Dakisolatie 2020 bij 4 appartementen

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

Dakisolatie 2020 bij 4 appartementen

#1 , 14 mar 2016 12:34

Hoi iedereen,

Momenteel zoek ik duidelijkheid over de strafpunten/ ongeschiktheidsverklaring die in 2020 van kracht gaan.
Ik ben eigenaar van een appartement dat zich in een verbouwde woning bevind. Het zijn 2 appartementen op de benedenverdiep, en 2 op de bovenverdieping (met een zolder/dak)

Op het stadhuis ben ik al gaan navragen, maar ze willen geen uitspraken doen omwille van "uitzonderlijke situatie"

In de akte is het omschreven als:
woonappartement op de eerste verdieping: in privatieve en uitsluitend eigendom:
Gelijkvloerse ingang, trap, eerste verdiep......... kelderverdieping, zolderverdieping.
....in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid:
25/100 sten in de gemeenschappelijke delen van het gebouw alsmede in de ganse grond, 07a60ca.
Zoals ik het hieruit begrijp,
Is er geen vermelding van het dak... en alsgevolge zijn eventuele kosten aan het dak (of isolatie hiervan)
Ten laste van ieder van ons (25/100sten)
Wat betreft de strafpunten / ongeschiktbaarheidsverklaring zou dus elke van de 4 appartementen strafpunten krijgen indien er in 2020 geen isolatie is.

.....of ben ik verkeerd?

Enige hulp/ advies zou ten zeerste geapprecieerd worden!
Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 mar 2016 12:36

Een dak behoort steeds tot de gemene delen.
Uw situatie is dus geen uitzondering.
Alle appartementen zullen strafpunten krijgen indien dak niet geïsoleerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 14 mar 2016 18:45

In 2020 krijgt elke verdieping vijftien strafpunten bij een onderzoek (ongeschikt om te verhuren.
De verplichting om te isoleren is vorig jaar op 1 januari ingegaan. Als er vandaag een woningonderzoek zou uitgevoerd worden krijgt elke verdieping drie punten.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 14 mar 2016 22:05

Eigenlijk is het zo dat niet noodzakelijk elke verdieping, maar elk appartement mee geniet van alle strafpunten. Net zoals bij een individuele woning.

Dat gaat nog vonken geven; in 2018 en 2019 wordt dakdekker een topberoep.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 mar 2016 22:20

Ik vraag me steeds af hoe appartementsgebouwen met appartementen volledig ingebouwd in het zadeldak aan hun isolatieverplichting zullen kunnen voldoen. Moeten die appartementen onder het dak dan eerst gesloopt worden en terug opgemaakt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 16 mar 2016 18:03

Bedankt voor jullie reacties.

Er is geen syndicus bij ons.
Dus indien de andere niet akkoord gaan met een isolatie ben ik de pineut.
(De helft van het dak van de blok is niet toegankelijk langs mijn kant), dus het is zelfs niet mogelijk om de isolatie zelf te betalen / uitvoeren.

Wat zouden jullie aanraden indien er geen akkoord is?
Ik dacht aan:
- Aangetekend schrijven met de wet die isolatie bijna verplicht.
- Dat een weigering door hun zou resulteren in directe financiële schade voor mij.
- Indien nog geen akkoord: naar de vrederechter met een vraag om dit op te lossen,
- een vonnis / maandelijkse dwangsom vanaf 2020 een schadeloosstelling.

...ik zou vanaf dat moment namelijk maandelijks de huur inkomen verliezen,
en bijkomend de kosten op mij krijgen van verwarming, water, elektriciteit, Etc. .. (die nodig zijn om het appartement niet te laten verloederen)

mysteryliner
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 21 mar 2016 09:32

Nog een mail terug gekregen van Brussel.
Ze zeggen ongeveer hetzelfde als het lokale stadsbestuur.
"We doen daar geen uitspraak over door de uitzonderlijke situatie.... Maar jijzelf moet in ieder geval zorgen dat uw dak geïsoleerd is tegen 2020" :?

Dus..... zou een voorstel zoals ik in de vorige post stelde nu een oplossing zijn?
Thanks iedereen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 21 mar 2016 09:53

Wel, de regelgeving is reeds in voege getreden sedert 2015, evenwel zullen slechts vanaf 2020 het maximaal aantal van 15 strafpunten opgelegd worden, hetgeen tot een ongeschiktheidsverklaring aanleiding kan geven.

Een zeer onfortuinlijke regelgeving die nog voor behoorlijk wat vuurwerk zal zorgen in apprtementsgebouwen waar een combinatie eigenaars-bewoners / verhuurders zitten; voor degenen die hun appartement zelf bewonen is er immers geen effectieve sanctie voorzien dus dezen zullen (zeker indien ze niet onder het dak wonen) slechts met lange tanden mee bijdragen.

Ik denk dat u er best eens n.a.v. een vergadering van mede-eigenaars over zou praten en dezaken uitleggen, kijken wat het standpunt is.

Bij gebrek aan overeenstemming meen ik dat uw voorgestelde strategie er niet slecht uitziet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

adsummam
Berichten: 581

#9 , 26 mar 2016 21:57

B.W. Art. 577-8 § 1

Prioritair: aanstellen (beroeps)syndicus


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”