bordesverlichting lift

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

bordesverlichting lift

#1 , 10 mar 2016 18:17

Syndicus zet een punt op de agenda onder de hoofding "verplichte liftmodernisering": plaatsen van LED bordesverlichting.
Volgens deze syndicus zou dit verplicht zijn, maar ik vind hier niets van terug.
De palliers waar de lifttoegangen zich bevinden zijn voldoende verlicht met de conventionele verlichting die op die plaatsen aanwezig is.
Aangezien in andere gebouwen waar ik eigenaar ben nergens sprake is van deze verplichting stel ik me hierbij vragen......

Weet iemand meer of er dergelijke verplichting wordt opgelegd wat aanpassing liften betreft?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2016 19:58

Er is in ieder geval sprake van geweest. De syndicus van het gebouw waar ik een appartement verhuur heeft dat 3 jaar geleden ook op tafel gelegd, en het werd door de AV goedgekeurd. Heb er verder echte er niets meer van gehoord. Denk dat het in de koelkast is verdwenen.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 10 mar 2016 20:08

Dit is wat ik lees in de reglementering:

"I.2 (b)
De verlichting bij de stopplaatsen moet de gebruikers die de kooi betreden in staat
stellen te kunnen zien of de kooi nauwkeurig genoeg is gestopt en er dus geen gevaarlijke
drempel is.
De bordessen moeten verlicht zijn met een lichtintensiteit van minimum 50 lux gemeten
op 1 meter boven de vloer. De meting wordt uitgevoerd wanneer de deur gesloten
is. In het geval dat de verlichting van de kooi defect is, moet de verlichting van de overloop
het mogelijk maken te zien of de kooi op het correcte niveau staat en zodoende
een struikelrisico vermijden, of erger, een val in de schacht bij afwezigheid van de kooi
te voorkomen."

Dat lijkt me geen lichtsterkte waarvoor speciale verlichting nodig is.
50 lux is een zwakke verlichting. Ik veronderstel dat met een klassieke plafonnier
op de palliers ruimschoots aan die eis is voldaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mar 2016 20:39

. Ik veronderstel dat met een klassieke plafonnier
op de palliers ruimschoots aan die eis is voldaan.
Maar die moet dan wel branden als de kooi er staat. Ik herinner me dat onze syndicus hier duidelijk maakte dat er dan een verbinding moest komen tussen de elektrische installatie van de lift en deze in de trapzaal

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”