Hemelwater afvoeren

Buuje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hemelwater afvoeren

#1 , 09 mar 2016 22:18

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een nieuwbouwhuis gekocht, en woon er met veel plezier.
Bij ons in de gemeente is het gebruikelijk dat het hemelwater via de straat afgevoerd word en zo in zogenoemde wadi's komt.
Hierdoor ligt het peil van mijn huis aanzienlijk hoger dan dat van de buren.

Het probleem is nu dat het hemelwater via mijn regenpijp eerst op mijn eigen oprit komt, om daarna de weg van de minste weerstand te kiezen en terecht komt in de tuin van de buurman. Hierdoor komt zijn tuin/pad (alleen bij extreem veel water ) blank te staan.


Nu kwam de buurman vorige week klagen dat er een oplossing moet komen alleen, hij wil nergens aan meewerken en of denken aan een oplossing (laat staan betalen!).
Dus het probleem schuift hij op mij af.


Nu is mijn vraag, voer ik het water goed af? En wie is er nu fout?

M.v.g,

B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 mar 2016 22:26

Hierdoor komt zijn tuin/pad (alleen bij extreem veel water ) blank te staan.


Het is verboden water te laten afvloeien naar de buurman.
Tenzij u niet in België woont.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

polk
Berichten: 437

#3 , 09 mar 2016 22:55

BW Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 10 mar 2016 07:30

BW Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.
Het water komt wel degelijk op zijn eigen grond terecht, maar loopt dan verder naar de buurman.

Het is niet zo dat hij zijn regenpijp op de grond van de buurman laat uitkomen.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 10 mar 2016 07:53

BW Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.
Het water komt wel degelijk op zijn eigen grond terecht, maar loopt dan verder naar de buurman.

Het is niet zo dat hij zijn regenpijp op de grond van de buurman laat uitkomen.
Meen je dit nu?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 10 mar 2016 08:01

Beste Buuje,

Volgens artikel 640 BW moet ieder lager gelegen erf het water ontvangen van het hoger gelegen erf dat daar buiten "s'mensen" toedoen natuurlijk afloopt.

In uw geval verzamelt u het water op uw dak en laat het op één punt aflopen. Dit is de natuurlijk vloei van het water beïnvloeden. Als dan dit water op het erf van uw buur terecht komt, en daar dus overlast veroorzaakt. Dan ben jij daarvoor verantwoordelijk. En niet uw buur. Want dit is uw water, die van uw dak komt... Dus is het héél normaal dat uw buur niet wil meedenken naar een oplossing, laat staan ervoor betalen. Dit is uw probleem die u moet oplossen.

Dus conclusie:
U moet zorgen voor een oplossing. Doet u dit niet dan zal de buur (als hij wat onderlegt is) u voor de vrederechter dagvaarden die u dan zal verplichten om een oplossing te zoeken voor X datum + het betalen van een schadevergoeding per dag dat je te laat bent met het uitvoeren van het vonnis. De gehele rechtszaak zal op uw kosten zijn want u gaat rechtstreeks in tegen de geldende wetgeving.

Wees een goede buur en probeer een regenbuis te installeren onder uw dak die dan alles transporteert naar de daarvoor voorziene plaats. Dit zal voor iedereen de makkelijkste oplossing zijn.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 mar 2016 09:11

Wees een goede buur en probeer een regenbuis te installeren onder uw dak die dan alles transporteert naar de daarvoor voorziene plaats. Dit zal voor iedereen de makkelijkste oplossing zijn.
TS heeft al een regenbuis Alleen loopt het water via de oprit de verkeerde kant op. Dus oplossing is her aanleggen van oprit of ondergrondse buis tot aan de straatgoot

mjers
Berichten: 1788

#8 , 10 mar 2016 09:17

Wees een goede buur en probeer een regenbuis te installeren onder uw dak die dan alles transporteert naar de daarvoor voorziene plaats. Dit zal voor iedereen de makkelijkste oplossing zijn.
TS heeft al een regenbuis Alleen loopt het water via de oprit de verkeerde kant op. Dus oplossing is her aanleggen van oprit of ondergrondse buis tot aan de straatgoot
Ik lees ook wel dat TS al een regenbuis heeft, echter het huidige ontwerp vervoert het water niet, maar laat het gewoon vallen op de oprit. Mijn punt was dat het uitvalpunt van het water moet aangepast worden.
Hoe dit precies te doen kan enkel ter plaatse beoordeeld worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 mar 2016 09:56

of het aanleggen van een grachtje/goot op eigen terrein als dat wettelijk toegelaten is. Dat kan eventueel via een rooster, zodat je er nog bvb perfect op kan rijden.

Als je dat doet, dan waarschijnlijk best ook eens controleren of er een gescheiden rioleringsstelsel is, gezien het vaak nuttig is om dan beide werken in 1 keer uit te voeren.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 10 mar 2016 15:01

Een een regenwaterput steken...

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 10 mar 2016 17:07

BW Art. 681. Ieder eigenaar moet zijn daken zodanig aanleggen dat het regenwater op zijn grond of op de openbare weg afloopt; hij mag het niet doen neerkomen op het erf van zijn nabuur.
Het water komt wel degelijk op zijn eigen grond terecht, maar loopt dan verder naar de buurman.

Het is niet zo dat hij zijn regenpijp op de grond van de buurman laat uitkomen.
Meen je dit nu?
ja:
Het probleem is nu dat het hemelwater via mijn regenpijp eerst op mijn eigen oprit komt, om daarna de weg van de minste weerstand te kiezen en terecht komt in de tuin van de buurman. Hierdoor komt zijn tuin/pad (alleen bij extreem veel water ) blank te staan.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 11 mar 2016 07:48

Het water komt wel degelijk op zijn eigen grond terecht, maar loopt dan verder naar de buurman.

Het is niet zo dat hij zijn regenpijp op de grond van de buurman laat uitkomen.
Meen je dit nu?
ja:
Het probleem is nu dat het hemelwater via mijn regenpijp eerst op mijn eigen oprit komt, om daarna de weg van de minste weerstand te kiezen en terecht komt in de tuin van de buurman. Hierdoor komt zijn tuin/pad (alleen bij extreem veel water ) blank te staan.
Ja, dat lees ik ook wel, maar daar gaat het toch helemaal niet om.
Het maakt niets uit als het water eerst op de oprit valt of via jan, piet en tom rondgaat en dan pas op het erf van die buur terechtkomt. Het enige dat telt is dat het water van TS "uiteindelijk" op het erf van de buur terechtkomt.
Dat de regenpijp niet rechtstreeks op het erf van de buur gericht staat is overbodige informatie.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 11 mar 2016 08:33


Nu is mijn vraag, voer ik het water goed af? En wie is er nu fout?

M.v.g,

B.
Zoals roharro vermeldt en indien in België: lees art. 640 BW samen met art. 681 BW: hetgeen u doet is niet toegestaan, dat lijkt te worden bevestigd door de beperkte rechtspraak die ik erover gevonden heb. U zal best voorzien in een afvoerbuis of -greppel de bedekt is met een rooster zoals JPV suggereert. Op uw kosten, dat kan u niet verhalen bij de buurman, tenzij indien uw oprit 500 vierkante meter groot is en de spontaan afvloeiende regen die op uw oprit valt ook een significante bijdrage tot het probleem levert.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Buuje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 mar 2016 18:53

Hallo iedereen, bedankt voor de reacties.

Met deze antwoorden kan ik verder, ga nu de regenpijp aanpassen om evt verdere problemen te voorkomen met de buren!

Mvg

Buuje

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”