Buurman weigert plaatsing dakstelling voor optrekken muur

Kristine Dokter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buurman weigert plaatsing dakstelling voor optrekken muur

#1 , 09 mar 2016 11:08

Wij hebben een renovatieproject in de Stad Antwerpen van enkele appartementen. De Stedenbouwkundige vergunning werd toegekend. Er stelt zich nu een groot probleem. We zouden in augustus starten met de werken.
Voor het naar boven optrekken van een reeds bestaande scheidingsmuur aan de achterkant (=geen gemene muur) wensen wij gebruik te maken van het dak (=1 hoog) van de achterbuurman.
Onze buurman weigert een stelling op zijn dak voor het optrekken van deze muur: het betreft het bouwen van een 1-steens muur van +1 naar +4.
Aannemers beginnen niet aan de klus zonder stelling op dit dak (onveilig / onpraktisch / onmogelijk melden zij). Het van binnenuit optrekken is dus geen optie. Het is de intentie om de muur af te werken met leien.
Wij kunnen geen kant op....
Graag advies of we dit kunnen 'afdwingen', hetzij juridisch, bij voorkeur door overleg. Zijn er argumenten welk ik kan gebruiken om de buurman te overtuigen naast de vanzelfsprekende (dak zal goed beschermd worden, wij zijn verzekerd voor schade...). Ik heb de Stad nog niet gecontacteerd om dit probleem voor te leggen. Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2016 11:42

Op het eerste zicht zou u zich kunnen beroepen op artikel 31 van het veldwetboek, ook wel gekend als het ladderrecht.
De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
Maar dit artikel handelt specifiek over onderhoud en herstelling, terwijl het bij u over het optrekken van een nieuwe constructie gaat. Ik laat het aan anderen over om te oordelen of u hiervan gebruik zou kunnen maken.

Bij weigering kan u het ladderrecht afdwingen bij de vrederechter.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 09 mar 2016 13:22

Het enige wat hierover beschreven is, is artikel 31 VW (zie hierboven). Voor nieuwe constructies is dit niet toepasbaar. En kan je dus (juridisch gezien) ook niet de grond gebruiken van de buur zonder zijn schriftelijke toestemming.
Dergelijke zaken moeten echt wel voorzien worden tijdens het ontwerp.
Nieuwe constructies moet men altijd zo projecteren dat men ladders, steigers, bouwkranen... enz op eigen terrein kan plaatsen.

Het enige wat je kan doen is een minnelijke schikking treffen met de buur in kwestie. Helpt dit niet, dan zal je naar het vredegerecht moeten om een oplossing te zoeken. Hou er rekening mee, als de vrederechter de letter van de wet toepast, en de buur geeft geen vin toe, je geen stelling op het dak van die buur kan plaatsen.

Tip: misschien kan je een soort "huur" betalen aan de buur per dag dat je gebruik maakt van zijn dak... Kan overtuigend werken
Laatst gewijzigd door mjers op 09 mar 2016 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 09 mar 2016 13:24

Buurman een "vergoeding" geven lijkt mij de beste optie.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 09 mar 2016 13:41

De beste oplossing is zonder meer tot een akkoord komen met de buurman, eventueel een vergoeding voor te stellen voor het gebruik van zijjn dak, door een door hem aan te duiden expert een beschrijving van de staat ervan te laten doen en u te engageren om bij vaststelling van schade door deze expert tijdens of na de werken onmiddellijk en op eerste verzoek over te gaan tot de betaling van de schade.

U had aan dit probleem inderdaad beter gedacht tijdens de planningfase.

Wat *mogelijk* ook zou kunnen werken voor de rechtbank is rechtsmisbruik opwerpen aangezien de uitoefening van het eigendomsrecht door de buur u disproportionele schade toebrengt. Ik heb er echter geen idee van of dit aanvaard zal worden laat staan welke de slaagkansen zijn; minstens zal u dan moeten aantonen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen, een vergoeding voor te stellen, beschrijving op uw kosten etc etc. U zal een zéér overtuigend dossier moeten kunnen voorleggen, de loutere bewering dat het voor u makkelijker zou zijn op die wijze te werken zal niet volstaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

chantika
Berichten: 961

#6 , 09 mar 2016 13:49

Hangsteigers en hangstellingen kan je huren. Maar de aannemer zal dit niet in zijn prijs ingerekend hebben, jammer.

Zeker een plaatsbeschrijving binnen en buiten maken alvorens de werken te starten.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 09 mar 2016 14:23

goede opmerking van chantika.
Ik denk ook dat het technisch haalbaar moet zijn om, dmv porte-à-faux, aan de buitenkant van de muur te werken terwijl de stellingen geankerd zijn op uw grond. Leg dit best eens voor aan de aannemer... Degelijke zaken hebben juridisch veel meer slaagkans en kunnen voor redenen van billijkheid aanvaard worden.

@ Xenophon, het opwerpen van rechtsmisbruik zal naar mijn inziens als een boomerang in het gezicht van TS terugkeren. Dit heeft 0.0% slaagkans. De buur maakt van zijn recht gebruik zonder de bedoeling schade toe te brengen aan TS. Het is perfect mogelijk zich in te beelden dat die buurman oprecht angst heeft voor schade aan zijn dak en daarom zijn recht uitoefent. Het is echter veel minder aannemelijk dat de buurman zijn recht uitoefent met de bedoeling om TS schade te berokkenen.
Maar inderdaad, men kan eindeloos discussieren over het rechtsmibruik, maar ik raad TS niet aan dit voor de rechter aan te halen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”