Cohousing-Bachelorproef

Student_Louis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Cohousing-Bachelorproef

#1 , 09 mar 2016 10:47

Beste,

Ik ben studenten 3e jaar Toegepaste Architectuur en ik maak dit jaar een eindwerk over Cohousing-samenhuizen in Brugge.
De onderzoeksvraag zelf zou gaan over het juridische aspect van samenhuizen-regelgeving binnen Brugge.
Op welke manier worden gemeenschappelijke ruimtes juridisch benaderd? Of welke ruimtelijke regelgeving bestaat er rond de woonvorm van samenwonen. Dit zijn enkele vragen waarvan alle informatie welkom is.
Alle informatie over de vorm van samenhuizen binnen Brugge is dan ook welkom.
Bestaan er artikels die slaan op de wetgeving/juridische benadering/regelgeving over Cohousing binnen Brugge?
Alle informatie is dan ook welkom. Indien u nog vragen heeft mag u mij altijd contacteren.

Alle algemene juridische informatie is dus welkom. Deze hoeft niet op Brugge te slaan.

Alle juridische informatie of problematiek over cohousing is welkom.

Ook zoek ik nog een extern begeleider die mij zou kunnen bijstaan bij deze onderzoeksvraag. Iemand die mij kan helpen met het uitwerken van deze onderzoeksvraag. Dit zou gewoon informatief contact bevatten.

Kan u mij verder helpen?

Alvast bedankt voor het lezen van deze mail.

Met vriendelijke Groet,

Vanassche Louis
Student 3e jaar Toegepaste Architectuur
Howest Brugge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 mar 2016 11:14

Heb je hier al voorbereidend onderzoek naar gedaan? Ik denk dat het grootste probleem gaat zijn dat er geen (deftige) wetgeving rond co-housing is. Huurcontracten bij nieuwe/vertrekkende bewoner, beslag door deurwaarder, uitkeringen en fiscaliteit, zijn maar enkele problemen.

Student_Louis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2016 15:13

Beste,

Ik ben bezig met het grootschalig verzamelen van alle juridische informatie over cohousing. Ik kijk naar reeds bestaande projecten enz... Mijn eindwerkt draait juist om het feit dat er zoveel onduidelijkheden zijn bij deze regelgeving. Ik hoop dat iemand mij kan helpen op dit forum.

groet

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 09 mar 2016 15:25

Heb je dan al veel wetgeving gevonden? Ik dacht namelijk dat het grootste probleem bij co-housing was dat er nog geen deftige wetgeving rond is, waardoor de problemen die ik vermeld heb schering en inslag zijn.

Student_Louis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2016 17:34

ja het is niet eenvoudig, ze gebruiken vaak wetgevingen van appartementen enzo omdat daar vaak ook gem ruimtes inzitten en vervormen deze dan

giserke
Berichten: 2434

#6 , 09 mar 2016 18:07

Specifieke wetgeving bestaat niet. DE reguliere wetgeving omtrent domicilie en verblijfplaatsen is gewoon van toepassing.
Er zijn wel lokale stedenbouwkundige verordeningen met betrekking van de woningen/ appartementen. Maar dit hangt van de gemeente af.

olé pistolé
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2016 01:00

Ik denk dat je best in eerste instantie een onderscheid maakt tussen samenhuizen in een (stedenbouwkundig vergund) opgedeelde woning (meergezinswoning) of een eengezinswoning.

Daaromtrent kan je al wat informatie vinden op de website van de stad Leuven: http://www.leuven.be/leven/wonen/huren_ ... _in_Leuven en de stad Gent https://stad.gent/wonen-verbouwen/alter ... amenhuizen

Het zinnetje op de website van Gent is belangrijk in het geval er slechts één huisnummer is waarop alle bewoners zich domiciliëren : "Samenhuizers worden juridisch gezien als een gezin, dit kan gevolgen hebben voor personen die een uitkering genieten."

Als het om een vergunde opdeling gaat dan valt het inderdaad onder de wet op de mede-eigendom (tenzij wanneer het gebouw aan één persoon toebehoort en deze de andere kavels verhuurt)

Alvast veel succes gewenst ;)

tira00
Berichten: 929

#8 , 10 mar 2016 12:58

[quote="olé pistolé"]

Het zinnetje op de website van Gent is belangrijk in het geval er slechts één huisnummer is waarop alle bewoners zich domiciliëren : "Samenhuizers worden juridisch gezien als een gezin, dit kan gevolgen hebben voor personen die een uitkering genieten."



Indien de uitkeringsgerechtigde een eigen huishouden heeft, vb op de 2 de verdieping, dan moet de RVA hem beschouwen als alleenstaande.
En dat doen ze ook.
Men komt wel controleren.
Er wordt door de RVA niet gecontroleerd of de verbouwing aangegeven en legaal is.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 10 mar 2016 15:01

Bij cohousing wordt vooral bedoeld dat mensen samen bouwen/ verbouwen maar dat de woonunits wel zelfstandig zijn maar met een een aantal gemeenschappelijke ruimten. Ze krijgen dus allemaal een afzonderlijk adres.
Er is zelden of nooit sprake van een meergezinswoning bij cohousing.

Het verschil met een appartement is dat de woonunits meestal allemaal grondgebonden zijn


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”