Liftkosten voor het gelijkvloers

jeronimo_jd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Liftkosten voor het gelijkvloers

#1 , 06 mar 2016 20:35

Ik zit in een gelijkaardige situatie, maar bij mij staat wel in de basisakte dat de appartementen op het gelijkvloers niet moeten bijdragen in de kosten met betrekking tot de lift. Nu wil men op de volgende AV hierover stemmen om de gelijkvloerse appartementen wel te laten bijdragen.

Ik heb al begrepen dat er een 4/5 meerderheid nodig is om dit punt goed te keuren, maar moet er daarbovenop nog een notariële vastlegging zijn van de 'nieuwe basisakte'? Of is de nieuwe verdeling van de kosten geldig vanaf wanneer de AV dit goedkeurt, zonder meer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 07 mar 2016 09:20

Wanneer dat appartement ondergrondse ruimtes heeft, kunnen bewoners van het gelijkvloers moeilijk claimen dat ze de lift niet gebruiken.

De verdeling van de kosten voor de gemeenschappelijke delen is opgenomen in de akte van de mede-eigenaars.
Een wijziging van die akte kan enkel via de rechtbank.

De algemene vergadering kan natuurlijk wel dit natuurlijk wel stemmen, maar dan kan U het verwerpen via de rechtbank.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 07 mar 2016 10:02

Gaat de lift tot in de kelder?

Reclame

jeronimo_jd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2016 18:24

Ja de lift gaat tot in de kelder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 07 mar 2016 18:33

Als u er gebruik kan van maken is het normaal dat u meebetaalt in die kosten.
Indien punt aanvaard wordt door AV zal u moeten buigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jeronimo_jd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2016 18:36

Als de AV dit goedkeurt met 4/5, moet er daarbovenop nog een notariële vastlegging zijn van de 'nieuwe basisakte'?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 07 mar 2016 19:04

Neen.
De duizendsten worden immers niet gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 07 mar 2016 21:45

Het is het wijzigen van de verdeelsleutel voor kosten lift.
Deze wijziging is niet van toepassing op nieuwe eigenaars
vermits ze er geen kennis van hebben(oude statuten).
En het is nu net omwille van dit laatste dat werd voorzien dat zulke beslissing een authentieke wijziging met overschrijving op het hypotheekkantoor inhoudt.(deskundige Peter Leyseele op Quimmo)
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 08 mar 2016 00:37

Volgens mij volstaat registratie omdat het geen wijziging is van de aandelen in de gemeenschappelijke delen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#10 , 08 mar 2016 08:07

Wet
Art. 577-4

§ 1 De basisakte en het reglement van mede-eigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte..

" Ik zit in een gelijkaardige situatie, maar bij mij staat wel in de basisakte dat de appartementen op het gelijkvloers niet moeten bijdragen in de kosten met betrekking tot de lift"
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 08 mar 2016 10:49

Klopt.
Het gaat hier inderdaad niet om de aanpassing aan de nieuwe wet op de mede-eigendom. Daarvoor volstaat registratie.
Dus in dit geval is authentieke akte wél vereist.
Anders kan het achteraf problemen geven met nieuwe eigenaars.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”