Vochtschade gemeenschappelijke muur.

Wb1990
Topic Starter
Berichten: 5

Vochtschade gemeenschappelijke muur.

#1 , 04 mar 2016 14:13

Hallo allemaal.

Ik heb in december 2014 een appartement gekocht. De verkoper van mijn appartement is ook tevens syndicus van het gebouw. Na een paar maanden kwam hij melden dat we met een vochtprobleem zitten in de gemeenschappelijke gang dat afkomstig zou zijn van mijn douche.

Hij vertelde mij dat dit zo snel mogelijk verholpen moest worden want anders moest alles herbehangen worden en opnieuw geverfd op mijn kosten. Niet goed wetende wat er mij overkwam heb ik natuurlijk direct werk gemaakt van het probleem. Paar voegen die weggeteerd waren door de tand des tijds moesten herkit worden met siliconen.

Nu is het vandaag AV en staat er een puntje op de agenda over het herstellen van de muur. waarschijnlijk wilt de syndicus dit laten herstellen op mijn kosten. Maar ik vind dat persoonlijk niet terecht.

Ik heb vanaf dit te vernemen direct werk gemaakt om de oorzaak van het probleem op te lossen. Los daarvan kon het zo zijn dat dit probleem zich al voordeed voor ik dit appartement aankocht. De schade aan de muur is dan ok heel beperkt namelijk een paar vochtblaasjes. Om dan te moetten instaan voor de hernieuwing van het behangpapier en verf voor heel de gemeenschappelijke gang vindt ik wel ver gaan persoonlijk.

Weet iemand raad?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 04 mar 2016 14:34

Voor zover ik weet, zou men een expert moeten aanstellen (en betalen uit eigen zak) die moet aantonen dat die schade effectief het gevolg is van jouw douche, en deze expert zal dan ook moeten zeggen hoe groot de schade effectief is.

Als het is zoals je het beschrijft, lijkt de schade me eerder beperkt, en zullen ze dus hooguit dit gedeelte kunnen aanrekenen aan jou.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 04 mar 2016 14:46

volgens mij staat de verzekering daar toch voor in?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 mar 2016 15:18

volgens mij staat de verzekering daar toch voor in?
Dat sluiten ze meestal uit.
Toch de moeite doen om het aan te geven bij de blokpolisverzekering.
De ene maatschappij is al wat eerlijker dan de andere.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adsummam
Berichten: 582

#5 , 05 mar 2016 18:12

Heeft Wb 1990 een verzekering inboedel ?
Mogelijk heeft deze een luik BA en zelfs rechtbijstand.
Zij kan echter slechts optreden na aangifte.

Vraag uw verzekeringsmakelaar om raad.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 mar 2016 18:17

Heeft Wb 1990 een verzekering inboedel ?

Sedert wanneer behoort een douche/badkamer tot de inboedel van een appartemetet?
Neen dus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 05 mar 2016 20:01

De basisdekkingen van de brandverzekering

Elke brandverzekering vergoedt de materiële schade die veroorzaakt wordt door brand, ontploffing, implosie, blikseminslag, aanslagen en arbeidsconflicten, aanbotsen door een dier, aanbotsen door een transportmiddel, vallen van een boom op het gebouw, storm, sneeuw- of ijsdruk op daken en hagel en natuurrampen,.De meeste brandverzekeringen breiden die basisdekkingen meestal nog uit tot schade die veroorzaakt wordt door:

elektriciteit: inwerking van elektriciteit op elektrische installaties en toestellen (bijvoorbeeld schade aan elektrische toestellen door overspanning, of het verlies van de inhoud van de diepvriezer daardoor ( ontdooiing),…
rook of roet
waterschade door breuk van leidingen, overlopen van dakgoten, sanitaire installaties of elektrische huishoudapparaten, insijpelen van water door het dak, vorst (op voorwaarde dat de nodige voorzorgsmaatregelen genomen zijn),...
glasschade (bijvoorbeeld veranda, ramen)
schade aan het gebouw (bijvoorbeeld deuren, ramen) na een inbraak of vandalisme (deze dekking geldt soms alleen als ook een optionele dekking diefstal afgesloten is)
http://www.assuralia.be/index.php?id=20 ... 52c92101c4
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 05 mar 2016 20:05

Franchise
Schade in een gemeenschappelijk deel maar schade-oorzaak in een appartement .De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

artemis
Berichten: 3294

#9 , 05 mar 2016 20:28

Verzekering 'kan' oordelen dat hier nalatigheid van de eigenaar in het spel is, door het niet tijdig vernieuwen van de silicone.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”