Bouwmisdrijf regulariseren

lieze0522
Topic Starter
Berichten: 9

Bouwmisdrijf regulariseren

#1 , 01 mar 2016 17:37

beste ,

Naast mijn woning is een bouwfirma bezig met het bouwen van een appartementsgebouw. Wij ondervinden hier schade doordat ze een eigendoms/ perceelgrens overschrijding hebben gepleegd van 25 cm isolaties, zowel op ons dak als in de tuin. Dit is allemaal gebeurd wanneer er niemand thuis is.
Ik woon in een woonomgeving en ben naar de gemeente gegaan en de bouwfirma heeft niet geheel volgens de vergunde bouwplanning gevolgd. Zij zei dat een klacht indienen geen nut zal uitbrengen, doordat dit regulariseerbaar is. Wat ik heel raar vind, omdat ik als buur, daar schade bij ondervind (daktegels onder hun isolatie en een verkleining van oppervlakte). Zij zei dat er maar twee opties zijn: afbraak of regulariseren. En waarschijnlijk zal de stedenbouw kiezen voor de tweede optie.
Mijn vraag is kan dit echt zo maar geregulariseerd worden?
Al mijn recht wordt onttrokken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 01 mar 2016 18:34

jij hebt schade geleden, dan is het aan jouw om te dagvaardingen, niet aan de gemeente... Mij lijkt het verbazend dat die firma een vergunning zou krijgen om te bouwen over de erfgrens

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 mar 2016 19:56

Neem een advocaat in de hand en span een rechtszaak aan. Zal waarschijnlijk de enige oplossing zijn. Afbreken zullen ze wellicht niet eisen, maar je kan wel schadevergoeding vragen of het overkopen van die strook grond.
Maar je zal het zelf moeten doen. De gemeente zal geen rechtszaak beginnen, omdat ze er verder geen baat bij hebben. Ze kunnen wel een PV opstellen, en het dan verder zo laten, of de gemakkelijkste oplossing: de zaak regulariseren. Je zal hun dus voor moeten zijn.

Reclame

lieze0522
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 03 apr 2016 12:01

Bedankt voor alle reacties.
Ik ben naar de eerste schepen gegaan en daar kreeg ik veel meer gehoor. Hij heeft gezegd dat regularisatie enkel mogelijk is mits toestemming van mij en de overtreders worden schriftelijk verzocht aan de gemeente welke acties zij zullen ondernemen om deze overtredingen ongedaan te maken.
Ik veronderstel niet dat ze een appartementsgebouw met een bouwovertreding makkelijk kunnen verkopen, dus hopelijk komen we tot minnelijke schikking. Ik vraag niet voor afbraak, maar toch een schappelijke schadevergoeding. De overtreders vinden een schadevergoeding van 1000euro al genoeg (ik ben naar de notaris gegaan en hij zei dat het hier om veel meer gaat) .Als dit toch niet lukt, dan ga ik eens zien naar mijn rechtsbijstandsverzekering.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”