verkrotting vruchtgebruiker en blote eigenaar

Petrolan
Topic Starter
Berichten: 1

verkrotting vruchtgebruiker en blote eigenaar

#1 , 22 feb 2016 14:44

Ik heb zeer jong mijn vader verloren.
Mijn moeder is dan hertrouwd met mijn huidig stiefvader .
Maar deze heeft mij nooit willen aanvaarden of adopteren .
Op een gegeven moment zegde mijn moeder tegen mij dat stiefvader een huis had bijgekocht om te verhuren .
Het huis is enige tijd verhuurt geweest aan arme mensen die het niet zo nauw namen dat mijn stiefvader geen enkel moeite deed om de woning deftig te onderhouden .
Na enige tijd is de woning dan leeg komen te staan en stiefvader weigerde steeds nieuwe huurders .
Het heeft zo jaren leeggestaan en de verkrotting kon beginnen .
Lekke dakgoten, slecht dak , binnenmuren die begonnen te scheuren , schimmel vorming enz .
Ik heb dit gezien omdat ik toen stiekem de sleutel had gevonden en wist dat er niemand meer woonde.
Dikwijls tegen hem gezegd dat hij dit moest onderhouden maar er was geen zeggen aan , hij zette mijn moeder onder druk om ons tegen te houden ons ermee te bemoeien .
Het voorstel dat ik het wel zou onderhouden werd steeds van tafel geveegd .
Tot dat mijn moeder overleed .
Tijdens de gesprekken bij de notaris kwam naar boven dat mijn stiefvader het huis samen had gekocht met mijn moeder.
Maar er kwam nog een pittig detail naar boven namelijk dat hij dus automatisch vruchtgebruiker is indien hij sterft de helft naar zijn broer gaat , maar er is ook nog gebleken dat mijn moeder hem een deel geschonken heeft van haar nalatenschappen .
Vandaag de dag staat het huis nog steeds leeg en loopt de verkrotting verder .
Hij heeft mij sinds de dood van mijn moeder nog steeds geweigerd de woning te betreden of herstellingen aan uit te voeren .

Maar nu was ik aan het denken dat ik waarschijnlijk ook verantwoordelijk kan gesteld worden voor deze verkrotting omdat ik blote eigenaar ben ?
Klopt dit ?
Klopt het ook dat mijn stiefvader hier dan ook nog deels voor verantwoordelijk kan gesteld worden aangezien mijn moeder hem nog een deel geschonken heet?

Indien ik nu kan bewijzen adh van foto's dat de verkrotting al bezig was v oor overlijden moeder ?

Ik weet het niet goed , maar ik zou toch echt wel willen dat stiefvader voor al deze kosten opdraait ?

Hoe pak ik dit het beste aan ??

Rare is wel dat de notaris het huis is weest gaan schatten , niet binnen is geweest maar toch zeker moet gezien hebben dat het huis aan het verkrotten was .
Hebben deze dan geen meldingsplicht hierover ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 22 feb 2016 20:48

Als je stiefvader niet akkoord gaat met verkoop (waarbij hij de helft + waarde vruchtgebruik van de andere helft) uitbetaald krijgt dan kan je een procedure bij de vrederechter opstarten wegens verwaarlozing.

Eenzijdig gemaakte foto s worden door de rechter niet aanvaard als bewijsstuk. Moet gekonstateerd worden door (een aangestelde expert door) de rechter.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”