Parkeer problemen

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Parkeer problemen

#1 , 22 feb 2016 01:10

Hallo ik zit met een vraag over een situatie deze nu al enkele maanden zich voordoet in onze straat voordoet. Maar gisteren escaleerde tot verbale agressie en beperkte lichamelijke agressie. Ik zit dus nu te denken over juridische stappen maar wil eerst horen of ik enigszins kans maak om dit in orde te krijgen.

Eerst de foto

Afbeelding

Het probleem is als volgt. Wij geraken moeilijk op onze parking als alle buren hun auto's parkeren vlak rondom onze parking. De straat is smal en net breed genoeg voor een vrachtwagen om er te rijden zonder auto's te raken (dit geeft je een beeld over de breedte), het wegje dat naar boven gaat is openbare weg maar niet onderhouden en gaat eigenlijk nergens naartoe. Hier zetten vroegere eigenaars van buur 3 hun camionette altijd neer. Parking B2 kan maar één auto staan. Parking B3 heeft langs de kant van parking B2 een garage (deze nooit gebruikt wordt) en plaats voor 2 auto's. Parking B1 vormt niet echt een probleem buiten als buur 4 zijn lange bmw parkeert vlak naast onze parking.

Het probleem is dus dat ik tot op heden aan buur 3 vroeg (als zij bezoek had) of deze persoon even zijn auto kon verzetten zodoende ik achterwaarts op mijn parking kan rijden. Maar nu er verbale agressie en zelfs fysieke agressie heeft plaats gevonden wil ik dit niet meer doen. Zijn er opties wetende dat al de parkings eigenlijk op prive eigendom ligt. Ik moet afdraaien over parking B3 om zonder schade op mijn parking te geraken.

Ik hoop dat hier iemand enig advies heeft wat ik kan en niet kan doen.

Mvg

Zoef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2016 07:19

Dus niemand kan in die doodlopende straat rijden zonder over de parking van B2 of B3 te rijden? Want eens u in die straat geraakt, kan u toch gewoon achteruit rijden naar uw parking?

Soit: als B2 of B3 u geen toestemming geeft om op hun eigendom te rijden, moet u zich daaraan houden. U zal dus uw eigen parking indien nodig moeten uitbreiden als u een voldoende draaicirkel wil hebben.

Geef anders eens de link van de plaats in google maps door via pm (indien je deze niet openbaar wil zetten).

(en voor alle duidelijkheid: agressie kan niet, daarvan kan u natuurlijk altijd aangifte doen)

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 22 feb 2016 13:50

Tuurlijk zodra u in die straat geraakt is er inderdaad geen enkel probleem. Maar deze straat is niet bereikbaar zonder over de parkingen van de een van de buren te rijden. In pm heb ik je de google maps link gestuurd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2016 13:57

Ik begrijp de vraag niet goed. Ik ga er even van uit dat:

1. Alle gekleurde vlakken privé-eigendom is? Dus enkel wat grijs gekleurd is, is openbare weg, al de rest is privé-eigendom.
2. Dat de aangegeven parkeerplaatsen op de privé-eigendom ook reglementair aangelegd zijn.

Als beide punten hierboven zijn zoals ik er van uitga, dan heeft de topic starter helemaal niets te eisen aan eigenaars van wagens die op de privé-grond staan. Dat de topic starter niet goed op haar oprit kan zonder over de privé-eigendom van de buren te rijden, is niet het probeem van de buren, maar van de topic starter. Ik ben ook wel geïnteresseerd om deze situatie eens in google maps te bekijken (zou misschien meer duidelijk maken)...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 22 feb 2016 14:00

Knappe architect die een onbereikbare parking aanlegt..

Altijd politie erbij halen bij fysieke agressie.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 22 feb 2016 14:00

Aangezien die parkingen privaat zijn en er blijkbaar geen erfdienstbaarheid verplichting is kunt u niets doen.
U mag in principe zelfs niet over die privé terreinen rijden....
De vraag is ook hoe de verschillende buren hun parking bereiken zonder over uw privé parking te rijden.

Best een kleine autootje kopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2016 14:49

Knappe architect die een onbereikbare parking aanlegt..

Altijd politie erbij halen bij fysieke agressie.
In onze straat zijn de meeste van die "parkeerplaatsen" door de eigenaars van de woning zelf aangelegd rond het huis, en helemaal niet door de architect op plan gezet... Als bij de topic starter deze parkeerplaats effectief door een architect of aannemer ontworpen is, zou de topic starter deze in gebreke kunnen proberen stellen als hij / zij kan bewijzen dat die parkeerplaats effectief onbruikbaar is. Maar of dit gaat lukken? Als je er met een Nissan Micra of Volkswagen Fox op raakt, is het ook een parkeerplaats, hé :wink: .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 feb 2016 15:16

heb de Google Maps link ontvangen en 't is idd een kleine straat. Op de foto's zie je echter dat er werken aan de gang waren aan de woning van OP, wss is toen een parking aangelegd, die echter er redelijk klein uitziet, dus mogelijks niet voorzien met plaats voor een goeie draaicirkel naar de weg toe...

ik vraag me echter sterk af of de parkeerplaatsen aan de overkant wel privé-plaatsen zijn en geen stuk van de openbare weg. Dat zou de OP best wel eens onderzoeken en kan mogelijks zijn redding zijn.

@anderen: als parking B3 openbare weg lijkt, in welke mate kan hij dan vragen aan de gemeente om een parkeerverbod daar aan te vragen? Altijd, of enkel als de ruimte bij zijn woning vergund is als parkeerruimte?

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#9 , 22 feb 2016 15:23

Beste

hoe geraak ik aan deze informatie? Moet dit bij stedenbouw?

Het lijkt me raar mits de twee buren links van buur 2 ook opritten hebben tot tegen de straat en deze woningen gebouwd zijn slechts enkele jaren geleden. Onze woning dateert van het jaar 1935 en we hebben renovaties aangebracht maar deze parkeer plaats is er al sinds de jaren 70 (volgens onze buur). Ik ben van plan om in onze tuin nog een parkeer plaats aan te leggen omdat ik van het werk een auto heb deze nogal groot is (vw caddy maxi).

Maar ik vraag me wel af als de straat tegenover mijn oprit openbare weg is hoe deze kan bereikt worden als de eigenaars 2 & 3 hun parkeer plaats benutten tot aan de straat kant.

Alvast bedankt voor antwoorden en advies.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 feb 2016 16:06

Als parking 3 openbare weg is, is er eender hoe parkeerverbod op minder dan 5m van de rand van de dwarsrijbaan ...

Mij lijkt het raar dat de huizen en de opritten tot pal aan de rijbaan zouden komen, zonder enige berm.(Misschien op het oudere huis van de OP na, toen er wel eens vaker pal naast een huis een weg kwam)
Tenzij men er onterecht die bermen mee inpalmde als "eigen" parkeerplaats, en dat zou allerminst een eerste keer zijn in Vlaanderen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2016 16:06

Jammer dat google street view niet in uw straat geweest is. We moeten ons dus wat op de sattelietbeelden baseren. Geen idee of die weg die nergens heen leidt, echt wel openebare weg is? Indien dit zo is, mag je daar inderdaad niet parkeren als je daarmee de doorgang blokkeert, zelfs al leidt die weg nergens heen.

Verder inderdaad nakijken (Kadaster kan online geraadpleegd worden: http://ccff02.minfin.fgov.be/cadgisweb/?local=nl_BE] ) of die parkeerplaatsen geen openbare weg zijn. Als het privégrond is, mag je hier in principe niet zomaar over rijden. Als het openbare weg blijkt, kan inderdaad eens bekeken worden in hoeverre daar een parkeerverbod zou kunnen aangevraagd worden, als dit al kan. Daar heb ik zelf geen flauw idee van...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#12 , 22 feb 2016 18:29

ik kan hier net echt aan uit. Bij mijn woning heb je een volledige groen vierkant rondom het huis. Maar bij de overburen is er geen afbakening aan de rijweg. Wat moet ik hiervan maken? Tevens is die weg in het niets ook niet aangegeven op dit plan?

Afbeelding

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 feb 2016 10:31

Ik vermoed dat die gele lijn met de kruisjes, één of andere grens is, die gelijkloopt met de perceelgrens van B3 en B2. Links bovenaan liggen die twee lijnen nog dicht tegen elkaar, maar ik denk dat ze naar ondertoe elkaar gewoon overlappen, waardoor de groene lijn niet meer zichtbaar is. Ik vermoed dus dat de wagens wel tot aan de gele lijn mogen geparkeerd staan.

Verder zie ik op het plan ook dat het stukje dat een weg lijkt tussen B2 en B3 eigenlijk eigendom is van B2. Als B3 daar dus parkeert, zou B2 kunnen protesteren, aangezien dit zijn perceel is. Maar als B3 daar parkeert en B2 vind dit goed, dat staat B2 reglementair geparkeerd.

Lijkt me dus inderdaad moeilijk parkeren aan de rechterkant van uw huis (zoals te zien op het plan hierboven). Is er geen mogelijkheid om parkeerplaats te voorzien aan de andere kant? Ik weet niet wat dat kleine blokje nog is (oud tuinhuisje of schuurtje? Op Google maps is het in ieder geval niet meer te zien.) maar als dit er niet meer staat, heb je daar wel veel meer ruimte om op te draaien, niet?

In ieder geval: uw buren hebben het recht op op hun eigendom te parkeren, en hoeven zich in principe helemaal niet te verzetten zodat u achteruit op uw oprit zou kunnen. Ik kan me dus voorstellen dat uw buren lastig worden als jij telkens aanbelt om te vragen of ze zich even kunnen verplaatsen. Uiteraard is agressie, zowel fysiek als verbaal, nooit goed te praten, maar als je te pas en te onpas gestoord wordt omdat je buur weer eens niet op zijn / haar oprit geraakt, kan ik me voorstellen dat je al eens gefrustreerd raakt. Moest ik in uw plaats zijn, ik zou parkeerruimte voorzien aan de andere kant van mijn woning...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#14 , 23 feb 2016 12:41

Dit waren we al van plan maar met twee auto's is dit geen optie. Is er geen enkele regelgeving deze zegt dat iemand op en van zijn parking moet geraken? Ons huis is het tweede dat ooit in deze straat stond. Ik vind het nogal bizar dat ik niet in mijn parking geraak deze al aanwezig is van ver voor dat deze andere huizen ooit gebouwd zijn?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 feb 2016 13:31

Je mag nooit een inrit blokkeren, maar als een wagen aan de andere kant van de (weliswaar smalle) straat geparkeerd staat, kan je moeilijk zeggen dat deze uw inrit blokkeert. Meer nog, indien die andere wagen op de privégrond van de overburen staat, heb je al helemaal geen punt, want die privégrond zou anders voor u ook "verboden terrein" zijn. Je kan ook opteren voor een kleinere wagen. Dit zal het inrijden ook makkelijker maken. Wij hebben thuis ook twee wagens, maar slechts een gerage die vrij smal is. Om deze garage toch te kunnen gebruiken hebben we ook bewust voor één kleinere wagen gekozen die vrij makkelijk in de garage kan en één "gezinswagen", die er zo goed als niet in te parkeren valt wegens te breed (met dichtgeklapte spiegels en milimeterwerk zou het misschien lukken)...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”