Beheerder rekent kosten verkoop appartement door aan VME

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

Beheerder rekent kosten verkoop appartement door aan VME

#1 , 21 feb 2016 16:02

Er werd een appartement en een staanplaats verkocht

De VME krijgt 4 facturen voor iedere kavel en iedere paragraaf van de wet 577/11 een rekening van 125 euro per kavel en per paragraaf die verkocht is.

Ik heb direct gereageerd dat deze facturen volledig privatief zijn, en nooit hadden mogen toekomen, dit is volledig privé en niet gemeenschappelijk, laat staan worden aangerekend en van de bankrekening van de VME zijn afgenomen. Ook in het contract staat dat dit privatief is.
Al wordt dit niet doorgerekend bij de verdeling in de afrekening het is wel van de bankrekening van de VME.

Gaat hier de beheerder niet een brug te ver?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 feb 2016 16:50

Van wie komen die facturen en waarover gaan ze?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 21 feb 2016 16:52

Neen.
U zegt zelf dat de kosten niet worden doorgerekend aan u.
De kosten mogen worden betaald via de rekening van de VME maar moeten
bij de afrekening worden doorgerekend aan de ex-eigenaar van het verkochte privatief.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 21 feb 2016 17:11

Deze facturen komen van de syndicus de beheerder van het gebouw, facturen zijn opgemaakt aan het adres van de VME het gebouw .
Als iemand zijn appartement / staanplaats verkoopt moet de VME de verkoper zijn persoonlijk appartement toch niet sponsoren voor wat de eigenaar verkoper doet met zijn appartement.
Het factuur had direct naar de verkoper moeten gaan of niet naar de VME laat staan van de rekening van de VME. of niet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 feb 2016 17:46

Zie mijn antwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 feb 2016 19:40

Eindresultaat moet zijn dat de andere mede-eigenaars hier niets voor betalen, hoe de syndicus dat ook regelt..

naicwill
Berichten: 715

#7 , 21 feb 2016 20:04

Deskundige Peter Leyseele op Quimmo
"Deze werkmethode kan geenszins worden aanvaard.

Kosten nav. een eigendomsoverdracht vallen conform de wet ten laste van de verkoper wat maakt dat de syndicus ze rechtstreeks met de verkoper dient af te rekenen.

Privatieve werken zijn werken die in opdracht van de betreffende eigenaar gebeur(d)en en dien(d)en derhalve door de uitvoerder rechtstreeks aan de betrokkene te worden gefactureerd.

Tussenkomst van de VME in voormelde is hier niet aan de orde en is uiteraard af te raden aangezien de syndicus op deze manier bij niet betaling de (juridische) invordering onterecht bij de VME legt. Deze zal dan voor het niet betalen van niet gemeenschappelijke kosten dagvaardingskosten e.a. moeten gaan betalen.

En mogelijk verdient de syndicus hier dan ook aan, aangezien de meeste syndici voor juridische dossiers/procedures een afzonderlijk ereloon rekenen.

Hij zal daarbij dan ook nog eens de rekening van de VME hebben verminderd en loopt op die manier dus geen risico om niet betaald te worden.

Zeker voor wat het doorrekenen van de kosten bij eigendomsoverdracht betreft, doen er zich zeer veel discussies voor met verkopers die het voor hen te hoge bedrag dan meestal niet willen betalen.

Mvg.
http://quimmo.be/nl/forum/juridisch/fac ... us-aan-vme
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 21 feb 2016 20:08

Het hangt af van wat er in het contract tussen VME en syndicus staat hieromtrent.

Er is immers nog een verschil tussen wat niet kan worden aanvaard, wat wettelijk niet mag en wat wettelijk als ongeschreven moet worden beschouwd.

Het is en blijft vanzelfsprekend een private kost.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pablo1
Topic Starter
Berichten: 43

#9 , 08 mar 2016 22:03

Beste naicwill,

Alvast bedankt voor je antwoord, ik had dit wel verwacht, ik vermoed ook dat het werkkapitaal dat opgevraagd wordt aan alle mede-eigenaars, uitsluitend voor de gemeenschappelijke kosten dienen, zoals beheerskosten, brandverzekering gebouw, gemeenschappelijk onderhoud van gangen, lift en niet voor privé doeleinden zoals verkoopkosten van een kavel, of een kraan, een lamp vervangen in een appartement, ... die privatief zijn, en dit van de gemeenschap bankrekening afgehaald wordt door de syndicus. Ik het contract staat verkoop dat dit privatief wordt aangerekend.

Maar bij ons is het van gemeenschappelijke bankrekening, ondertussen wonen de nieuwe eigenaars al 9 tal maanden in het gebouw.
Dit ondermijnt ook de gemeenschappelijk bankrekening, zodat we nu tekorten hebben voor de werkelijke te betalen gemeenschappelijke kosten, sommige mede-eigenaars weigeren dan ook de extra opgevraagd werkkapitaal bij te betalen, omdat het werkkapitaal voor privé worden gebruikt.

Ik heb me ondertussen al lid gemaakt van nicm, met een extra optie voor commissaris der rekening, omdat ik daar nu ook mijn licht gaat opsteken wat kan en niet kan.
Alvast bedank van je antwoord.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”