Last met buurvrouw

painter
Topic Starter
Berichten: 62

Last met buurvrouw

#1 , 20 feb 2016 16:47

Hoi,
Hier mijn vraag. Onlangs kreeg mijn vrouw een email van de buurvrouw met klachten over onze hond. Deze stuurde ze door naar de politie en haar vader. De hond zou blaffen als wij niet thuis zijn in haar hok. We hebben onze excuses reeds aangeboden, omdat ze er eerder al iets van zei en ik ga er 'smorgens eerst een half uur mee wandelen voor ik naar mijn werk ga. En als ik terugkom, dan haal ik ze direct uit. Ze dreigt nu met een proces, wat te doen? Het is zo dat deze buurvrouw de hele dag thuis is en onze achterburen zijn haar vader en haar broer. (Nu als we ook zouden willen zagen, ze hebben tuinfirma's die op drie dagen in de week van 9u tot 18.30 u bezig zijn met bladblazers en zitmaaiers en kleine tractoren. Ook doen ze geregeld vuurke stook in de hof en komt hun klimop in onze tuin. Daarbij heeft de buurvrouw zelf een teckel die blaft van zodra ik in mijne hof stap. Haar broer heeft een zoontje dat op zondag rondjes rijdt met een quad in de tuin enz. ) Hierbij de mail van de buurvrouw:
(Ps het hok van mokka staat naast ons huis op 1 m van haar tuin.)
Beste xxx,



Hier een latere antwoord op jou mail.

Dank voor je reactie, maar excuses, daar zijn we weinig mee.



We zijn nu alweer twee maanden verder en het probleem is nog steeds niet verholpen, Mokka blèt geregeld én langdurig.

Ik zie wel dat wanneer jullie thuis zijn moeite doen om s’morgens en s’avonds met de honden te gaan wandelen, maar het probleem stelt zich gedurende de dag wanneer jullie weg zijn.



Gelieve, zoals reeds zo dikwijls (al gedurende 2 jaar!!!) beleefd gevraagd dit definitief op te lossen, zoniet ben ik genoodzaakt een procedure op te starten om het hondenhok vlak voor jou living te zetten ,of de Mokka te laten ophalen door de dierenbescherming.



Het is niet omdat onze families elkaar reeds 3 generaties kennen dat alles gepermitteerd is, het gaat ook over hoffelijkheid en respect.

Stel u eens voor dat de situatie andersom zou zijn ?!?!

Ik reken erop dat het niet zover hoeft te komen zodat we in een fijne en gezonde verstandhouding kunnen blijven.



Zoals reeds herhaaldelijk aangehaald, het langdurig gejankt oogt zich op 3 momenten op de dag

(s’ochtends wanneer jullie haar terug in haar hok zetten, s’middags vanaf 11.30 en s’avonds vanaf een uur of 16h tot wanneer jullie terug thuis zijn)



Ik heb het hier even genoteerd, wat mijn zenuwen geen goed doet L

Maandag : 1 febr van 16h – to na 17.40h

Dinsdag : 2 febr – van 15h – 17h

Woensdag : 3 febr – vanaf 11.30h

Donderdag : 4 febr – rustig J

Vrijdag : 5 febr – van 15.30h – 16.30



Wanneer u uw hond zo graag ziet, zorg dan dat zij zich ook happy voelt.

Met beleefde groet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
painter
Topic Starter
Berichten: 62

#2 , 20 feb 2016 19:37

Mijn vrouw is helemaal depri geweest vandaag vanwege deze mail. En nu heeft ze een brief geschreven met daarin ook alle ergernissen vanwege onze kant. Maar ik vrees dat dit de zaak alleen maar kan verergeren. Dus heb ik voorgesteld om deze brief niet te sturen.
Maar kan iemand mij hier soms zeggen of zij een proces kan opstarten omdat onze hond soms blaft door de dag? Ik kan natuurlijk niet controleren of wat zij schrijft waar is. Maar ze noteert dus van 15.30 u tot 16.30 u.
En hoe zit het eigenlijk met zo'n quad? Vuurke stook in de tuin en tuinmachines zoals kettingzagen, bladblazers en zitmaaiers. Zijn er daar ook wettelijk geluidslimieten op?
In feite zou ik zo goed mogelijk de vrede willen bewaren. Maar de situatie is lastig, ook omdat de buurvrouw chronisch vermoeidheidssyndroom heeft en door de dag dikwijls in bed ligt. En ook voor het minste staat te klagen. Ook als er eens een tak overwaait, enz...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 feb 2016 20:30

Blijkbaar zijn de dagen van de buurvrouw zeer kort.
Een vrouw die zaagt is niet gelukkig (tenzij ze graag zaagt), maar als een hond blaft dan betekent dat niet dat hij zich ongelukkig voelt!
Als de dierenbescherming honden moet ophalen die blaffen dan zaten alle honden in het asiel.
Trouwens, stuur de zaag eens naar een asiel, dan zal ze zien en horen dat de honden daar ook blaffen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 20 feb 2016 21:21

Elke vorm van overlast kan strafbaar zijn dus elke vorm van lawaai kan.
Vuurke stook ( met uitzondering van BBQ) is op minder dan 100 meter van bewoning verboden.

http://www.lne.be/campagnes/stook-slim/ ... ten-stoken

Veldwetboek:
Art. 89.Met geldboete van tien frank tot twintig frank en met gevangenisstraf van één dag tot vijf dagen of met een van die straffen alleen worden gestraft :




5° (opgeheven) <W 04-12-1961, art. 1>


8° Zij die op het veld vuur aansteken op minder dan honderd meter afstand van huizen, bossen, heiden, boomgaarden, hagen, graan, stro, mijten of van plaatsen waar vlas te drogen is gelegd.

jef007
Berichten: 1683

#5 , 20 feb 2016 21:40

hoeveel decibel is een zagende buurvrouw? mag ze zagen op zondag?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 20 feb 2016 21:59

Beste,

Aan de ludieke antwoorden op jullie vraag kunnen jullie dus al afleiden dat de eisen van de buurvrouw compleet belachelijk zijn...

Iedereen moet een redelijke burenhinder kunnen verdragen, blaffende honden zijn een redelijke burenhinder. Tegen het geluid uit hun tuin kan u niets beginnen, ook dit is redelijke burenhinder. ( laten we dan wel aannemen dat dit geen extreme proporties aanneemt).

Maak je hierover zeker geen zorgen. Meld haar dat de zaak voor jullie verder afgesloten is. Als zij wenst verdere stappen te nemen, jullie op jullie beurt juridische stappen gaan nemen tegen haar overlast. (Vuur maken en overgroeien klimop). Indien ze blijft "zagen" jullie klacht gaan indienen wegens belaging.
Is ze toch zo dom om juridische stappen te zetten, contacteer een advocaat en laat hem alles afhandelen. In een rechtszaak is ze volledig kansloos en alles zal op haar kosten zijn.

Dus, lach er eens goed mee, dien haar van antwoord en vergeet het. Haar eisen slaan nergens op.

Ik kan eerlijk gezegd mijn lach niet inhouden... Madammeke gaat een procedure starten... Altijd grappig als mensen grote woorden gebruiken terwijl ze de betekenis niet kennen... Was ze maar mijn buurvrouw, ze zou het vlug leren...

tira00
Berichten: 929

#7 , 20 feb 2016 22:44

Ze mag al blij zijn dat ie niet constant blaft.
Ken er genoeg die veel meer blaffen dan dit....
Bovendien vind ik de toon in haar brief best dominant en agressief.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 20 feb 2016 23:13

Inderdaad, heel arrogant!! TS lijkt mij een heel braaf persoon om dit zomaar te slikken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 20 feb 2016 23:16

Wanneer u uw hond zo graag ziet, zorg dan dat zij zich ook happy voelt.

Het is nochtans de buurvrouw die zaagt, niet de hond!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 21 feb 2016 12:27

Buurvrouw kan enkel proberen klacht neer te leggen bij de politie en wellicht krijgt u de wijkagent wel een keer over de vloer. U toont dan de omstandigheden hoe uw hond gehuisvest is, legt uit dat de hond genoeg beweging en afleiding krijgt en stelt u voor dat de politie gerust een geluidsopnama-aparaatje kan plaatsen voor een dag om te meten hoeveel en hoelang de hond blaft. (Niet dat ze dat zullen doen, maar het toont uw redelijkheid en samenwerkingshouding) Vertel gerust dat uw hond wel zo nu en dan blaft maar zeker niet de hele dag door.
(Overdag mag en kan een hond al eens blaffen. ) De wijkpolitie zal proberen bemiddelen (lees: mevrouw de buurvrouw uitleggen dat een hond wel eens blaft en jà: dat mag néén: de hond is goed verzorgd, dus néén dierenwelzijn zal de hond niet komen weghalen)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 21 feb 2016 12:47

Vraagje: waarom blaft uw hond? Toch niet voor de kat van de buurvrouw hoop ik? :D

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 21 feb 2016 13:20

Vraagje: waarom blaft uw hond? Toch niet voor de kat van de buurvrouw hoop ik? :D
Waarschijnlijk verdraagt het dier geen zagende vrouwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#13 , 21 feb 2016 17:36

Dank voor alle reacties! Ik dacht zelf ook al zoiets, maar het is goed te lezen hoe jullie erover denken. Voorlopig ga ik dus niets ondernemen en afwachten. En natuurlijk blijven zorgen dat de hond zijn beweging heeft s'morgens en s' namiddags.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#14 , 16 mar 2016 16:55

Vandaag is de politie over de vloer geweest. De laatste weken zijn er vijf meldingen van overlast geweest, zowel van de buurvrouw als van haar vader, dat is onze achterbuur. Want naast ons wonen zowel zij, achter ons haar vader en daar tussen haar broer. Er eens over nadenken...

tira00
Berichten: 929

#15 , 16 mar 2016 17:02

Had de politie een bewijs van die overlast?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”