vruchtgebruikers laten boel verwilderen na vechtscheiding

Buurman x
Topic Starter
Berichten: 9

vruchtgebruikers laten boel verwilderen na vechtscheiding

#1 , 16 feb 2016 21:19

Begin jaren '90 kocht ik (blote eigenaar) samen met mijn gehuwde ouders (levenslang vruchtgebruik) een te renoveren woning.

Deze woning werd nooit hun echtelijke woning. Vader beloofde mondeling de renovatie samen met mij uit te voeren en vatte de renovatiewerken aan. Eerst werd een garagegebouw van 6 x 6 m opgetrokken. Dan werd het hoofdgebouw gerenoveerd, maar bij de vernieuwingswerken aan het dak liep het huwelijk spaak.

Het werd een klassieke vechtscheiding waarbij de man geen onderhoudsuitkering wou afdragen aan ex zonder inkomen.
Moeder wint proces maar vader speelt het slim, neemt ontslag en heeft zelf geen bezittingen meer. Moeder valt terug op OCMW en waardeloze prodeo.
Zelf heb ik moeders kant gekozen, maar heb geen communicatie noch geschil met vader, die een totaal nieuw leven begonnen is.

Intussen stort bij een storm een zijgevel van het half-dakloze huis in en breek ik het op eigen initiatief voor meer dan 90 pct. af ivm de veiligheid.

Buren begonnen te klagen over overgroeiende braamstruiken, welke ik nu regelmatig verwijder. Sinds 3 jaar nu heb ik ook de onroerende voorheffing voor mijn rekening genomen. Hypothecaire lening liep over 10 jaar , waarvan ik de laatste 4 jaar zelf ophoestte.

Afgelopen najaar is het plat dak van de garage stuk gegaan. Ook de tuin is na meer dan 15 jaar verwaarlozing een wildernis geworden.

Op basis van artikel 618 vh burgerlijk wetboek "Vruchtgebruik kan ook eindigen door het misbruik dat de vruchtgebruiker maakt van zijn genot, hetzij door het erf te beschadigen, hetzij door het bij gebrek aan onderhoud te laten vervallen." kan ik nu een verval van vruchtgebruik bedingen.

Hoe zouden jullie deze situatie aanpakken ? Wat mag ik en wat zeker niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 feb 2016 21:29

Mogelijkheid 1 : de vruchtgebruikers verzaken aan het vruchtgebruik. Dit vereist een notariele akte.

Mogelijkheid 2 : de vrederechter doet het vruchtgebruik ophouden omdat aan de voorwaarden ervan niet meer voldaan is en eigenlijk het vruchtgebruik niet meer mogelijk is wegens de staat van het gebouw.

PS De grote verbeteringswerken dienden hoedanook door u uitgevoerd te worden. De vruchtgebruiker (je ouders) boden aan te helpen; meer niet.

Deblokkeer dit zo snel mogelijk zodat je kan verkopen of zelf renoveren (waaraan je nu al kan beginnen). Schade vorderen is verloren kost indien ze onvermogend zijn (en zouden blijven)

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 16 feb 2016 21:47

Al eens gedacht aan taksen op leegstand en verkrotting ?

Reclame

Buurman x
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 16 feb 2016 21:53

Al eens gedacht aan taksen op leegstand en verkrotting ?
Zwijg me daarvan, die boomerang krijg ik gegarandeerd vol in 't gezicht terug.

Buurman x
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 17 feb 2016 12:50

Vandaag bij notariaat langsgeweest, die konden niets beginnen. Op het vredegerecht werd ik doorverwezen naar rechtbank 1e aanleg, sinds een jaar bevoegd voor "familiale" zaken.

Hopelijk word dit geen van kastje naar de muur verhaal.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”