Aankoop grond ouders - kind bouw meergezinswoning

DirkJ
Topic Starter
Berichten: 3

Aankoop grond ouders - kind bouw meergezinswoning

#1 , 16 feb 2016 16:23

Ik (alleenstaande) heb een bouwgrond zien staan die geschikt is voor het bouwen van een meergezinswoning. Deze zou ik samen willen aankopen met mijn ouders.

Het plan is dat mijn ouders op de benedenverdieping hun appartement zullen bouwen. Het eerste en tweede verdiep zullen dan voor mij zijn, waar ik een appartement zal bouwen. Het gaat dus om 1 gebouw, maar 2 aparte appartementen met elk hun eigen ingang om eventueel later toch apart te kunnen verkopen of verhuren.

Vraag 1:
De bouwgrond staat momenteel te koop. Hoe moeten wij (ik en mijn ouders) dit aankopen zodat we elk een deel hebben van de bouwgrond? Welke verhouding zal er dan gebruikt worden? Ik neem aan dat dit reeds voor de aankoop geregeld moet worden ivm met registratierechten? Zo ja hoe? Linkje mag ook altijd. Iemand een idee van notariskosten (zal via hem gaan gok ik).

Vraag 2:
Kunnen we echt toewijzen dat het ééne appartement van mijn ouders is en het andere deel van mij? Graag meer info hierover.

Vraag 3
Mijn ouders zouden hun deel zelf betalen en ik mijn deel. Gezien hun gezegende leeftijd +-65 wensen ze eventueel al eens te kijken naar het verhaal van successierechten. Al maakt dit het verhaal misschien nodeloos moeilijk. Ik heb nog 1 broer die met dit verhaal niets te maken heeft. Ik zou ook graag van de max aftrek gebruik kunnen maken (indien hun appartement voor de helft op mijn naam komt eventueel beperkte aftrek?). Voor mij is dit de eerste vastgoedaankoop, mijn broer bezit reeds een huis. Iemand hier voorstellen voor?

Vraag 4
Ik neem aan dat ik en mijn ouders ieder zijn lening moet/mag aangaan? Indien de verdeelsleutel bekend is?


Het is maar om de mogelijkheden te bekijken en de mogelijke kosten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding