Juridische informatie over leibomen

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

Juridische informatie over leibomen

#1 , 15 feb 2016 17:11

Ik zou graag leibomen plaatsen, maar het is me ondertussen duidelijk dat hierover geen duidelijke wetgeving bestaat. Aangezien de relatie met mijn buren redelijk verzuurd is zou ik graag weten wat er al dan niet toegestaan is.
Ik heb reeds geïnformeerd bij de lokale milieudienst maar deze konden me geen sluitend antwoord geven en verwezen me door naar het vredegerecht. Als ik deze contacteer krijg ik echter een gelijkaardig antwoord, dat er geen concrete wetgeving bestaat.

Welke mogelijkheden heb ik nog? Het kan toch niet dat er geen enkele wettelijke instantie me kan vertellen wat ik nu al dan niet mag. Ik zou niet graag mijn leibomen terug moeten uitdoen omdat ze mijn buren niet aanstaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 15 feb 2016 17:26

Laat mij raden: u heeft een kippenras gekocht dat graag in een boom gaat zitten, liefst op een tak die boven het eigendom van uw beproefde buren hangt en schaduw zal werpen over hun terras?

U dient m.i. gewoon rekening te houden met wat in de wetgeving staat op gebied van afstand van de perceelsgrens. En met artikel 544 BW waar u m.i. aardig de limieten van aan het opzoeken bent.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 15 feb 2016 17:53

Het veldwetboek soms niet alle boomsoorten op doch blijft natuurlijk generiek : Als je een leiboom beschouwt als een haag dan mag ie op 0,5m van de scheidingsgrens doch dan mag ie maximaal 2,2m hoog worden en moet je constant snoeien. Een leiboomconstructie van slechts zo'n 2 meter hoog is natuurlijk géén zicht ... Als je de leiboom als een boom beschouwt (wat eigenlijk alle leibomen zijn want ze hebben een stam) dan komt hij op 2 meter van de scheidingslijn. (Zie lokaal veldwetboek voor de regels rond hagen en bomen)

Maw. Als de afstand tussen zijkant huis en perceelsgrens maar 3 meter is dan zijn leibomen op 0,5 m van de perceelsgrens géén optie. Met leibomen op 2 m staat ze dan zo goed als tegen je zijgevels en dat wil jij natuurlijk zelf niet.

Mocht ik wonen in een verkaveling met alleenstaande huizen op 6 meter (2 keer 3 meter) dan zouden leibomen van m'n buren er ook niet lang staan (en 'k kan veel verdragen)

Reclame

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#4 , 15 feb 2016 23:59

Laat mij raden: u heeft een kippenras gekocht dat graag in een boom gaat zitten, liefst op een tak die boven het eigendom van uw beproefde buren hangt en schaduw zal werpen over hun terras?

En met artikel 544 BW waar u m.i. aardig de limieten van aan het opzoeken bent.
Sorry, maar dit heeft u helemaal verkeerd voor. Ik wil enkel wettelijk in orde zijn. De kippen staan helemaal los van de leibomen (en mijn kippen raken die leiboom nooit in)
U dient m.i. gewoon rekening te houden met wat in de wetgeving staat op gebied van afstand van de perceelsgrens.
Ik wil niks liever dan dat, probleem is dat blijkbaar niemand me kan vertellen wat dit dan wel is.
Dat hagen op 0.5m en hoogstammige bomen op 2 m van de scheiding moeten staan kan ik terugvinden, maar daar stopt het dan ook. Wat precies een hoogstammige boom of een haag is en hoe hoog die dan mogen zijn lijkt voor discussie vatbaar. Afhankelijk van welke info je leest, mag een haag 1.80m hoog zijn tot "er is wettelijk geen maximale hoogte voor een haag". Als ik even rond kijk in mijn gemeente zie ik ook zeer regelmatig leibomen op minder dan 2 meter van de scheiding. In het infoboekje van de Vlaamse overheid "Stedenbouwkundige vergunning, melding en vrijstelling" lees ik dat een hoogstammige boom een boom is waarvan de stam op 1 meter hoogte een omtrek heeft van minstens 1 meter. Dit is duidelijk niet het geval bij een leiboom.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#5 , 16 feb 2016 00:03

Het veldwetboek soms niet alle boomsoorten op doch blijft natuurlijk generiek : Als je een leiboom beschouwt als een haag dan mag ie op 0,5m van de scheidingsgrens doch dan mag ie maximaal 2,2m hoog worden en moet je constant snoeien.
Heb je een bron van deze maximale hoogte? Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar ik heb al zoveel verschillende maximale hoogtes gelezen dat ik ook niet meer weet wat nu correct.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 16 feb 2016 06:01

Bij mijn weten wordt de exacte hoogte, evenals de definitie van een hoogstam of een haag niet in de wet bepaald:

Veldwetboek

Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Fruitbomen van welke soort ook mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een afstand in acht wordt genomen.
Is die muur niet gemeen, dan heeft alleen de eigenaar het recht hem als steun voor zijn leibomen te gebruiken.


In de jurisprudentie die ik hierover tegengekomen ben (is nu niet bepaald een hot topic in Brussel, net zoals kippen, gelukkig) wordt voor een haag 2 meter hoogte aanvaard doch m.i. kan men niet ernstig volhouden dat een leiboom een haag vormt.

Indien u bijgevolg veilig wil zijn zal u de afstand voor hoogstammen dienen aan te houden. Let wel, dat beschermt u nog steeds niet per definitie of op absolute wijze tegen een vordering op basis van art. 544. In vrede samenleven met uw buren is m.i. meer waard dan een kip of een boom. Indien iedereen de puntjes op de 'i' mocht zetten op wettelijk gebied en enkel het niet strijdig zijn met de wet eerder dan redelijkheid als leitmotiv voor een handeling mocht aanhouden, het zou al snel onleefbaar worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#7 , 16 feb 2016 08:09

In vrede samenleven met uw buren is m.i. meer waard dan een kip of een boom. Indien iedereen de puntjes op de 'i' mocht zetten op wettelijk gebied en enkel het niet strijdig zijn met de wet eerder dan redelijkheid als leitmotiv voor een handeling mocht aanhouden, het zou al snel onleefbaar worden.
Ik geef je hier 100% gelijk. De redelijkheid moet echter van 2 kanten komen.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 16 feb 2016 08:25

Het veldwetboek soms niet alle boomsoorten op doch blijft natuurlijk generiek : Als je een leiboom beschouwt als een haag dan mag ie op 0,5m van de scheidingsgrens doch dan mag ie maximaal 2,2m hoog worden en moet je constant snoeien.
Heb je een bron van deze maximale hoogte? Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar ik heb al zoveel verschillende maximale hoogtes gelezen dat ik ook niet meer weet wat nu correct.
Het veldwetboek is hierover niet duidelijk.
De gemeentelijke verordening op het bouwen, verkavelen en op de beplantingen is daarentegen wel duidelijk. Hagen mogen maximaal 2.2 m hoog zijn.

Hoogstammige bomen zijn niet gedefinieerd in de wet. Dus dit moet beslist worden door de vrederechter. Ik herinner me een uitspraak van een rechter in Hasselt die in zijn vonnis ervan uitging dat alle planten & bomen die hoger groeien dan 2 meter gezien worden als hoogstammig.

Dus een leiboom plant je best ook op 2 meter afstand.

P.S. i know, dan is die haag die dient als afsluiting met een hoogte van 2.2m in principe ook hoogstammig... Zo zie je maar hoe sommige rechters redeneren. Speel best op veilig en plant die boom op 2 meter afstand.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 16 feb 2016 09:06

Hoe hoog een haag of een boom mag worden en op welke afstand hij mag aangeplant worden hangt vooral af van plaatselijke gebruiken en van verkavelingsvoorschriften.
In Aalst bv, mag een hoogstam op 83 cm van de perceelsgrens staan. En een haag rond 43 cm. Maar een leiboom wordt nergens omschreven; en is noch een haag noch een hoogstamboom.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”