Reservefonds VME /verzekering CVR/ zwartwerk

Desperatehousewife
Topic Starter

Reservefonds VME /verzekering CVR/ zwartwerk

#1 , 15 feb 2016 09:02

Beste, ik ben eigenaar in een appartementsgebouw met 12 appartementen. Bij de eerste VME werd in aanwezigheid van de syndicus beslist tot zwartwerk . Ik heb mij meteen niet akkoord verklaard. Vier (!) eigenaars die de raad vormen zorgen voor onderhoud van gemene delen van het gebouw en tuin. Onderling hebben ze problemen en schuiven bepaalde activiteiten door naar elkaar of doen ze zelfs niet meer. De kosten blijven dezelfde. Betaling gebeurt door het in de bus steken of onder de deur schuiven van gepast geld.
De syndicus laat zelfs zijn ' werk' doen door de administratieve kommaneuker van het Viermanschap, argument is dat dit de kosten voor de syndicus zou drukken.
Nooit is er een uitgavenpost zichtbaar geweest op de balans in de 4 jaar dat de VME is opgericht voor onderhoud van de gemene delen, geen tuinonderhoud en geen poetsactiviteiten.
Ik heb de syndicus gemeld dat ik nog wel wil betalen voor onderhoud van de gemene delen maar niet meer in het zwart, alles zoals het hoort ,dus ' wit'.
Kan ik een factuur eisen voor hetgeen ik jaarlijks betaal voor het onderhoud van de gemene delen?
Wat als er iemand een ongeval heeft het , de helft werkt nog in loondienst(!) en twee zijn gepensioneerd.
hoe kan ik mij als individuele eigenaar beschermen tegen deze wanpraktijken en risico's.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 feb 2016 10:15

Waarom een bestaand item van iemand anders inpikken? Is een eigen topic beginnen zo moeilijk?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 15 feb 2016 11:03

Nooit is er een uitgavenpost zichtbaar geweest op de balans in de 4 jaar dat de VME is opgericht voor onderhoud van de gemene delen, geen tuinonderhoud en geen poetsactiviteiten.

Dat is ook normaal. Op een balans staan in de regel geen kostenposten. De balans is een momenopname opgesteld op einde werkingsjaar die de middelen en de schulden van de VME weergeeft nadat de gemaakte kosten zijn afgeboekt.

De rekeningen en dus ook de uitgaven (en onvangsten), worden nagezien door "de administratieve kommaneuker", in meer gangbare taal gekend als "Rekeningcommissaris", een wettelijke verplichting trouwens. Iedere mede-eigenaar heeft ook het recht om inzage te krijgen van de rekeningen indien hij dat wenst.

Zwartwerk is niet toegelaten, dat spreekt vanzelf, maar over welke activiteiten hebt u het eigenlijk?
Alleszins moet u geen factuur ontvangen voor de betaling van uw aandeel in de gemeenschappelijke kosten.
VME's moeten wel de btw betalen op hun aankopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Desperatehousewife
Topic Starter

#4 , 15 feb 2016 18:03

Berucht aan mava
Als ik bij zoeken zwartwerk en syndicus intik , logisch ....dan kom je hierop terecht
Heb ik van jou iets ingepikt?
Ik stel een probleem aan de kaak en in plaats van een fatsoenlijke visie of nuttig antwoord te geven krijg ik modder over me heen. Bon, mijn activiteit op dit forum heeft juist 1 dag geduurd, ik denk dat ik de zaak overlaat aan mijn advocaat.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 15 feb 2016 18:32

This housewife must be very desperate indeed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 feb 2016 19:27

Funny woman, krijgt uitgebreid advies en begint te zeuren en te beledigen.
Ze zal wel een pain in the neck zijn voor de andere mede-eigenaars in haar huisje ontevree.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 15 feb 2016 19:44

"Kan ik een factuur eisen voor hetgeen ik jaarlijks betaal voor het onderhoud van de gemene delen?"

Neen. Op de afrekeningen met de mede-eigenaars is er geen btw.
PLEZIER OP KOP

Desperatehousewife
Topic Starter

#8 , 15 feb 2016 20:17

Bedankt advo immo,,
Het was niet voor ' fiscale aftrek ' maar aangezien ik mijn appartement zelf niet bewoon maar verhuur wou ik aan de huurder in de toekomst ook kunnen aantonen hoeveel het onderhoud van de algemene delen bedraagt. Wat als die weigert in het zwart te betalen, want de onderhoudskosten vallen uiteraard ten laste van de huurder.
Wat kan een individuele eigenaar doen als de meerderheid geen probleem heeft met zwartwerk en de syndicus het toelaat? Ik heb niets tegen onze syndicus maar een deel van de eigenaars zet hem onder druk. Er zijn voorbeelden legio maar gezien de toon hier op het forum laat ik het erbij.
Mvg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 15 feb 2016 20:26

Ik laat even het woord "zwart" terzijde.
Het is alleszins zo dat u voor alle gemaakte kosten een afrekening moet krijgen van uw syndicus.
Uw huurder heeft het volste recht die afrekeningen op te vragen.
Dus de syndicus moet ervoor zorgen dat alle kosten in zijn afrekeningen zijn opgenomen.
U bent geenzins verplicht kosten ivm de gemene delen aan een derde partij te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 feb 2016 20:28

Bedankt advo immo,,
Het was niet voor ' fiscale aftrek ' maar aangezien ik mijn appartement zelf niet bewoon maar verhuur wou ik aan de huurder in de toekomst ook kunnen aantonen hoeveel het onderhoud van de algemene delen bedraagt. Wat als die weigert in het zwart te betalen, want de onderhoudskosten vallen uiteraard ten laste van de huurder.
Wat kan een individuele eigenaar doen als de meerderheid geen probleem heeft met zwartwerk en de syndicus het toelaat? Ik heb niets tegen onze syndicus maar een deel van de eigenaars zet hem onder druk. Er zijn voorbeelden legio maar gezien de toon hier op het forum laat ik het erbij.
Mvg
Dan laat u het maar hierbij. Als u zich registreert op een forum, verwacht men zich dat u zich aan die regels van het forum houdt. Dat houdt onderandere in dat u niet zomaar op een ander zijn topic inpikt met uw vraag.

Tenzij u liever hebt dat ik u de factuur stuur voor het werk dat we per dag hebben aan het opsplitsen van topics. En voor alle duidelijkheid: ik doe dit als vrijwilliger, niet vanuit het oogpunt om er iets aan over te houden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”