Schade aan omheining buur

Snamaedros
Topic Starter
Berichten: 1

Schade aan omheining buur

#1 , 12 feb 2016 14:11

Hallo iedereen,

In 2013 stond onze buur plots voor onze deur. Hij had een deuk opgemerkt in de omheining van ongeveer 15x15cm + 1 van de spandraden hangt wat slap (metalen afrastering). Nu weten zowel de buur als wij niet wanneer deze schade juist is gebeurd en door wie. Er zijn wel tuinwerken gebeurd door een tuinaannemer maar toen is er niets opgemerkt geweest. Enkel een jaar na deze werken is deze klacht gekomen. Nu zijn we een paar jaar verder en nu zouden we wel graag voorbereid zijn indien hij toch nog zou afkomen met een factuur.

Nu zijn mijn vragen:

- kan de buur mij verplichten dit te betalen hoewel hij niet kan bewijzen dat dit door ons is?
- hoe lang is het verhaalrecht op zulke schade? Ik neem aan dat hij binnen 20 jaar niet meer met een factuur kan afkomen?
- is dit iets dat door de familiale verzekering gedekt wordt?

Met andere woorden moeten wij ons zorgen maken hierover?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 feb 2016 14:15

Van wie is die omheining?
Kan de draad niet terug worden aangespannen/rechtgetrokken?

Aangezien noch uw buur, noch uzelf, weten wie de schuldige is, zie ik niet in hoe iemand verantwoordelijk kan worden gesteld hiervoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 12 feb 2016 14:31

Geen zorgen maken.

Basiskennis ==> hij die eist moet bewijzen.

Dus als jouw buur eist dat jij die factuur betaald, dan moet hij ontegensprekelijk bewijzen dat jij verantwoordelijk bent voor die schade.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 12 feb 2016 14:58

Ik mis enkele dingen in je verhaal.
- Is de omheining van de buur of gemeenschappelijk?
- Over welk type omheining gaat het hier?
- Is deze hersteld en wat hield die herstelling in?

Waarom kom je nu, drie jaar na de feiten met dit verhaal?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 feb 2016 17:03

Naar welke kant is de uitstulping van de deuk gericht? De kant waar de indeuking zit is ook de kant waar de veroorzaker stond.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 feb 2016 18:21

Er kan ook hard aan getrokken zijn van aan de andere kant.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”