Buren klacht over kippen

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

Buren klacht over kippen

#1 , 11 feb 2016 13:01

Beste,

Sinds ongeveer 1.5 jaar zijn wij verhuisd naar onze nieuwe woning. Kort daarna hebben we 2 kippen gekocht die vrij beschikking hadden over het achterste deel van onze "tuin", echte sprake van een tuin was er toen nog niet, dit deel was volledig beplant met sparrenboompjes. Na een tijdje zijn we overgegaan tot aanleg van de tuin, de kippen zijn toen tijdelijk verhuisd naar familie. We hebben ook een nieuw plekje voorzien voor de kippen, en hier wringt het schoentje. We kozen een plekje naast ons tuinhuis, voor ons de meest logische en handigste plek. Het huis van onze buren staat echter zeer ver naar achter ingeplant en zeer dicht (ongeveer 35cm) tegen de scheiding, waardoor het kippenhok aan hun achtergevel komt te liggen.

Tijdens de aanleg van de tuin is dit stuk niet mee onder handen genomen en is tijdelijk gebruikt om recuperatiemateriaal te plaatsen uit de oude tuin (hout, dals, betonnen borders,...). Vanaf de buren doorhadden dat daar het kippenhok zou komen zij ze beginnen klagen, dat dit overlast, stank, ongedierte, enz met zich ging meebrengen, ze "adviseerden" ons dan ook om ons kippen hok achteraan de tuin te plaatsen. Zelf zien we echter het probleem niet, het gaat over 2 kippen die goed onderhouden worden, dit hebben we ook zo gecommuniceerd naar de buren. We hebben zelfs informatie ingewonnen bij stedebouw, waar ik letterlijk te horen kreeg dat, zolang het hok binnen de 50 van de rooilijn staat er geen probleem is. Helemaal achteraan onze tuin is echter meer dan 50 meter van de rooilijn. Volgens de buren is het onzin, wat ik er zelf van moet denken is me niet helemaal duidelijk, blijkbaar zijn de meningen verdeeld (regelgeving is voor bijgebouwen, en een kippenhok valt daar potentieel niet onder), misschien kan er hier iemand klaarheid scheppen over deze regels. Kippenhok is losstaand en ongeveer 1.5m² groot.

We hebben verder geen gevolg gegeven aan de mails en het aangetekend schrijven met hun klachten (voor de aanwezigheid van de kippen) en hebben onze kippen verhuisd naar de gewraakte locatie. Op die moment hebben ze ons al mondeling duidelijk gemaakt dat ze het er niet bij zouden laten. Nu, een kleine 2 maand later krijgen we per aangetekend schrijven een deadline opgelegd; kippenhok verhuizen of we stappen naar het gerecht.
In het aangetekend schrijven zeggen ze opnieuw dat er stankoverlast is en dat hun gezondheid achteruit gaat vanwege de kippen. Wij komen echter dagelijks bij de kippen en hebben nog helemaal niks gemerkt van stank (als je het hok opent ruik je natuurlijk wel iets, maar dit is eerder de geur van het stro )

Ik heb alvast de wijkagent gevraagd om te bemiddelen.
Indien de buren doorzetten, is het dan nuttig/nodig om een advocaat te nemen? Zo ja, wat zou dat ongeveer moeten kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 feb 2016 18:04

de buren zullen om te beginnen al moeten kunnen aantonen dat er (stank)overlast is en dat samen met de aanwezigheid van de kippen hun gezondheid hierdoor onder zou lijden.

als het kippenhok volgens de regels is geplaatst en er word geen overlast vastgesteld, dan staan uw buren zeer zwak.

tevens als de buren u blijven lastig vallen met (aangetekend) schrijven en of verbaal, kunt u nog klacht indienen wegens belaging, dit zou u hen beter nu laten weten ook via aangetekend schrijven.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 feb 2016 19:54

Mijn buurman heeft ook een hok met 2 kippen. Ze zitten gelukkig achteraan de tuin zodat ik geen last heb van geurhinder in het huis. Soms is er een licht kakelen hoorbaar, dat stoort niet. Evenwel als ik achteraan in de tuin kom op ongeveer 5 meter van het hok, riek ik wel iets. In de zomer iets meer dan in de winter. Het is echter geen overlast en ik krijg regelmatig een paar eitjes van de vriendelijke buurvrouw.
Als het hok echter op minder dan 2 meter van hun achtergevel ligt, en mogelijk terras, vrees ik dat ze wel gelijk gaan krijgen van de rechtbank en dat er overlast zal worden vastgesteld.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 11 feb 2016 20:39

Als je regelmatig in de buiten ren de uitwerpselen opraapt of bijeen harkt ruik je niks (het slaaphok moet natuurlijk ook heel regelmatig opgekuist worden).
Als je kippen kan ruiken komt dat omdat de eigenaren de uitwerpselen niet opruimen.
(Ik ruimde hier zelfs elke dag elk poepje op)

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#5 , 12 feb 2016 11:57

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb echter behoefte aan echt concrete antwoorden.
Zoals:
- Is het voor deze zaak nuttig/nodig een advocaat te nemen? En wat kost dat dan zo ongeveer?
- Is het wettelijk toegelaten om een kippenhok te plaatsen verder dan 50m van de rooilijn (of 30m van de woning?), dit zonder vergunning?
- Is het mogelijk om een vaststelling te laten doen van het feit of er nu al dan niet (stank)overlast is? bv door wijkagent of milieudienst?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 12 feb 2016 14:41

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb echter behoefte aan echt concrete antwoorden.
Zoals:
- Is het voor deze zaak nuttig/nodig een advocaat te nemen? En wat kost dat dan zo ongeveer?
- Is het wettelijk toegelaten om een kippenhok te plaatsen verder dan 50m van de rooilijn (of 30m van de woning?), dit zonder vergunning?
- Is het mogelijk om een vaststelling te laten doen van het feit of er nu al dan niet (stank)overlast is? bv door wijkagent of milieudienst?
1) Neen, tenminste als je zelf wat mondig bent. Kosten van de advocaat hangen uiteraard sterk af van de advocaat, onmogelijk te voorspellen
2) Neen
3) Neen, als de buren de zaak voor de rechter brengen zal de rechtbank een expert aanstellen en die zal oordelen.


Het is me niet volledig duidelijk waar dit kippenhok nu precies staat?
Hoever van de erfgrens met de buren?
Hoever van jullie woning?

Indien het kippenhok reglementair staat zijn de buren volledig kansloos in de rechtbank. Tenminste, als de situatie is zoals u die weergeeft, nl een goed onderhouden kippenhoek.
Er moet al heel wat overlast zijn vooraleer de rechter de rooiing gaat eisen van het kippenhok. Laat hen maar verdere stappen zetten, het enige wat ze gaan overhouden is een financiele kater.

Dit lijkt mij weer zo'n typisch geval van zure buren. Voor de rechters is het afkeuren van dergelijke eisen bijna seriewerk. Vooral als ze beginnen van gezondheidsproblemen door de aanwezigheid van 2 kippen gaat mijn haar recht staan.

P.S. Het kippenhok is wel degelijk een losstaand bijgebouw
P.S.-2 die 50 meter van de rooilijn slaat nergens op. Wat belangrijk is, is de afstand tot de woning. Maximaal 30 meter.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#7 , 12 feb 2016 15:46

Bedankt voor je antwoord. Om op je vragen te antwoorden:

De ren van de kippen bevindt zich in onze achtertuin, tegen de scheiding met de buren (de omheining van het perceel is hier ook de omheining van de kippenren). De exact afmetingen ken ik zo niet uit het hoofd. Ik schat dat de ren start zo'n 17 meter na onze achtergevel en zo'n 6 meter verder stopt. De ren is ongeveer3.5 meter breed. Het hok zelf staat uiteraard in deze ren en op iets meer dan een meter afstand van de perceelgrens.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 12 feb 2016 16:23

't Is wel zo dat losstaande bijgebouwen (en een kippenhok is blijkbaar ook een bijgebouw) minstens 3 meter van de zijscheiding moeten staan om vergunningsvrij te zijn ...

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#9 , 12 feb 2016 16:49

't Is wel zo dat losstaande bijgebouwen (en een kippenhok is blijkbaar ook een bijgebouw) minstens 3 meter van de zijscheiding moeten staan om vergunningsvrij te zijn ...
Dit heb je verkeerd voor. Die 3 meter geldt in de zijtuin, in de achtertuin is dit wel degelijk 1 meter.
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... rrehoutkot

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 12 feb 2016 16:57

Bestaat er voor de wijk waar u woont een gemeentelijk reglement waar gesproken wordt over het houden van neerhofdieren?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

pho450
Topic Starter
Berichten: 192

#11 , 12 feb 2016 18:07

Bestaat er voor de wijk waar u woont een gemeentelijk reglement waar gesproken wordt over het houden van neerhofdieren?
Ik vermoed van niet. Ik heb al eens gezocht tussen de gemeentelijke reglementen op de website van de gemeente, maar vindt daar niks over terug. Omdat mijn buren al aan het klagen waren voor de aanwezigheid van de kippen ben ik vooraf eens gaan informeren bij de gemeentelijke diensten stedebouw en milieu, beiden zagen geen probleem met de huidige locatie.
(Bij de milieudienst lachten ze me nog net niet uit toen ik stank overlast aanhaalde voor onze 2 kippen :wink: )

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 feb 2016 19:53

Is het een plattelandsgemeente of ergens in een stad? In deze eerste zullen ze zeker lachten met hun klacht. Is al lijk die stadsmensen die op de buiten gaan wonen en dan klagen over een haan die kraait

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 12 feb 2016 20:03

(Bij de milieudienst lachten ze me nog net niet uit toen ik stank overlast aanhaalde voor onze 2 kippen :wink: )
Dan zouden ze bij de milieudienst eens even naast een kleine kippenren moeten wonen met twee kippen. In de zomer (ja, dan zaten we op ons terras, of beter: wilden we op ons terras zitten) was de stank totaal niet te harden.

De kippenren grensde ook aan de scheidingsdraad, tuintjes zijn 120 m2 en de geur kwam rechtstreeks bij ons binnen.

Waarom duwen kippeneigenaren die kippenren en kippenhok toch steeds helemaal achteraan in hun eigen tuin en vlak tegen de scheiding met de buren als ze er toch geen last van hebben?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#14 , 13 feb 2016 07:35

Veel zal afhangen van de concrete omstandigheden of een klacht wegens burenhinder een kans maakt; dat is onmogelijk te beoordelen van hieruit. Indien u in een stedelijk gebied of in een dichtbebouwde woonkern huist zal het al wat strenger bekeken worden dan op het platteland uiteraard. Maar ik sluit me wel aan bij de observatie dat de houders van deze diertjes die geen enkele overlast of hinder veroorzaken de ren toch graag zo ver mogelijk van hun woning plaatsen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

DavidP585
Berichten: 110

#15 , 13 feb 2016 13:29

Maak het je gemakkelijk: vraag een bemiddelingspoging bij de vrederechter.

Die ziet zoiets veel liever dan een gerechtelijke procedure die naar alle waarschijnlijkheid ook op zijn bureau komt.

Je weet ineens welk juridisch licht op de zaak schijnt (en welk niet) en het kost je niets.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”