klacht over boom

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: klacht over boom

#16 , 11 feb 2016 13:42

Er is helemaal geen sprake van schade.
Ook geen klachten over onkruid dat hierdoor zou beginnen te groeien.
Mijn enige boom staat in een bomenrijke omgeving.

De enige klachten van de buurvrouw zijn:

- dat ze nu 82 jaar oud is, weduwe is, en bladeren verwijderen voor haar een te grote inspanning (mijn opmerking: dus niet meer geschikt om alleen grote villa met grote tuin te bewonen; best uitwijken naar assistentiewoning)
- dat er blaadjes tot op haar zolder vliegen tussen de pannen (mijn opmerking: bewijst dat ze haar dak niet heeft geïsoleerd)
- dat de boom haar ramen zouden besmeuren met "sappen" (mijn opmerking: afstand is negen meter tot haar zijgevel waar geen raam in is + sap komt van haar eigen woekerende dennenbomen die tot tegen haar ramen groeien).
- dat bomen niet meer van deze tijd zijn en daarom moeten worden gekapt (mijn opmerking: beginnende dementie?)

Ik zie niet in hoe afvallende bladeren een fout kunnen zijn uit hoofde van de eigenaar van de boom. Het is gewoon de natuur die zijn
werk doet. Trouwens berkenbladeren veroorzaken noch vlekken, noch andere schade. Van mijn achterbuur, andere zijbuur en van de straatzijde heb ik ook zeer veel bladeren, daar staan veel meer berkenbomen.

En de meeste bladeren van mijn enige boom vallen nog altijd in mijn eigen tuin en niet in die van de buurvrouw. Trouwens veel van de bladeren waarover de buurvrouw zannikt komen van berkenbomen die op openbare plantsoenen in de straat staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#17 , 11 feb 2016 13:49

Er is helemaal geen sprake van schade.
Ook geen klachten over onkruid dat hierdoor zou beginnen te groeien.
Mijn enige boom staat in een bomenrijke omgeving.

De enige klachten van de buurvrouw zijn:

- dat ze nu 82 jaar oud is, weduwe is, en bladeren verwijderen voor haar een te grote inspanning (mijn opmerking: dus niet meer geschikt om alleen grote villa met grote tuin te bewonen; best uitwijken naar assistentiewoning)
- dat er blaadjes tot op haar zolder vliegen tussen de pannen (mijn opmerking: bewijst dat ze haar dak niet heeft geïsoleerd)
- dat de boom haar ramen zouden besmeuren met "sappen" (mijn opmerking: afstand is negen meter tot haar zijgevel waar geen raam in is + sap komt van haar eigen woekerende dennenbomen die tot tegen haar ramen groeien).
- dat bomen niet meer van deze tijd zijn en daarom moeten worden gekapt (mijn opmerking: beginnende dementie?)

Ik zie niet in hoe afvallende bladeren een fout kunnen zijn uit hoofde van de eigenaar van de boom. Het is gewoon de natuur die zijn
werk doet. Trouwens berkenbladeren veroorzaken noch vlekken, noch andere schade. Van mijn achterbuur, andere zijbuur en van de straatzijde heb ik ook zeer veel bladeren, daar staan veel meer berkenbomen.

En de meeste bladeren van mijn enige boom vallen nog altijd in mijn eigen tuin en niet in die van de buurvrouw. Trouwens veel van de bladeren waarover de buurvrouw zannikt komen van berkenbomen die op openbare plantsoenen in de straat staan.
Als er effectief sprake is van een "zagende oude buurvrouw" dan maakt ze in de rechtbank geen schijn van kans. Zoals ik reeds vermeld had moet men een redelijke burenhinder kunnen verdragen. De situatie zoals u die hierboven beschreef valt naar mijn mening binnen deze norm.
Anders is het als er permanente schade veroorzaakt wordt (zie het voorbeel van de marmer in mijn vorige post)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 11 feb 2016 14:24

Ik zou weigeren van die berkenboom in te korten.
Ik heb dat enkele keren laten doen met dergelijke boom, maar daarna ontwikkelt die zich tot een regelrecht gedrocht.

Door het intoppen bevordert je de ontwikkeling en de groei van de zijtakken. Deze zijtakken gaan de functie overnemen van de hoofdstam. Maar in plaats van 1 rechtdoorgaande stam krijg je op de top van de boom nu 3 of 5 of meerdere doorgaande rechtopgroeiende stammen. Deze heksenbezem van stammetjes worden topzwaar, bij de minste belasting ( sneeuw of wind) kunnen deze uitscheuren en ergens bij de buren terecht komen. Dit uitscheuren kan zelfs spontaan gebeuren omdat bij het intoppen van de hoofdstam de kans reel is dat er een te grote snoeiwonde is die de berk niet kan afsluiten. Met gevolg dat hier dus een rotting kan plaats vinden of nog erger zwammen, bacterien of schimmels de verzwakte boom kunnen aanvallen. Het uitscheuren kan ook spontaan gebeuren , gewoon omdat het gewicht van al die kleine hoofdstammen niet meer door de berk kan gedragen worden. - See more at: http://www.bouwinfo.be/forum/tuin/rondo ... 1etMm.dpuf
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame


Sirkii
Berichten: 5396

#20 , 12 feb 2016 21:24

Gewoon kortaf (doch beleefd) mededelen dat die berk daar mag staan wegens meer dan 2 meter van de scheidingslijn en geen overhangende takken. Als je een beetje nijdig wil doen ook zeggen dat wie in t groen wil wonen tegen de blaren (van de buren) moet kunnen. Voorts moet ze maar contact opnemen met de wijkagent die haar ongelijk zal geven.

Daarna kortaf repliceren als z r later opnieuw over begint dat je r niet meer over wil spreken en doorgaan en/of haar te verzoeken uw erf te verlaten. Als t belaging begint te worden zelf een politietussenkomst vragen.

t Is natuurlijk correct dat zij ws de opkuis niet meer zelf kan maar dan moet ze maar iemand aanstellen en betalen als er geen kinderen zijn die t kunnen komen doen.
U gaat wel nogal kort door de bocht.
Er bestaat namelijk ook een wet waarin staat dat iedereen de schade die men veroorzaakt moet vergoeden.
Anderzijds moet iedereen ook een redelijke burenhinder kunnen verdragen.
Wat een redelijke burenhinder is zal door de rechter bepaald worden. Als die vrouw naar de vrederechter stapt zal die de situatie komen (of laten) beoordelen. Pas daarna kan een vonnis uitgesproken worden.
Dus om nu al te oordelen dat die buurvrouw moet stoppen met zagen en dat de wijkagent haar ongelijk zal geven slaat natuurlijk nergens op. De wijkagent heeft daar trouwens niets over te beslissen.
Zo kort nu ook weer niet. k Zou de jurisprudentie wel eens willen zien van schade of burenhinder door berkenzaad (inderdaad vuiligheid) van een ingesnoeid vrij laag op voldoende afstand van de rooilijn groeiend berkje.

Sirkii
Berichten: 5396

#21 , 12 feb 2016 21:31

Berken zijn wel ellendelingen waar je buren heel veel overlast van kunnen hebben...onkruid.
Onkruid??????
Wat is er meer ellendig aan een berkenboom dan aan andere loofbomen?
Ik heb alleszins geen last met die boom. Verliest zoals andere loofbomen 1 x per jaar zijn bladeren, maar verder niets.

De buurvrouw heeft over een afstand van 20 meter, op amper 1 meter afstand van de scheiding, 7 naaldbomen staan van zes meter hoog en meer, waarvan de takken twee meter tot drie meter overhangen en massa's kleverige en stekelige naalden in mijn tuin laten vallen. Daarmee vergeleken is mijn berkenboom een braaf proper engeltje dat super-reglementair geplant is.
Buurvrouw er op attent maken dat ze de overhangende takken moet (laten) verwijderen en als z r nog geen 30 jaar staan ook de toppen tot haaghoogte (tenzij t hoger mag van u).

PS Berk produceert wel massa s berkenzaad die de wind wel wat meeneemt als haar bijdrage tot de berkenvoortplanting. In steedse gebieden niet wenselijk maar in een grote tuin zal geen enkele rechter dit "onredelijke" hinder vinden en al zeker geen schade.

Bruno1948
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 jul 2016 22:36

Geachte, ik zit met eenzelfde probleem. De buurman heeft twee 24 meter hoge berkenbomen in de achteruin staan. Gezien de overheersende westenwind in ons land krijgen wij een stortvloed aan berkenzaden over ons heen. Alles wordt erdoor bedolven: die flinterdunnen zaden waaien binnen, ze liggen zelfs in ons bed, We kunnen niet buiten eten en het opzet zwembad kan ik niet meer plaatsen omdat de pomp en filter de drab van zaden niet kunnen verwerken. Wij zijn écht ten einde raad. Vriendelijke brieven aan de buren haalden totaal niets uit. Heb ik kans van slagen als ik dit voor de vrederechter breng? Indien hier écht niets aan te doen valt zullen mijn vrouw en ik verplicht zijn te verhuizen, we kunnen dit niet meer aan!

mjers
Berichten: 1788

#23 , 02 jul 2016 22:42

De rechter zal de situatie door een onafhankelijke partij laten beoordelen.
De wet op redelijke burenhinder vermeld dat iedereen het recht heeft om op de volste wijze van zijn eigendom te kunnen genieten. Dit geld voor u maar ook voor uw buur.
Een rechter zal oordelen. Het enige wat jullie kunnen doen is een dagvaardiging laten sturen door een gerechtsdeurwaarder en hopen op een goede afloop. Maar niemand kan dit voorspellen...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 03 jul 2016 08:28

Elke boom dient om gekapt te worden heb ik eens gehoord. Denk dat er dan in vele gemeente bomen moeten gekapt worden.
Misschien is er ergens een wet die de wind verbied.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1681

#25 , 03 jul 2016 14:11

laat die berkenbomen toch staan : ik ben groot/sterk/slim/mooi geworden door het drinken van berkensap

cesto
Berichten: 324

#26 , 10 jul 2016 18:38


En de meeste bladeren van mijn enige boom vallen nog altijd in mijn eigen tuin en niet in die van de buurvrouw. Trouwens veel van de bladeren waarover de buurvrouw zannikt komen van berkenbomen die op openbare plantsoenen in de straat staan.
Het feit dat jij geen last hebt van jouw eigen bomen betekent niet dat de naburen er geen last van mogen hebben. Ik zit ook in dezelfde situatie als je buurvrouw hoewel ik geen 82 jaar oud ben en begrijp haar ongemak wel goed. Uiteraard heb jij ook het recht om te klagen over haar naaldbomen als je er last van krijgt.
Het is ook een kwestie van respect en gezond verstand: bij ons in de tuin stond er vroeger een prachtige wilg, maar de buren hadden last van bladval (nota bene: in de tuin! Dus geen last in de woning, wat veel erger zou zijn) van die boom. Mijn buurman hoefde me niet eens officieel te vragen om de boom te verwijderen. Ik heb me zelf in zijn kleren gestoken en heb de boom uiteindelijk vrijwillig laten vellen.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 10 jul 2016 19:14

Zoals de regen naar beneden valt vallen ook de bladeren van de bomen naar beneden. De echte verantwoordelijke is de zwaartekracht. Indien de bomen niet in overtreding werden aangeplant zie ik niet in waarom men ze zou moeten verwijderen.
Tenzij er een wet komt waardoor heel Vlaanderen vol met beton moet worden gestort. Of een wet die de wet van de zwaartekracht afschaft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cesto
Berichten: 324

#28 , 10 jul 2016 20:17

Zoals de regen naar beneden valt vallen ook de bladeren van de bomen naar beneden. De echte verantwoordelijke is de zwaartekracht. Indien de bomen niet in overtreding werden aangeplant zie ik niet in waarom men ze zou moeten verwijderen.
Tenzij er een wet komt waardoor heel Vlaanderen vol met beton moet worden gestort. Of een wet die de wet van de zwaartekracht afschaft.
Zolang mensen zo redeneren zal er altijd burenruzie zijn. Bladeren vallen, honden blaffen en motoren draaien. Dit alles is uiteraard normaal, maar als ik me ervan bewust was dat mijn buren last hebben van mijn bomen zou ik uiteraard het nodige doen om tot een oplossing te komen. De argumenten waarmee jij de klachten van de buurvrouw weerlegt (dat ze misschien al dement is, dat ze het best in een rusthuis zou moeten gaan wonen, dat bladeren volgens de zwaartekracht naar beneden vallen) spreken boekendelen over jouw arrogante houding in dit verhaal.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 10 jul 2016 20:30

Het gaat hier wel over iets waarover concrete wetgeving bestaat.
Wat heeft dat nu verdomme met arrogantie te maken?

Volgens uw redenering zouden alle openbare parken in stadscentra gerooid moeten worden omdat de omwonenden last hebben van stoute bladeren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cesto
Berichten: 324

#30 , 10 jul 2016 20:41


Volgens uw redenering zouden alle openbare parken in stadscentra gerooid moeten worden omdat de omwonenden last hebben van stoute bladeren.
dat heb ik niet niet gezegd en denk ik zeker niet. Het spreekt echter voor zich dat niet elke boom geschikt is voor elke plaats, ook al wordt hij op 2 meter afstand of verder geplant van de omliggende percelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”