agendapunten algemene vergadering

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

agendapunten algemene vergadering

#1 , 20 nov 2007 20:04

Kan iemand mij meedelen waaruit (welk artikel) mijn rechten blijken om punten op de dagorde van de algemene vergadering te plaatsen?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 20 nov 2007 20:55

Kan iemand mij meedelen waaruit (welk artikel) mijn rechten blijken om punten op de dagorde van de algemene vergadering te plaatsen?
Art.577-9 § 3. Iedere medeëigenaar kan eveneens aan de rechter vragen, binnen een termijn die deze laatste vaststelt de bijeenroeping van een algemene vergadering te gelasten ten einde over een door voornoemd medeëigenaar bepaald voorstel te beraadslagen, wanneer de syndicus verzuimt of onrechtmatig weigert zulks te doen.

M.a.w. maak de agendapunten die je besproken wil zien aangetekend aan de syndicus over. Plaatst hij ze niet op de dagorde, dan kan je je op voormelde artikel beroepen.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 20 nov 2007 21:48

Beste Pedro,

Thans stelt zich het volgende probleem:

Ik heb een mailtje gericht tot de syndicus om (1) te vragen welke agendapunten reeds op de agenda staan en (2) geïnformeerd wanneer de algemene vergadering gehouden wordt. Kwestie om geen dubbels op de agenda te zetten en om te kunnen inschatten tegen wanneer ik mijn agendapunten aan hem dien over te maken.

Zoals altijd heeft de syndicus natuurlijk niet gereageerd.

Omdat ik zijn stilzwijgen niet vertrouwde, heb ik hem mijn agendapunten per fax overgemaakt.

Een paar dagen later een aangetekende uitnodiging in mijn brievenbus, met als inhoud een uitnodiging voor de algemene vergadering met agendapunten.

Mijn agendapunten staan niet op de dagorde!

De syndicus heeft dit met opzet gedaan. Hij dient de uitnodiging pas 8 dagen vooraf aan de vergadering over te maken aan de mede-eigenaars. Dit jaar is hij extra snel geweest om alzo mijn agendapunten niet te moeten opnemen op de dagorde van de algemene vergadering.

Zeg nu zelf, dit zijn toch praktijken die echt niet meer door de beugel kunnen. Kunt u mij adviseren? Een vrouw alleen… niet gemakkelijk!
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Reclame

akromah
Berichten: 114

#4 , 20 nov 2007 22:02

....................... Kunt u mij adviseren? Een vrouw alleen… niet gemakkelijk!
Niet verbolgen reageren Hilde,
maar je zou bijna denken dat de arme drommel (goeie vriend zei je) het moet ontgelden omdat hij niet op je avence inging.... :lol:

Pedro
Berichten: 735

#5 , 20 nov 2007 22:17

[quote="Hilde Verjans"]Beste Pedro,

Thans stelt zich het volgende probleem:

Ik heb een mailtje gericht tot de syndicus om (1) te vragen welke agendapunten reeds op de agenda staan en (2) geïnformeerd wanneer de algemene vergadering gehouden wordt. Kwestie om geen dubbels op de agenda te zetten en om te kunnen inschatten tegen wanneer ik mijn agendapunten aan hem dien over te maken.

Zoals altijd heeft de syndicus natuurlijk niet gereageerd.

Omdat ik zijn stilzwijgen niet vertrouwde, heb ik hem mijn agendapunten per fax overgemaakt.

Hilde, aangezien ik uit je bericht afleid dat er nog voldoende dagen tussen nu en de vergadering zijn, zou ik volgende doen. Print uw mail en uw faxbericht die je gestuurd heb af. Als je van de fax een ontvangstbevestiging hebt, dan kopieer je die ook. Stuur de syndicus een aangetekende brief waarin je vermeldt dat je de oproep ontvangen hebt doch dat je je niet akkoord kan verklaren met de inhoud. Zeg dat hij geen rekening heeft gehouden met je vragen. Verwijs dienaangaande naar de mail en fax die je als bijlage toevoegt. Meld de syndicus dat je een en ander niet op de spits wil drijven doch dat je zonder meer verlangt dat hij een nieuwe dagorde dient op te maken waarin jou dagordepunten in opgenomen zijn en je m.a.w.een nieuwe oproep verwacht. Zeg dat wanneer hij weigert dit te doen, je in rechte zal optreden. Geef geen juridische argumenten prijs maar houd het gewoon bij het dreigement.

Brengt dit geen aarde aan de dijk, dan vrees ik dat je drastischer zal moeten handelen. Maar zover ben je nog niet. Eerlijkheidshalve zeg ik er nog bij dat je wel even moet overwegen dat de punten die je aanbrengt de gemeenschap aanbelangen en dat ze niet enkel en alleen jou ten goede komen. Beste voorbeeld is natuurlijk ontslag syndicus. Je mag je brief altijd in voorlezing aan me toesturen(vesta-consultancy@skynet.be). Succes.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 20 nov 2007 22:30

Beste Pedro,

Ik volg uw advies stipt.

Ik richt mij vandaag nog in een brief tot de syndicus.

Wanneer ik op deze brief geen gunstig gevolg mocht bekomen, zal ik met u een afspraak beleggen teneinde het verdere parcours uit te stippelen.

Nogmaals bedankt voor uw deskundig advies!
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 23 nov 2007 17:45

Beste mensen,

Intussen bezorgde de syndicus een nieuwe dagorde met mijn agendapunten erop. De syndicus zal wel begrepen hebben dat indien hij niet aan mijn wensen tegemoet kwam, ik een rechtszaak was gestart.

@Pedro: nogmaals bedankt voor uw goede hulp!

Maar er is opnieuw een probleem opgedoken. Een van de mede-eigenaars maakt mij attent op het feit dat de termijn waarbinnen de vergadering moet gehouden worden bijna verstrekken is en de vergadering nooit meer op tijd kan plaatsvinden zoals bepaald in onze statuten van mede-eigendom.

Wij hebben met deze syndicus wel echt het ene na het andere probleem.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”