Omheinig

Petersburg
Topic Starter
Berichten: 2

Omheinig

#1 , 29 jan 2016 10:47

Tussen beide tuinen is op heden een afscheiding van 2 m hoog met losse houten latten die beschadigd werd bij de laatste storm.
De buur stelt voor om deze te vervangen door draad met klimop, waarmee ik akkoord ga.
Op eigen houtje - zonder overleg - laat hij nu echter een massief houten wand van 2 meter hoog optrekken tussen beide tuinen omwille van
de privacy van zijn vrouw bij het zonnen.
Hij vraagt mij de helft van de kosten (€ 1950 ongeveer) te dragen. Als bewijs wil hij mij de offerte - op zijn naam - van de aannemer laten tekenen.
Kan dit zomaar ?

André Vancuyl
Marcus Pyckstraat 17
8370 Blankenberge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 29 jan 2016 11:12

Als uw huidige afsluiting gemeen is (op de scheiding staat), moet je bijdragen in het herstel ervan. U moet echter niet akkoord gaan met een duurder type van afsluiting.

Worden de kosten van stormschade niet gedekt door uw brandverzekering?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2016 11:19

Buurman mag echter niet zomaar voor een ander type afsluiting kiezen! Als het vroeger een afsluiting met houten latten was, moet de nieuwe afsluiting ook met houten latten zijn, ofwel een ander type dat met de topic starter overeengekomen wordt. Zomaar op eigen houtje beslissen dat het nu een massief houten omheining wordt, kan niet. Topic Starter hoeft zelfs niet akkoord te gaan dat deze geplaatst wordt en kan eisen dat het terug hetzelfde type afsluiting wordt.

Topic Starter kan zijn buurmand op een vriendelijke manier melden dat dit niet was wat overeengekomen was, en dat hij dat type afsluiting eigenlijk niet ziet zitten, maar dat hij als compromis het zo wil laten (dus dat de afsluiting mag blijven staan), maar dat hij dan wel niet wil opdraaien voor de kosten ervan.

Aan de topic starter: als er nog een deel van de oude afsluiting rechtop staat, zeker foto's nemen, zodat je voor een vrederechtern een bewijs hebt van het oude type afsluiting (moest het zover komen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jan 2016 12:29

Is meteen ook een goed begin voor een jarenlange burenruzie.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 29 jan 2016 13:06

Is meteen ook een goed begin voor een jarenlange burenruzie.
Klopt, maar het is de buur van TS die begint. Ik zou ook zeker niet zomaar die factuur betalen. Het is heel arrogant om zomaar een afsluiting te plaatsen zonder te overleggen, en dan nog eens een factuur nasturen... De wereld op zijn kop!

@TS zie de raad van Tom...

Uw buur moet kunnen bewijzen dat u akkoord was met de afsluiting. Kan hij dat niet, dan kan hij nooit of te nimmer eisen dat u die factuur betaald.
Hij mag al heel blij zijn dat u niet eist om het boeltje af te breken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2016 13:53

Is meteen ook een goed begin voor een jarenlange burenruzie.
Als de topic starter niet reageert, is dit het begin van "over je heen laten lopen door je buur"... Ook geen idee hoe lang die omheining is maar €4000 voor een omheining??? :shock:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”