gemeenschappelijke watermeter; 1 eigenaar betaalt zijn deel niet

Hannelore2
Topic Starter
Berichten: 2

gemeenschappelijke watermeter; 1 eigenaar betaalt zijn deel niet

#1 , 25 jan 2016 21:15

Dag allemaal,

Hopelijk is er iemand die me raad kan geven ivm volgende kwestie. Ik woon in appartementsgebouw met 4 wooneenheden en 4 verschillende eigenaren. Er is 1 gemeenschappelijke watermeter, er zijn geen individuele meters. 1 van deze eigenaren betaalt zijn deel niet van de waterfactuur.

Er is geen syndicus. Graag had ik geweten wat de mogelijkheden zijn om de niet-betalende eigenaar te doen betalen?

Het betreft hier een achterhuis waar gerenoveerd is, kan deze eigenaar verplicht worden om een individuele meter te plaatsen en hoe kan dit praktisch afgedwongen worden?

Stel er wordt een syndicus aangesteld, kan deze (juridisch) de niet betaalde sommen verhalen op de niet-betalende eigenaar?

Zijn er juridische stappen die ondernomen kunnen worden, of is het uiteindelijk een soort woord tegen woord (dat die eigenaar dan zal claimen dat hij zogezegd cash betaald ofzo). Kan er een verplichting worden opgelegd om een bestendige opdracht te laten aanmaken.

Alle suggesties of ervaringen in deze kwestie zijn van harte welkom, het is namelijk enorm frustrerend om te moeten opdraaien voor een mede-eigenaar die weigert zijn deel van de kosten op te nemen.

Kan ik deze vraag nog ergens anders stellen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 25 jan 2016 23:38

Niet betalende eigenaar in gebreke stellen door de drie andere eigenaars samen ( AS met een A/R kaartà en met een gewone brief - beide naar elkaar verwijzend.
Melding van bedrag + melding dat bedrag op datum X na vb 10 dagen op rekening moet staan van betalende mede-eigenaar.
Dat bij niet betaling u de zaak voor de vrederechter zal brengen (eerst in verzoening daarna ten gronde) .

PS is er een gezamenlijke verzekering voor de gemene delen ...een basisakte een reglement inwendige orde?

http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf

Hannelore2
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 jan 2016 23:48

Alvast van harte bedankt voor uw antwoord, ik ga het wanneer ik even tijd heb beter bekijken en uw vragen beantwoorden.
Wat ik al wel snel kan beantwoorden is dat er enkel een basisakte is.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”