Relatie ten einde - ik wil het huis houden

Deepdish
Topic Starter
Berichten: 3

Relatie ten einde - ik wil het huis houden

#1 , 19 nov 2007 12:35

Na 7 jaar loopt de relatie met mijn vriendin jammer genoeg ten einde. Niet getrouwd, niet wettelijk samenwonend en geen kinderen. 3 jaar geleden hebben we een huis gekocht samen en een lening afgesloten op 30 jaar.

Huis is 3 jaar geleden gekocht voor ongeveer 160.000, geschatte verkoopwaarde nu 250.000.

Ik zie er tegenop om terug te gaan huren daar de maandelijkse afbetaling voor de lening € 650 bedraagd en een appartement huren bijna evenveel kost maandelijks.

Maar aan wat moet ik allemaal denken?
Kan ik haar "uitkopen"? Kan ze dit tegenhouden? Hoe werkt dit?
Zal de bank dit willen? (ze hebben toch garantie ivm meerwaarde tov aankoop huis)
Beter toch verkopen gezien de meerwaarde en iets anders kopen?

Ik besef dat dit financieel moeilijk is maar ik ben positief en ga er vanuit dat ik niet eeuwig alleen zal blijven.

Moest iemand me hier mee op weg kunnen helpen zou ik het zeer appreciëren.

V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 19 nov 2007 18:04

U kunt haar zeker uitkopen, maar als zij voorlopig tegenwerkt in de "scheiding", kan de regeling daarvan lange tijd duren.

I.v.m. de bank ... de lening zou moeten herschreven worden op uw naam. Hier komen wat notariskosten bij en natuurlijk moet uw ex daar ook voor tekenen. Indien uw bank moeilijk doet, kunt u altijd een andere bank zoeken om daar de lening te herschrijven.

I.v.m. verkopen en iets anders kopen ... het hangt af van het huis in kwestie en welk ander huis dat u eventueel zou willen kopen. Huizen zijn tegenwoordig duur natuurlijk. Maar als u alleen bent hebt u misschien geen groot huis nodig en kunt u misschien iets kleiners kopen. Dit zal volledig van uzelf afhangen.

Wat u ook doet ... probeer zoveel mogelijk advocaten en rechtbankprocedures te vermijden. Er zijn overal bemiddelaars beschikbaar indien u er zelf niet uitraakt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Deepdish
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 nov 2007 13:30

Laten we de optie vallen van verkoop van het huis. Daarvan weet ik hoe het moet.

Kan ik een praktische uitleg krijgen van uitkoop?

Hoe verloopt zo een uitkoop? Want de lening bij de bank blijft lopen voor het volledige bedrag + ik moet haar deel betalen. Ik snap hier iets niet.

Bedankt

Reclame

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#4 , 20 nov 2007 13:51

In principe bij een uitkoop dien je de helft van de geschatte waarde uit te betalen aan je vriendin, aangezien jij het huis wil behouden. Uiteraard gaat de bestaande lening ook verder blijven lopen, in principe op jou naam alleen, want waarschijnlijk gaat je ex-vriendin geschrapt worden.

Voor meer informatie, zoek een advocaat bij je in de buurt, die kunnen je alle informatie hieromtrent geven, ofwel via de wetswinkel

Deepdish
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 20 nov 2007 14:16

Dus haar helft van de lening wordt dan geschrapt?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 21 nov 2007 11:57

‘Uitkopen’ is een overeenkomst waarvoor geldt “Art.1108.Tot de geldigheid van een overeenkomst zijn vier voorwaarden vereist :De TOESTEMMING van de partij die zich verbindt...”(Burgerlijk Wetboek).

Het uitkopen maakt op zich geen einde aan de lening van BEIDE partijen.De lening van de uitgekochte partij beëindigen kan enkel met TOESTEMMING van de uitlener.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”