waterrekening in mede-eigendom

naicwill
Berichten: 715

Re: waterrekening in mede-eigendom

#16 , 24 jan 2016 07:08

Misschien is er een franse revolutie nodig om tot een juiste verdeling
conform de nieuwe wet te komen.
Aan de hand van de nieuwe wet en de lijst van de gedomicilieerden
en individueel verbruik is het mogelijk het juiste bedrag vanieder
Appartement te berekenen.
Men zal dan wel met een overschot van de factuur zitten,maar
daarvoor heb ik boven een oplossing gegeven.
Dit vereistnog geen kennis van hogere wiskunde.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#17 , 24 jan 2016 10:23

Bereken je waterfactuur
Klopt de rekening van je watermaatschappij? Of hoeveel zou je besparen door minder water te verbruiken. Reken hier je factuur na of simuleer een berekening.
Vanaf 1 januari 2016 ziet je waterfactuur er een stukje anders uit dan voorheen. Zo krijg je niet langer 15m³ gratis kraantjeswater, maar krijg je op het totaalbedrag van je factuur een korting per bewoner. Als je de simulatie wil maken voor een periode die deels over 2015 en deels over 2016 loopt, moet je de simulatie in 2 keren uitvoeren. Het eerste deel voor de berekening tot en met 31/12/2015; een tweede simulatie voor de periode die loopt vanaf 01/01/2016. Beide uitkomsten samen maken het totaalbedrag van de simulatie uit.

Neem je laatste waterfactuur bij de hand voor je de simulatie start.

Berekening tot 31/12/2015Berekening vanaf 1/1/2016
Start de simulatorVoor een correcte simulatie:
Je factuur loop meestal niet gelijk met een kalenderjaar. De watermaatschappij verdeelt je waterverbruik evenredig met het aantal dagen over de periodes. Neem enkel het waterverbruik tot 31/12/2015 over van je factuur.
De simulator werkt enkel voor huishoudelijk verbruik met 1 watermeter per woning (niet voor bedrijven, niet voor appartementen met een gemeenschappelijke meter).
De simulator houdt geen rekening met sociale vrijstellingen of eventuele kortingen.
Er kunnen kleine verschillen optreden ten opzichte van je waterfactuur door afrondingsverschillen, tussentijdse aanpassingen van de tarieven of onduidelijkheid over het aantal dagen waarover de factuur loopt.
Toelichting

De simulator geeft per periode (opgesplitst als het tarief van één van de onderdelen wijzigt) een overzicht van:

het totaal verbruik
de hoeveelheid gratis water (tot 2015 heeft elke gedomicilieerde recht op 15m³ gratis levering van leidingwater per jaar)
de vaste bijdrage (abonnementsgeld) voor de levering van leidingwater;
het variabele bedrag voor de levering van leidingwater
het bedrag voor de zuivering van je afvalwater (bovengemeentelijke saneringsbijdrage)
het bedrag voor de afvoer van je regen- en afvalwater (de gemeentelijke saneringsbijdrage als je leidingwater gebruikt en/of de gemeentelijke vergoeding als je eigen grondwater op de riolering loost).
de IBA-bijdrage of de IBA-vergoeding, in geval van lozing op een IBA die door de rioolbeheerder werd geplaatst en onderhouden wordt

Simulator
http://www.vmm.be/webrap/ibmcognos/cgi- ... rompt=true
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#18 , 24 jan 2016 10:28

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 24 jan 2016 15:18

Men zal dan wel met een overschot van de factuur zitten,maar
daarvoor heb ik boven een oplossing gegeven.
Ik zie uw methode nergens staan....tenzij het om een vlakke verdeling van het door u "onwettige voordeel" genoemde bedrag gaat.

De simulator is alleszins onbruikbaar. Dat staat zelfs op die website:
" De simulator werkt enkel voor huishoudelijk verbruik met 1 watermeter per woning (niet voor bedrijven, niet voor appartementen met een gemeenschappelijke meter).

Ik heb het intussen al opgelost en een programmaatje gemaakt waarmee de syndicus de nodige berekeningen kan doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#20 , 24 jan 2016 19:25

"zie uw methode nergens staan....tenzij het om een vlakke verdeling van het door u "onwettige voordeel" genoemde bedrag gaat.

De simulator is alleszins onbruikbaar. Dat staat zelfs op die website:
" De simulator werkt enkel voor huishoudelijk verbruik met 1 watermeter per woning (niet voor bedrijven, niet voor appartementen met een gemeenschappelijke meter)."

Ik heb u mijn oplossing gegeven in #17.
Verder werkt de simulator voor elke wooneenheid (appartement).
Vermits jullie private meterstanden van elk appartement hebben,kun je
voor elk appartement de water factuur berekenen.
De waterfactuur van een appartement met meter van watermaatschappij
wordt op dezelfde wijze berekened .
Dit zijn de bedragen die de eigenaars moeten betalen.De waterkost van elke
Wooneenheid(appartement of woonhuis) moet in gansVlaanderen op dezelfde
wijze berekend worden.
Vermits de watermaatschappij bij een gemeenschappelijke meter niet in detail
het verbruik van de individuel wooneenheden weet is haar berekening een benadering
van de werkelijkheid(som van onze berekeningen). Het verschil mag echter niet
groot zijnen ik voorzie dat de VMM daar op termijn een oplossing zal voor vinden.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 24 jan 2016 19:44

Het verschil mag echter niet
groot zijnen ik voorzie dat de VMM daar op termijn een oplossing zal voor vinden.


Heeft niks met mijn vraag te maken. Dat is een mening.


Ik heb u mijn oplossing gegeven in #17.

Toch niet.
Dat is een cut and paste van een website en geldt enkel voor een eengezinswoning.
(Het staat letterlijk in die tekst trouwens).

De som van de wooneenheden in een gebouw met één meter en private meters is niet hetzelfde als
één officiële meter per wooneenheid. U geeft het trouwens zelf toe dat er een verschil is (dat neerkomt op een
"onwettig voordeel" in uw woorden). Het is voor het omslagen van dat verschil ("onwettig voordeel" ) over de wooneenheden dat de vraag werd gesteld.

VMM zou de regeling inderdaad best wijzigen. 1 liter water = 1 prijs. Zonder gedoe.
Dan zijn de problemen van de baan.
Nu hebben ze een gedrocht gecreëerd dat in sommige gevallen tot ongewenste neveneffecten en complicaties leidt.
Bijvoorbeeld in app. gebouwen met één meter en GEEN individuele meters. In veel van die gebouwen is een omschakeling
naar aparte meters technisch zelfs onmogeljk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#22 , 24 jan 2016 20:19

Die simulator werkt perfect met private meters en het is dit bedrag dat aan deeigenaars moet
aangerekend worden.Ze moeten dezelfde prijs betalen als elke ander wooneenheid met aparte meters

Dat er een verschil is met de waterfactuur komt met de variabel prijs
afhankelijk van het verbruik van ieder appartement en dat kan de maatschappij moeilijk
Juist schatten.Het is een perfect programma maar eens komt de tijd dat die oude appartement
gerstaureerd of afgebroken worden,voorlopig kan met een beetje inventiviteit een juiste
Oplossing gevonden worden.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 24 jan 2016 20:29

Dat er een verschil is met de waterfactuur komt met de variabel prijs

Ja, dat heb ik dus duidelijk gezegd in mijn oorspronkelijke vraag. Het is dan ook de reden van mijn vraag!
Ook de vraag van de syndcius aan mij was hoe hij dat moet oplossen!!!!!
Met andere woorden: aan welke verbruikers moet het verschil toegerekend worden en/of op welke wijze moet dat verschil weggewerkt worden?

De syndicus kan in totaal voor het water toch niet meer aan de eigenaars aanrekenen dan de totaalfactuur die hij krijgt van de watermaatschappij?????
De boekhouding van de VME moet wel kloppen....als rekeningcommissaris kan ik niet toelaten dat de syndicus -in totaal- voor waterverbruik meer aanrekent dan de watermaatschappij.

Die simulator werkt perfect met private meters
Niet in dit gebouw omdat in de meeste wooneenheden niemand is gedomicilieerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#24 , 25 jan 2016 09:53

Waarom niet gewoon de individuele rekening maken per appartement: x1, x2, ..., xN,
dan de totale som hiervan nemen: X=x1+x2+...+xN.
Vervolgens de factuur Y afwachten
en uiteindelijk iedereen de individuele rekening pro rata presenteren: x1*Y/X, x2*Y/X, ... , xN*Y/X

naicwill
Berichten: 715

#25 , 25 jan 2016 11:15

Perfecte oplossing en eenvoudig': regeltje van drie
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

naicwill
Berichten: 715

#26 , 25 jan 2016 11:31

"Die simulator werkt perfect met private meters
Niet in dit gebouw omdat in de meeste wooneenheden niemand is gedomicilieerd."

Nogmaals er ii geen onderscheid tussen private en normale tellers.
In de simulator moet men enkel het verbruik van de wooneenheid ingeven
Bij gedomicllieerde selecteert men - en dan zal de simularor de juiste
Factuur voor dat appartement berekenen
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Sirkii
Berichten: 5396

#27 , 25 jan 2016 11:37

Waarom niet gewoon de individuele rekening maken per appartement: x1, x2, ..., xN,
dan de totale som hiervan nemen: X=x1+x2+...+xN.
Vervolgens de factuur Y afwachten
en uiteindelijk iedereen de individuele rekening pro rata presenteren: x1*Y/X, x2*Y/X, ... , xN*Y/X
Dat lukt natuurlijk niet als er géén individuele watermeters zijn ...

Roharro zal't wel al opgelost hebben :

* tel alle individuele kortingen op bij de waterfactuur. Dit is het factuurbedrag dat je zou ontvangen hebben indien er niemand in het appartementsblok gedomicilieerd is.

* Verdeel - daar er geen individuele tellers zijn - de waterfactuur (dus verhoogd met alle individuele kortingen) zoals voorzien in de basisakte. Dit levert een kost op per appartement alsof er niemand in het appartementsblok gedomicilieerd is.

* Verminder ten slotte de factuur voor de appartementen waarin gedomicilieerden wonen met de individuele kortingen. Het is niet uitgesloten dat sommige appartementen waarin gedomicilieerden wonen hierdoor een negatieve rekening krijgen doch 't is hun korting.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#28 , 25 jan 2016 11:40

In zijn OP spreekt Roharro toch van private meters?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#29 , 25 jan 2016 11:43

Waarom niet gewoon de individuele rekening maken per appartement: x1, x2, ..., xN,
dan de totale som hiervan nemen: X=x1+x2+...+xN.
Vervolgens de factuur Y afwachten
en uiteindelijk iedereen de individuele rekening pro rata presenteren: x1*Y/X, x2*Y/X, ... , xN*Y/X
In de berekeningswijze die ik intussen aan de syndicus heb voorgeteld wordt het teveel verdeeld à rato van het verbruik van elk appartement in de laagste schijf.
Dit omdat het "teveel" er komt door een "te groot"contingent in die laagste schijf.
Maw in mijn berekening wordt er geen "bonus" toegekend voor het individuele verbruik in de hogere schijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#30 , 25 jan 2016 11:51

Dat is een rekenwijze die op dit moment ongetwijfeld correct kan lijken, maar ik vraag me af of dit in de toekomst geen problemen gaat opleveren. Het lijkt me namelijk evident dat deze verdeelsleutel ook in de toekomst zo gaat toegepast moeten worden. Wat gaat u dan doen als er een aantal mensen hun gewoontes gaan veranderen (eventueel door gewoon van eigenaar te veranderen) en het teveel in de totale factuur groter is dan het contingent in de laagste schijf? Volgens uw berekening gaat de laagste schijf dan zelfs meer terug krijgen dan dat ze betaald hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”