waterrekening in mede-eigendom

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

waterrekening in mede-eigendom

#1 , 23 jan 2016 20:45

Ik ben rekeningcommissaris in een gebouw met slechts één watermeter van de watermaatschappij, maar verder wel private meters voor de appartementen. Met de nieuwe tariefstructuur vraagt de syndicus mij om raad omdat hij niet goed weet hoe nu te handelen.

Mijn voorstel is om eerst per appartement vast te stellen op hoeveel kubieke meters aan laagtarief de bewoners recht hebben, vervolgens de
private meterstanden op te nemen en dan af te rekenen op basis van het effectieve verbruik aan het lage en het hoge tarief van de watermaatschappij.

Maar aangezien de meeste appartementen tweede verblijven zijn ligt het waterverbruik aan de lage kant. Enkele (permanente) bewoners komen met hun verbruik zonder twijfel gedeeltelijk ook in de hogere schijf en zullen voor dat verbruik het hogere tarief betalen. Maar aan de hand van het verbruik van de vorige jaren stel ik vast dat het gebouw in zijn geheel - via de gemeenschapelijke meter van de watermaatschappij- mogelijks niet in de hogere schijf zal terecht komen. Daardoor zal de syndicus meer ontvangen dan wat er aan de watermaatschappij moest worden betaald.

Zo stelt zich de vraag wat er met dat overschot dient te gebeuren:
-storten in het reservefonds?
-terugstorten in gelijke delen aan de bewoners?
-terugstorten proportioneel aan het bedrag van ieder individueel verbruik?
-verdelen onder degenen die in de hogere schijf terechtkwamen?
-???

De juridische vraag luidt dus: wie heeft recht op die som?

-Als het wordt teruggestort aan de veelverbruikers worden die beloond voor hun hoog verbruik (gaat in tegen de bedoeling van het progressieve tarief).
-Geeft men het aan de laagverbruikers dan krijgen die geld terug voor een verbruik dat er niet was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 23 jan 2016 20:57

Dit probleem bestond bij deoude tariefstructuur ook al,
De syndicus moet dezelde werkwijze volgen die hij in het verleden toepaste.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 23 jan 2016 21:01

Dit probleem bestond bij deoude tariefstructuur ook al,
De syndicus moet dezelde werkwijze volgen die hij in het verleden toepaste.
Toen was er dat hoge progressieve tarief niet dat nu sedert 1 januari van kracht is.
Hij paste toen slechts één gemiddelde prijs toe per kubieke meter.
Nu is dat wegens de 100 percent progressiviteit niet meer te verdedigen.
Het probleem stelt zich dus wel.
Verschillende bewoners hebben al (terecht) eisen in deze zin uitgesproken.

Trouwens voorheen ging het om die 15 gratis kubieke meter, nu afgevoerd
en waren de tarieven hier DEGRESSIEF voor grote verbruikers.
Laatst gewijzigd door roharro op 23 jan 2016 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 23 jan 2016 21:06

Toen was er het gratis water 15 m3 voor de vaste verblijfplaats ,
Sommige hadden geen 15 m3 en duswerddat toen ook verrekend aan de andere eigenaars.
Verder was er verschillende prijzen tot bepaalde m3,,ook hier waren er die
Minder verbruikte en ook daar profiteerde de groot gebruikers van.

"De juridische vraag luidt dus: wie heeft recht op die som?
De watermaatschappij
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 23 jan 2016 21:09

Voorheen waren de tarieven hier licht degressief en werkte de syndicus met een gemiddelde prijs en kende de gratis kubieke meter eerst toe aan wie er recht op had. Niks verrekening aan alle eigenaars want niet correct.

Maar nu is het plaatje veel ingewikkelder. Zie mijn vraag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 23 jan 2016 21:15

Hoe kan de watermaatschappij nu recht hebben?
Die kijkt naar aantal woongelegenheden in het gebouw + aantal gedomicilieerden en bepaalt zo hoeveel kubieke meter aan het lagere resp. het hogere tarief wordt geleverd.
Vraag gaat enkel over de interne verdeling aan de hand van de private meters.
En dat op een wijze die correct is zodat er geen eigenaars/bewoners naar de vrederechter trekken.

En de vroegere 15 gratis meter zijn nu vervangen door een korting van 20 EUR per gedomicilieerde.
Die kortingen moeten we ook op correcte wijze toewijzen aan de rechthebbenden en niet lukraak uitsmeren over het hele plaatje.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#7 , 23 jan 2016 21:26

De watermaatschappij betaalt te veel omdat ze de individuele verbruiken niet heeft.
Indien hetzelfde verbruik in een appartementsblok met individuele meters van de maatschappij
Gaan ze meer betalen.

Dus alle individuele leden van de maatschappij zijn het "slachtoffer" want
deze onwettige korting die mede eigenaars krijgen met 1 gemeenschappelijke
meter moet door anderen betaald worden.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 23 jan 2016 21:39

Ik denk dat u de nieuwe wetgeving niet begrepen hebt.
Waarom zou de korting (voor eerste 30 meter) onwettig zijn? Het is de overheid zelf die het oplegt!

De wet spreekt immers van wooneenheden en het aantal gedomicilieerden in die wooneenheden.
De wet spreekt niet over watermeters. Voor het gebouw in zijn geheel en voor de watermaatschappij is het een zero sum game.
Dat is nu eenmaal een wiskundige vaststelling.

Met individuele meters van de maatschappij zouden sommigen meer betalen, maar anderen minder dan wat ze nu zouden
betalen op basis van het gemiddelde van het hele gebouw. Met onze individuele meters willen we nu exact dezelfde situatie
tot stand brengen voor de bewoners, net alsof ze hun eigen officiële meter zouden hebben. Niet meer, maar ook niet minder.

Maar mijn vraag heeft niet de bedoeling de wet vanuit filosofisch oogpunt te bekijken, enkel hoe
we de gevolgen van de nieuwe wet in de praktijk opvangen zodat noch ik als rekeningcommissaris, noch de syndicus,
last krijgen met een aantal medebewoners die niet zouden krijgen waar ze recht op hebben volgens de WET.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#9 , 23 jan 2016 21:48

" Met individuele meters van de maatschappij zouden sommigen meer betalen, maar anderen minder dan wat ze nu zouden
betalen op basis van het gemiddelde van het hele gebouw. Met onze individuele meters willen we nu exact dezelfde situatie
tot stand brengen."
U wil hetzelfde bekomen,inderdaatd u verrekent met uw individuele meters en stelt vast dat de
maatschappij te veel heeft betaald
Inplaatsvan terug te betalen aan de maatschappij zoukt u een oplossing om het bedrag onder
Elkaar te verdelen, maar u vreest de vrederechter.
Nu kan volgens mij kan deze dezlde juridische oplossing komen als
Deze die ik voorstel..
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 23 jan 2016 21:55

Blijkbaar bedoelt u met maatschappij onze "samenleving" terwijl ik verwijs naar de waterleverancier.......
in die zin begrijp ik wat je bedoelt.....spraakverwarring.

Zolang het hele gebouw met zijn verbruik in de basiscategorie blijft kunnen we afrekenen op die laagste prijs.
Vermoedelijk zal niemand protesteren...
Probleem komt wanneer er een deel van het totaalgebruik in een hogere schijf gaat vallen.
Als we dan werken met een gemiddelde eenheidsprijs die dus hoger ligt dan de basisprijs dan krijgen we problemen met bijv. een gezin dat recht
heeft op 90 kubieke meter aan basistarief, er slechts 60 verbruikt, maar toch een eenheidsprijs hoger dan de basisprijs krijgt aangerekend.
Laatst gewijzigd door roharro op 23 jan 2016 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#11 , 23 jan 2016 22:02

Neen i,waterleverancier
Ik situeer het eerder als een wiskundige .....'
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 23 jan 2016 22:12

Zolang het hele gebouw met zijn totaalverbruik in de basiscategorie blijft kunnen we afrekenen op die laagste prijs.
Vermoedelijk zal niemand protesteren...
Probleem komt wanneer er een deel van het totaalgebruik in een hogere schijf gaat vallen.
Als we dan werken met een gemiddelde eenheidsprijs die dus hoger ligt dan de basisprijs, dan krijgen we problemen met bijv. een gezin dat recht
heeft op 90 kubieke meter aan basistarief, er slechts 60 verbruikt, maar toch een eenheidsprijs hoger dan de basisprijs krijgt aangerekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 23 jan 2016 23:56

Da s basiswiskunde. Alle water aan de dure prijs. De appartementen met gedomicilieerden krijgen hun korting onafhankelijk van hun verbruik want zij kregen de korting zelfs als ze minder verbruikten. Wat is het probleem (afgezien van het veeeeeeel te dure water) ? Mogelijks zijn er inderdaad appartementen met een nulwaterrekening.....

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 24 jan 2016 00:03

De appartementen met gedomicilieerden krijgen hun korting onafhankelijk van hun verbruik want zij kregen de korting zelfs als ze minder verbruikten.
Je kunt toch geen korting geven voor water dat niet wordt verbruikt?
Ik denk dat je je vergist met de nieuwe korting op de vaste kosten.
De vraag gaat over de aan te rekenen eenheidsprijs per kubieke meter effectief verbruik.
En daar is een verschil tussen de eenheidsprijs voor verbruik tot 30 kubieke meter en die voor het het verbruik daarboven (= dubbele prijs).

Alles aan de duurste prijs aanrekenen aan de eigenaars terwijl de watermaatschappij (voor een deel van het verbruik) de lagere prijs aanrekent? ????

Blijkbaar begrijpt niemand hier de inhoud van mijn vraagstelling.....nochtans concrete vraag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 24 jan 2016 00:36

Mogelijks zijn er inderdaad appartementen met een nulwaterrekening.....
Nulrekening terwijl de individuele meter een effectief jaarverbruik aangeeft???
Ik wil niet in het middelpunt komen te staan van een herhaling van de Franse revolutie........als ik dat als rekeningcommissaris zou toelaten eindig ik op het schavot!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”