waterrekening in mede-eigendom

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: waterrekening in mede-eigendom

#46 , 30 jan 2016 15:05

Dan maakt ge ook zo een afrekening en laat de av stemmen(agendapunt)
welke type afrekening ze verkiezen.Het type dat het hoogst aantal
Stemmen haalt wordt toegrpast.
Dit is dan voor de huidige en toekomstige waterfacturen.
Men mag een zelfde agendapunt niet elk jaar herhalen.
Degenen die niet akkoord is,kan binnen de 4 maand naar de rechter
trekken die dan een definitieve uitspraak doet.
Ik ga zo een punt op de dagorde laten plaatsen om dicussies achteraf te vermijden.
Ik voeg er de formules + verbale beschrijving van de berekenmethodes + excel simulaties aan toe.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lieve en Marc
Berichten: 1

#47 , 17 feb 2016 17:24

Ik denk dat men dient op te lossen in een Excell- bestand.
Het is mogelijk om hierin een correct afrekeningsmodel op te stellen voor alle situaties, gewoon tarief, comforttarief, enz....
Er zal/ kan niemand nadeel berokkend worden. Doch in bepaalde situaties (bv. de onze) zullen eigenaars, die in het comforttarief vallen die hogere prijs niet moeten betalen.
Vb.: Wij hebben één gemeenschappelijke meter en privatieve individuele metertjes in de appartementen.
Indien het waterverbruik van de totaliteit van de appartementen in het gewone tarief blijft en er geen comforttarief is dan kan gewoon afgerekend worden.
Sommigen verbruiken minder dan de comfortgrens, anderen zitten met een stuk in het comforttarief.
Gezien er geen comforttarief aanwezig is gaan dus de mensen die in dat comforttarief zitten hiervoor niet betalen.
Raar maar waar en niemand wordt benadeeld.
Veel hangt dus ook af of er veel grote waterverbruikers zijn en hoe de gemiddelde bezetting is in de appartementen. Hoe hoger het gemiddelde inwonenden, hoe lager het eventuele comforttarief.
Enz....
Wordt boeiend!

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#48 , 17 feb 2016 17:45

Het is wanneer een aantal verbruikers in het comfortarief zitten wegens hun hoger dan gemiddeld verbruik dat het ingewikkelder wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

smisse04
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#49 , 18 mar 2016 22:12

Beste,

Ik had graag geweten of er ook mensen zijn waar de verdeling van het water faktuur niet correct verloopt?
Per domiciliëring op 1/1/xxxx heb je recht op 15m³ water( vanaf dit jaar niet meer). Wij hebben verschillende appartement waar het verbruik zeer weinig is en dus komen zijn op een negatieve waarde te staan. Hun niet gebruikte water wordt door andere appartementen gebruikt. Is het normaal dat de appartementen die niet al hun gratis water gebruikt hebben hiervoor een vergoeding krijgen of zoals de syndicus het wil dat ze alles kwijt zijn.
Wat denken jullie hiervan? Compensatie of alles kwijt?

Bedankt voor jullie reactie.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#50 , 18 mar 2016 22:14

Wat staat er daarover in de statuten?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

smisse04
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#51 , 19 mar 2016 14:32

Er staat niets in de statuten maar in vorige reactie zag wel dat u een berekening heeft gemaakt dat de syndicus kan gebruiken. Kan je dit ook delen met mij?

Alvast bedankt

GilbertDR
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#52 , 31 okt 2017 07:01

@ Roharro

Ik kom vrij laat terug op dit item maar ik ben er nu pas op uitgekomen.
Ook ik ben rek commissaris in een residentie en ik begrijp 100% uw vraag, daar ik op dezelfde manier de waterprijs benader in ons gebouw.
Ik deed simulaties om het overschot te verdelen (volgens verbruik, volgens duizendsten, volgens prijsaandeel, etc) maar het enige dat redelijk lijkt is gewoon dit verschil verdelen in gelijke delen over alle eigenaars.

Graag wil ik contact nemen met Roharro om het verder over dit punt te hebben.

Gilbert

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#53 , 31 okt 2017 15:56

Roharro is al meer dan 1 jaar niet meer actief op dit forum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”