Gigantisch reclamepaneel

SMG
Topic Starter
Berichten: 13

Gigantisch reclamepaneel

#1 , 20 jan 2016 20:55

Hallo

Mijn buur heeft een winkel en is sinds een paar weken bezig aan werkzaamheden om zijn parking voor zijn deur te vernieuwen. Wij werden hier niet van ingelicht. Oorspronkelijk stonden er een aantal (niet storende) vlaggen die met de straat meeliepen. Deze zijn weggehaald.
Echter sinds vandaag staat er, met ons huis meelopend, nu een gigantische reclamebord* (ong 3 meter hoog, 5 meter lang, misschien 1 meter van de scheidingslijn) en zijn er putten voorzien voor verlichting naar dit paneel.

* Het is niet echt een bord, maar eerder een soort van doorschijnende stof dat men vaak voor ramen plaatst.

Wij hebben echter op onze 2de verdieping een raam. Het nieuwe reclamebord komt net niet zo hoog, maar is uiteraard wel duidelijk zichtbaar als je voor het raam staat. Daarbij vrezen we echter dat zodra de belichting er komt dat de kamer op elk moment van de dag storende verlicht zal worden en dus altijd verduisterd zal moeten worden.

Kunnen jullie raad geven?
Moest de buur ons niet inlichten (bouwvergunning)?
Als ik het zo aanvoel zal de verlichting zeer storend worden (zodra het donker wordt zal het licht de kamer sterk verlichten), is hier een wetgeving die mij beschermd?
Bij wie moet ik dit neerleggen? Bij de politie klacht indienen? Wat kan de verdere verloop worden?

Nota: we zijn nooit echt goede vrienden geweest met onze buur (we praten er eigenlijk nooit mee en ze zijn al enkele keren zeer smerig uit de hoek gekomen), dus ik vrees dat dit kan uitgroeien tot een zeer zware ruzie.
Enkele van de ruzies zijn dat zij ons huis willen kopen omdat ze willen uitbreiden en staan (bij drukke dagen) hun klanten altijd (hinderlijk) voor onze voordeur (en meteen ook op het voet en fietspad).

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 20 jan 2016 21:20

Mag niet zonder vergunning. Melding doen bij de gemeente, zij handelen het dan verder af.

SMG
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 26 jan 2016 20:25

Bedankt voor de reactie.

Ondertussen bij Stedenbouw van mijn gemeente geweest. Daar te horen gekregen dat er geen stedenbouwkundig aanvraag voor werd aangevraagd en dat dit voor dit type reclamebord wel nodig was.
Mijn bezwaar moet ik nu, per brief, indienen bij het College van burgemeester en schepenen.

Ze waarschuwden mij wel dat dit van lange adem kan worden. Het is een provincieweg dus mogelijk zijn er nog andere instanties die hier hun mening over hebben.
Afloop kan 2 richtingen uit, ofwel worden ze verplicht de werken teniet te doen ofwel om alsnog een aanvraag in te dienen. Ik hoop dan dat mijn klacht voldoende is om dit volledig teniet te doen.
Iemand ervaring welke richting dit kan uitgaan?

Suggesties voor de klacht? Nu haal ik voornamelijk de lichtinstallatie aan dat richt op het raam (en bijgevolg constant verduisterd zal moeten worden), het reclamebord dat het zicht deels blokkeert en dat wij nergens van geïnformeerd werden.
...
Op het tweede verdiep van onze woning (waar zich een volledig geïnstalleerde leefruimte bevindt), langs de kant van het reclamepaneel, is een raam (zie bijlage 1 markering A) dat nu uitziet op dit reclamebord en als sterk storend wordt aanzien (zie bijlage 3). Zodra de toekomstige lichtinstallatie actief wordt gezet vermoeden wij dat deze last sterk zal toenemen (waardoor dit raam constant verduisterd zal moeten worden).

Echter van noch de werkzaamheden aan de parking, noch het reclamepaneel werden wij vooraf of achteraf geïnformeerd door de uitvoerders of de opdrachtgever.
...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”