Zonnepanelen op gemeenschappelijk dak voor eigen profijt

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

Zonnepanelen op gemeenschappelijk dak voor eigen profijt

#1 , 19 jan 2016 19:40

Beste,

We hebben +/-1 jaar geleden een appartement gekocht (4 app blok).
De eigenaar op het 1ste verdiep heeft blijkbaar enkele jaren geleden zonnepanelen op het dak laten plaatsen (gemeenschappelijk dak) [url]voor eigen profijt[/url]en dus niet om eventuele gemeenschappelijke kosten te dekken.

Hij zou een schikking hebben getroffen met de eigenaar op het 2de verdiep ( dewelke net onder de zonnepanelen zit).

Concreet: Is dit volledig in regel? Ik neem aan dat dit notarieel moet worden vastgesteld?
Kan ik hier nog iets aan veranderen (ook al was er reeds aan akkoord voor ik dit app kocht) ?

Ook komt er nu de vraag op de AV van eigenaar op het 2de verdiep om een inspectie uit te voeren of er geen schade is door de zonnepanelen (werd net voor de plaatsing van deze zonnepanelen blijkbaar een nieuw dak geplaatst), hiermee wens ik niet akkoord te gaan.

Ook klink het : "Bij lekkage zal het op iedereen zijn kosten zijn" , hiermee ga ik ook niet akkoord.

Hebben jullie enige tips ?

Mijn mening is dat deze ofwel verwijdert dienen te worden ofwel de volledige aansprakelijkheid rust op de eigenaar van de zonnepanelen?

Ik verneem graag jullie feedback

Alvast bedankt en mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jan 2016 20:15

Als er 4 appartementen zijn en er is een VME, moet deze zijn toestemming geven.
Wat staat er in de notulen van deze vergadering waarin toestemming wordt gegeven?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 19 jan 2016 20:22

Dat dak is toch gemeenschappelijk neem ik aan en niet de private eigendom van de eigenaar die er recht onder woont?
Ik zie dus niet in op welke grond die eigenaar zijn eigen eisen stelt.
Enkel de VME, als vertegenwoordiger van alle eigenaars, heeft daarover zeggenschap.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 20 jan 2016 11:52

Alvast bedankt voor uw reactie.

VME = Vereniging Mede-Eigenaars?
De "inhouse syndicus" is diegene die de zonnepanelen op het dak heeft liggen.. =)

Jullie raden mij aan om notulen van de vorige AV op te vragen en te kijken of hier een beslissing is gevallen?

Indien niets officieel, kunnen we dit gewoon weerleggen en de eigenaar van de zonnepanelen voor alle kosten laten opdraaien (en dus ook aansprakelijk stellen) ?
Indien dit wel zo overeen gekomen is voor de aankoop van het appartement als nieuwe eigenaar, is hier nog iets aan te doen?

Ik wil voor alle duidelijkheid geen ruzie starten met de buren maar wil ook niet opdraaien voor kosten waar ik niet mee heb.

Alvast bedankt voor jullie advies

Mvg,

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 jan 2016 12:37

Jullie raden mij aan om notulen van de vorige AV op te vragen en te kijken of hier een beslissing is gevallen?

,
Die moet de verkopende eigenaar u toch overgemaakt hebben? Vraag ernaar. anders zal je bij de syndicus te rade moeten gaan, maar je kan evengoed bij de duivel te biechten gaan.
Wat staat er in de basisakte i.v.m. onderhoud dak en de verdeling van de kosten hiervan?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 20 jan 2016 13:00

Indien een eigenaar de gemeenschappelijke delen beschadigt dan moet hij voor de kosten opdraaien. Dat is de algemene regel die niet geschreven moet zijn.
Dat geldt dus ook voor deze zonnepanelen die privé eigendom zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 20 jan 2016 15:00

Als er 4 appartementen zijn en er is een VME, moet deze zijn toestemming geven.
Wat staat er in de notulen van deze vergadering waarin toestemming wordt gegeven?
Voor zover ik reeds op de hoogte ben zijn deze zonder toestemming op het dak gezet en werd er naderhand een schikking getroffen tussen de eigenaar van het 2de verdiep + 1ste verdiep.

Tot dusver zou hier geen toestemming zijn tijdens een AV..

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 20 jan 2016 17:41

Die twee kunnen GEEN schikking treffen!
Het dak is geen eigendom van eigenaar hoogste verdieping.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MVR
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 20 jan 2016 17:59

Die twee kunnen GEEN schikking treffen!
Het dak is geen eigendom van eigenaar hoogste verdieping.
Volledig met u eens, daarmee dat ik op zoek ben naar tips die ik kan gebruiken bij de volgende vergadering om dit probleem aan te kaarten.
Ik wens hiervoor niet op te draaien maar wil ook geen ruzie met buren.

Ik weet niet of ik een van onderstaande kan eisen :

Ofwel verwijderen van deze panelen vermits ze niet wettelijk liggen.
Ofwel verklaring van de eigenaar dat hij aansprakelijk is en verantwoordelijk is voor inspecties en mogelijk schade aan gemeenschappelijke goederen.

Wat denken jullie?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 20 jan 2016 18:05

Zolang er geen schade is moet er niets worden gedaan.
Wordt het dak door de zonnepanelen beschadigd dan moet de VME de herstellingskosten terugeisen van de eigenaar van de zonnepanelen.
Dat is de normale gang van zaken.

U kunt natuurlijk de vraag stellen om de toelating die de AV heeft gegeven voor het plaatsen te mogen zien of het document waarin dat staat vermeld.
Zonder dergelijke toelating zijn die zonnepanelen trouwen automatisch eigendom van de alle eigenaars ingevolge het recht van natrekking (omdat ze zijn opgericht op gemeenschappelijk onroerend goed en niet in of op het genietend privatief zelf).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 jan 2016 19:47

Is het platte dak reeds voorzien van isolatie (verplicht vanaf 2020)?
Indien niet, zullen die zonnepanelen er toch, althans tijdelijk, terug af moeten.
Indien bespreking in de AV, vragen voor een huurprijs voor dit dak. Gebruiker verdient er immers geld mee.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”