vraag syndicus

dommelgebruiker
Topic Starter
Berichten: 5

vraag syndicus

#1 , 11 jan 2016 22:35

Hallo,

5 weken geleden zijn we verhuisd naar een ander appartementsgebouw...
we hebben al 3 keer naar de syndicus gebeld met de vraag hoe de betalingen zitten van de voorschotten enz.
nooit een degelijke brief gekregen...
Nu vandaag na nog eens gebeld te hebben heb ik een korte mail gekregen met de rekeningnummer en het bedrag dat ik moet storten...
niks verder informatie....
Moet ik dit zo overschrijven? ik zou 200 euro maand moeten betalen en weet nog niet eens voor wat enz...
Bij mijn vorige syndicus kreeg ik elke 3 maanden een brief met een overschrijving... alsook wat het voorschot in houd... hoeveel voor werkkapitaal en hoeveel voor reservefonds...
ook is mij verteld geweest aan de telefoon dat ik 1300 euro moet betalen voor de rekening genoeg provisie te geven...om de rekeningen te kunnen betalen...
kan dit allemaal? ik vind dit wel enorm veel geld 200 euro/maand en dan nog eens 1300 euro moeten overschrijven(die ik volgens hun wel terug krijg als ik ooit verhuis)...

200 euro * 12 maanden = 2400 euro/jaar enkel voor water en verwarming.... en dit voor een gewoon appartementje met 1 slaapkamer?
ik vind dit precies wel wat ver gegrepen....

Ik heb ook nooit geen statuten ofzo gekregen wat betreft waar al mijn geld juist naartoe gaat....

iemand die me raad kan geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 jan 2016 22:59

Waarschijnlijk zijn die bedragen beslist door de AV toen u nog geen eigenaar was.
Vermoedelijk zijn het slechts voorschotten en krijgt u een jaarlijkse afrekening.
Samen met de notariële akte zou u de statuten moeten krijgen. Dat kan even duren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dommelgebruiker
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 11 jan 2016 23:25

ik heb nooit geen statuten gekregen...
enkel een verslag van de laatste 2 jaarlijkse vergaderingen...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 11 jan 2016 23:38

De statuten krijgt u samen met het afschrift van de notariële akte.
Dat duurt soms even. Je vindt er alleszins de te betalen voorschotten niet in terug.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 12 jan 2016 08:05

Ik weet niet of dat verplicht is, maar van alle immo dat we de afgelopen jaren kochten, kregen we telkens de verslagen van de AV van de laatste 3 jaar, en normaal staat daar het betaalschema van de provisies in (het werkelijke verbruik wordt uiteraard pas aan de eindmeet vastgelegd).

naicwill
Berichten: 715

#6 , 12 jan 2016 10:36

Wet:
Art. 577-11.[1 § 1. In het vooruitzicht van de overdracht van het eigendomsrecht van een kavel deelt de optredende notaris, eenieder die beroepshalve optreedt als tussenpersoon of de overdrager aan de verkrijger, vóór de ondertekening van de overeenkomst of, in voorkomend geval, van het aankoopbod of van de aankoopbelofte, de volgende inlichtingen en documenten mee, die de syndicus hem op eenvoudig verzoek bezorgt binnen een termijn van vijftien dagen :
1° het bedrag van het werkkapitaal en dat van het reservekapitaal, zoals bepaald in § 5, tweede en derde lid;
2° het bedrag van de eventuele door de overdrager verschuldigde achterstallen;
3° de toestand van de oproepen tot kapitaalinbreng met betrekking tot het reservekapitaal en waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten;
4° in voorkomend geval, het overzicht van de hangende gerechtelijke procedures in verband met de mede-eigendom;
5° de notulen van de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van de vorige drie jaar, alsook de periodieke afrekeningen van de lasten van de vorige twee jaar;
6° een afschrift van de recentste balans die door de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars werd goedgekeurd.
Indien de syndicus niet antwoordt binnen vijftien dagen na het verzoek, stelt naargelang het geval de notaris, eenieder die beroepshalve optreedt als tussenpersoon of de overdrager, de partijen in kennis van diens verzuim.
§ 2. In geval van overdracht of van aanwijzing van het eigendomsrecht van een kavel onder de levenden of wegens overlijden verzoekt de optredende notaris, bij een ter post aangetekende brief, de syndicus van de vereniging van mede-eigenaars hem de volgende inlichtingen en documenten mee te delen :
1° het bedrag van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering of de syndicus vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;
2° een staat van de oproepen tot kapitaalinbreng die door de algemene vergadering van de mede-eigenaars zijn goedgekeurd vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, alsook de kostprijs van de dringende werkzaamheden waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;
3° een staat van de kosten verbonden aan het verkrijgen van gemeenschappelijke delen, waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;
4° een staat van de door de vereniging van mede-eigenaars vaststaande verschuldigde bedragen, ten gevolge van geschillen ontstaan vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.
De documenten vermeld in § 1 worden door de notaris op dezelfde wijze aan de syndicus gevraagd als de nieuwe mede-eigenaar ze nog niet in zijn bezit heeft.
De notaris deelt vervolgens deze documenten mee aan de verkrijger.
Indien de syndicus niet antwoordt binnen dertig dagen na het verzoek, stelt de notaris de partijen in kennis van diens verzuim.
Onverminderd andersluidende overeenkomsten tussen partijen inzake de bijdrage in de schuld, draagt de nieuwe mede-eigenaar het bedrag van de in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°, vermelde schulden. De gewone lasten worden gedragen door de nieuwe mede-eigenaar vanaf de dag waarop hij effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen.
Bij een overdracht of aanwijzing van het eigendomsrecht is de verkrijger evenwel verplicht tot betaling van de buitengewone lasten en de oproepen tot kapitaalinbreng waartoe de algemene vergadering van de mede-eigenaars heeft besloten, indien deze heeft plaatsgehad tussen het sluiten van de overeenkomst en het verlijden van de authentieke akte en indien hij over een volmacht beschikte om aan de algemene vergadering deel te nemen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21331
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”