Burenlawaai?

Kennin
Topic Starter
Berichten: 3

Burenlawaai?

#1 , 05 jan 2016 15:29

Ik heb een ernstig en vervelend dispuut met mijn benedenbuurman.
Ik woon in een oud gebouw met dunne, houten vloeren en plafondjes, waar ik natuurlijk niets aan kan doen.

Nu heb ik eens om de twee weken enkele vrienden op bezoek. Om praktische redenen kan dat helaas ook niet anders.

Wij roepen niet, wij hebben geen luide muziek aan, we drinken geen alcohol.
Volgens mijn decibelmeterapp komen wij nooit boven de 85db.

Toch blijft de benedenbuur zeuren en klagen en roepen en tieren dat we te veel lawaai maken. Intussen dreigt hij zelfs met politie.

Kan hij mij echt iets maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 jan 2016 16:10

Als het zover komt, zal de politie eerst vaststellingen komen doen voordat er iets extra's ondernomen wordt.
Als jij inderdaad niet luidruchtig bent, zal er geen gevolg aan gegeven worden.

Niet van wakker liggen dus.

Kennin
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 jan 2016 15:25

Dank je voor je antwoord. :)

Maar wat is nu precies "luidruchtig"? Daar moet toch een vaststelbare norm voor bestaan.
Ik vind allerlei normen, maar niet voor dit soort situaties.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 06 jan 2016 15:41

Dank je voor je antwoord. :)

Maar wat is nu precies "luidruchtig"? Daar moet toch een vaststelbare norm voor bestaan.
Ik vind allerlei normen, maar niet voor dit soort situaties.

Als ze de politie bellen, zal de politie eerst bij hen langsgaan om deze overlast vast te stellen.
Indien er effectief overlast is, dan zal de politie aanbellen en beleefd vragen om het wat kalmer aan te doen.
Doen jullie, naar jullie mening, niets verkeerd. Zeg dit dan simpelweg tegen de politie.
Daarmee is de kous af.

Dan is het aan jullie buur om de zaak voor het vredegerecht te brengen.
Aangezien jullie niet verantwoordelijk zijn voor de dunne muren hoef je hier niet mee in te zitten.
Normale dagdagelijkse activiteiten zijn niet luidruchtig.
Ten slotte is het aan jullie buren om te bewijzen dat jullie luidruchtig zijn.

Let wel op met elektronische geluidsoverlast. (radio, televisie enz...)

WP002
Berichten: 1479

#5 , 06 jan 2016 17:51

85 dB is wel ferm. Wat doet u precies, als u dan toch geen muziek draait?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 06 jan 2016 18:07

Dat dacht ik eigenlijk ook...85 decibel is wanneer een vliegtuig de geluidsmuur doorboort....of een musicerend kamermuziekorkest (dat zijn toch ongeveer 5 à 10 muzikanten...) Niet dat het niet mag, maar als je om de 2 weken elke zaterdagavond een tiroler jodel/klapsessie houdt tot een uur of 22:00 (principieel mag het hoor) en je benedenbuur is misschien een oude mens: tja dan zal die zich daar vast in opwinden. Wacht misschien dat bezoek van de politie misschien af en vertel de agent dat je bezoek ontvangt op een normale manier. en stel de vraag wat de benendenbuur dan wel verlangt? Dat je totaal geen bezoek ontvangt?

Kennin
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 10 jan 2016 22:30

Misschien toch maar eens een échte decibelmeter aanschaffen.
We doen écht niets anders dan praten.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 10 jan 2016 22:57

Stel uw muziektoestellen gewoon 1/2 stiller zodat ze net boven praatniveau zijn en vraag dan aan benedenbuur of hij nog overlast heeft.
Gesprekken zijn al dBA 65.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 jan 2016 16:43

Kleine opmerking over de decibel-app: de microfoon van een gsm is vooral bedoeld om stemgeluid op te nemen en is daarom niet geschikt om hoge waarden te meten. De meeste toestellen worden beperkt tussen 82-100 db (zie https://play.google.com/store/apps/deta ... ound&hl=nl) . Grote kans dat dat dus dit gewoon het maximum van uw toestel is.

meten
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2018 11:15

Toch oppassen met meetwaarden. Als iemand me zegt dat hij 85 dB meet dan weet ik daar nog niets mee. Voor geluidsmetingen moet je steeds ook weten welke meetparameter je gebruikt (Leq, Lmax, Lmin, Piek, SPL, ...) , welke weging je gebruikt: dB(Lin), dB(A), dB(C) en voor sommige parameters ook nog tijdconstante (Fast, Slow, Impuls)
Eenzelfde meting kan je een wel tientallen dB verschil geven tss 2 parameters.
Al die apps en goedkope geluidsmeters zijn ook vreselijk onnauwkeurig. Ze hebben een grote foutmarge en kunnen maar tss. beperkte geluiddrukniveaus meten; bv. ze beginnen pas te meten boven een SPL van 40 dB(A).
Een tip: gebruik steeds een klasse 1, typegekeurde geluidmeter (typegekeurd wil zeggen dat de fabrikant de klasse 1 nauwkeurigheid heeft laten nagaan met uitgebreide testen, bijna alle fabrikanten aten dit doen bij het Duitse PTB) Studiebureaus, politie en milieudiensten moeten hier ook mee werken. Zij kunnen die metingen ook uitvoeren of je kan deze geluidsmeters ook huren, zie bv. http://www.huurmeters.be

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”