Tegenstrijdigheid statuten en basisakte appartement ?

globetrotter18
Topic Starter
Berichten: 1

Tegenstrijdigheid statuten en basisakte appartement ?

#1 , 04 jan 2016 19:10

Beste,

Ik zit met een heleboel vragen maar ik kom er zelf niet uit. Hieronder enkele passages uit de statuten en uit de basisakte. Er is onderlinge onenigheid in de blok bestaande uit 3 appartementen en we komen er samen niet uit. Een van de mede-eigenaars probeert zich te ontrekken van de onderling afgesproken verplichtingen en kosten. Ik wil weten waar ik juridisch gezien sta en of ik hem/ haar op de een of andere manier kan dwingen om zijn verplichtingen na te komen. De statuten en de basisakte spreken elkaar wat tegen. Welke van de twee is nu van toepassing? Alvast bedankt!

1)Is er hier spraken van een tot nu toe passieve VME?
2)Kan ik de rechter verzoeken tot aanstelling van een syndicus zoals vermeld in de notariële basisakte?
3)Of is hier echt alleen maar art. 577-2 van het BW van toepassing. Zo ja, daarover later meer vragen.

Statuten van appartementsgebouw (dateert van begin mei 2012)
Gebruikmakend van de mogelijkheid geboden door artikel 577-3 van het BW, verklaren de comparanten uitdrukkelijk de toepassing van de regeling inzake gedwongen mede-eigendom in het bijzonder, opgenomen in vermelde afdeling II,te willen uitsluiten.
Dientengevolge onderwerpen de comparanten zich, wat betreft onroerend goed, voor al wat niet in deze akte geregeld is, aan artikel 577-2 van het BW aangaande mede-eigendom en het “gewone mede-eigendom en gedwongen mede-eigendom in het algemeen".

Notariële basisakte aankoop appartement (dateert van eind mei 2012)
Gedwongen Mede-eigendom:
A.Statuten
De koop wordt gedaan en aanvaard onder de bedingen en lasten opgenomen in de gemelde basisakte en in het reglement van mede-eigendom en in de eventuele aanvullende akten, alsook onder alle lasten en voorwaarden opgelegd door de beslissingen van de algemene vergadering van mede-eigenaars die betrekking hebben op het bij deze verkochte goed. ....
B.Syndicus
Er werd tot op heden geen syndicus aangesteld. Overeenkomstig artikele 577-8 par. 1 van het BW, wordt de syndicus benoemd door de AV of bij onstentenis daarvan, bij de beslissing van de rechter, op verzoek van iedere mede-eigenaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 04 jan 2016 19:56

Eerst wat orde op zaken stellen:

Statuten omvatten

- basisakte
- reglement van mede-eigendom
- intern reglement

Ik zie geen tegenstrijdigheid. De notariële akte verwijst enkel en alleen naar de reeds bestaande basisakte wegens toepassing van art.577-2.

De bepalingen van afdeling II (met alle verplichtingen van dien) zijn dus NIET van toepassing.
Punt B betreffende syndicus moet bijgevolg als niet geschreven worden beschouwd.
Blijkbaar heeft de notaris een passe-partout formule gebruikt om naar de basisakte te verwijzen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”