compromis is getekend - mede-eigenaar wil terugkrabbelen

Pandiboro
Topic Starter
Berichten: 1

compromis is getekend - mede-eigenaar wil terugkrabbelen

#1 , 29 dec 2015 16:31

Beste,

Samen met mijn ex ben ik eigenaar van een woning. Drie jaar terug ben ik uit het huis getrokken en opnieuw bij mijn ouders gaan inwonen. Mijn ex is in de woning blijven wonen, maar weigerde hiervoor mee te betalen aan de aflossingen van de lening, omdat hij al geruime tijd werkloos is en zijn spaargeld mee in het huis zit als eigen inbreng. Uit onverdeeldheid treden heb ik bewust niet geëist via de rechtbank, omdat een openbare verkoop waarschijnlijk een veel lagere verkoopprijs zou opleveren, die ook mijn eigen inbreng volledig zou opsouperen. Onlangs is er toch een compromis getekend, door mezelf, mijn ex en de kopers, waarbij we het onroerend goed met een beperkter verlies hebben kunnen doorverkopen. Hierbij worden mijn ex en mezelf als één partij aanzien (de verkopers). Nu dreigt mijn ex om de authentieke akte bij de notaris niet te willen tekenen. Hij wil mij laten opdraaien voor de eventuele schadevergoeding wegens het verbreken van de compromis, omdat hij geen liquide middelen meer heeft en ook geen inkomen (werkloos en zijn werkloosheidsvergoeding die beperkt is in de tijd loopt bijna ten einde). Kan ik eisen dat ofwel de authentieke akte toch verleden wordt (bij voorkeur), ofwel dat hij aansprakelijk is voor de schadevergoeding, zodat ik gevrijwaard blijf ?

Dank voor alle mogelijke bijstand en advies hieromtrent.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 29 dec 2015 16:42

Koper kan de uitvoerbaarheid van de koop gaan eisen bij de rechtbank, vraag is natuurlijk of hij daar de tijd, goesting en middelen voor heeft. U zelf kunt daar niet veel aan doen als de medeverkoper niet mee wil.

Als u een partij bent, kan de schadevergoeding bij u beiden gevorderd worden. Als uw ex inderdaad onvermogend is, zal men dus waarschijnlijk enkel bij u passeren. Aangezien het de fout van uw ex is, kunt u waarschijnlijk via de rechtbank alles proberen terug te vorderen, maar opnieuw, als hij onvermogend is..

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”