Ondergrondse garage

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Ondergrondse garage

#1 , 18 dec 2015 14:57

Ik heb een parkeerplaats ondergrond van de appartementsblok. Hierin zitten nog vier garages en een stuk of 8 andere parkeerplaatsen.
Mijn onderburen hebben zo één van die garages. Maar tegenwoordig parkeren ze hun tweede wagen (of de wagen van hun zoon) voor hun garage. Ik vermoed dat den andere in de garage zelf staat. Ten eerste heb ik hier een probleem mee, ze huren één garage, dus dacht ik één auto binnen. En plus ze hinderen mij als ik uit mijn parkeerplaats kom gereden. Want stel dat ik door een verkeerd maneuver toch die auto raak die verkeerd geparkeerd staat ben ik zowieso in fout. Maar als alle auto's geparkeerd zijn zoals het moet kan ik nooit zulks voor hebben.
Wat denk je? Zou ik dit gewoon op de eerstvolgende agenda van de AV zetten? Of zou ik het aan de onderburen zelf zeggen. Pas op het zijn de eerste om te reclameren op anderen die zoiets doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 dec 2015 15:02

Eerst aan onderburen zeggen.
Helpt het niet dan aan syndicus melden.
Helpt dat ook niet: op dagorde AV plaatsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 08 jun 2016 09:48

Ondertussen heb ik dit gemeld aan mijn onderburen. De reactie was, welke auto heb je gekocht? Och ma die is maar een meterke langer.
Dit was niet de reactie die ik verwachtte, vooral omdat ik net toen zag dat hun garage leeg staat! En dan krijg ik nu amper ne goeiendag van hen, ik ben toch niet in fout hé?!
Het gaat besproken worden op de AV, jammergenoeg ben ik zelf niet aanwezig dan wegens verlof in 't buitenland. Wat gebeurt er moest hij zich toch blijven parkeren zoals nu?

Reclame

naicwill
Berichten: 715

#4 , 08 jun 2016 13:28

Zal afhangen wat er beslist is op av
Indien je niet akkoord bent, kunt u binnen de 4 maanden naar de vrederechter gaan.
Lees ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=22283
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#5 , 04 jul 2016 13:29

In het verslag is hieromtrent het volgende neergeschreven:
'De syndicus vraaagt aan de eigenaar om zo weinig mogelijk andere eigenaars te hinderen zodat iedereen vlot de parking kan gebruiken.'
Dit verslag is van 22/6, de onderbuur gebruikte voor de vergadering terug zijn garage of parkeerde zijn wagen buiten. Ondertussen ben ik in verlof geweest dus heeft hij van die gelegenheid gebruik gemaakt om zich terug te parkeren als voorheen. Zolang de parkeerplaats leeg is naast mijn parkeerplaats heb ik nog ruimte genoeg om te manoevreren maar anders niet.
Dus ondertussen al een foto opgestuurd naar de syndicus met de melding dat er geen gevolg gegeven wordt aan wat er in het verslag opgenomen staat. (want ik denk maar bijv. ik kom 's avonds thuis, bijv na middernacht, en ik geraak niet deftig in mijn garage, ik kan toch moeilijk die mensen uit hun bed halen?)
Dus ik ben akkoord met wat er in het verslag staat maar wat moet ik doen om mijn onderbuur er bewust van te maken dat ik echt wel problemen heb hiermee?
Ondertussen reeds gezien dat zijn garage gebruikt wordt als 'opslagplaats' van allerhande bouwmaterialen. Wat hij met de garage doet zijn uiteraard mijn zaken niet, maar wel als hij mij hindert en zijn eigen garage niet kan gebruiken hierdoor.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 jul 2016 15:27

volgens mij heb je maar recht om hetzelfde aantal auto's te stallen als je garages of parkeerplaatsen hebt als eigenaar of huurder in die ondergrondse garage. Zo zou anders een familie met 2 volwassen kinderen en 1 garage tot 4 wagen kunnen stallen. (de echtgenote heeft ook nog een auto)

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 04 jul 2016 16:42

ik kan toch moeilijk die mensen uit hun bed halen?
Lijkt me geen gek idee...... :twisted:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

katwezel
Berichten: 375

#8 , 04 jul 2016 17:39

Het is toch eenvoudig
1. Garage en parkeerplaatsen zijn privatief dus van eigenaars
2. Het overige , dus rijzone , inkom , enz is gewoonlijlk gemeenschappelijk , dus elke eigenaar heeft er een stukje van en mag er gebruik van maken om tot zijn privatief gedeelte te gaan (rijden in uw geval) maar niet gebruiken voor privatieve doelen zoals het parkeren van auto,s of er goederen laten staan , normaal zal de aankoop akte hiervan vermelding maken

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#9 , 22 aug 2016 16:10

Hier zijn we weer. Ondertussen heeft de syndicus de onderburen hierover aangeschreven, dadelijk wist de syndicus mij te melden dat ik mijn wagen korterbij moet parkeren aan de buur omdat er anders geen buggy's kunnen passeren (er is een deur rechts van mijn parkeerplaats, als ik niet kort genoeg sta, staat de 'poep' van mijn auto tien centimeter voor de deur). Soit.
Maar het lijkt hier pingpong te worden. Nu zeggen ze dat ik mijn kuisbeurt niet gedaan heb (kan zijn), maar kan ikhet maken om te zeggen tegen de syndicus zolang de onderburen hun wagen niet parkeren hoe het hoort, ik ook niet kuis? Zij doen ook maar hun goesting hé?
Plus moet je weten, dat hij indertijd zoveel problemen maken omdat er enkele buitenlandse buren een schotelatenne op het dak hadden geïnstalleerd of omdat ze in hun wagen aan het werken waren. Tot zover dat we met de gemeenscheep een advocaat hebben laten aanstellen om deze mensen uit hun huurappartement te verdrijven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 22 aug 2016 16:26

Dat lijkt me een zeer onprofessionele houding van uw syndicus.
Er is immers geen causaal verband tussen iemand die foutief parkeert op gemene doorgangen en iemand die niet "kuist".
Waarom moet u "kuisen"? Niemand kan verplicht worden de gemene delen van een gebouw te kuisen (met uitzondering van een officiële professionele "kuiser"). Zwartwerk is immers niet aan te bevelen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#11 , 23 aug 2016 06:40

Als ik niet kuis wordt er mij 30 € aangerekend. Maar dan stel ik de vraag hoe weten ze dat ik niet kuis? Liggen ze op de loer?
Het is indertijd opgenomen in de AV maar ik ben er tegen. Want ge krijgt een week de tijd, dus als je slim bent kuis je net na de vorige en dan heb je minder werk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 aug 2016 09:00

Het in beurtrol kuisen van een gemeenschappelijke gang lijkt me onwettelijk:
- je kan nooit iemand verplichten tot werken. Je kan wel een arbeidsovereenkomst afsluiten, maar ook dat kan opgezegd worden.
- het gratis kuisen van andermans eigendom (wat dit in feite is) is nooit aanvaardbaar voor de RSZ.

Enige wat imho kan is afspreken dat elke eigenaar om de X weken iemand aanstelt om te kuisen OF dat er een kuisfirma (géén dienstencheques, wel eventueel het uitdovende PWA) ingeschakeld wordt.

Het geven van een boete voor iets dat niet tegensprekelijk is vastgesteld, kan natuurlijk ook niet. Tenzij je een manier hebt om te bewijzen dat er niet gekuisd werd...

Blijft natuurlijk dat dit los staat van het al dan niet parkeren.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 23 aug 2016 09:09

Ze uw auto eens zodat hij er niet uit kan. Het zal hem wel rap dagen....
Bovendien is de rijzone van een garage ook een vluchtweg voor de brandweer.
Een AT schrijven naar de syndicus dat hij in geval van een ongeval/ brand mede verantwoordelijk kan gesteld worden.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#14 , 23 aug 2016 09:43

Giserke: heb er ook al aan gedacht, maar probleem is dat ik dan ook de andere bewoners mee ambeteer. Want die mensen staan wel degelijk goed geparkeerd. Meneer wil zijn auto om één of andere reden niet in zijn garagebox parkeren. Nochtans staat die leeg.

Ik heb al langer geopperd om een kuisfirma aan te stellen. Stel dat ik terwijl ik de trap aan het kuisen ben val en iets breek, ik ben hiervoor niet verzekerd. tov een kuisfirma wel.
Plus er is al jaren een lamp (de armatuur) kapot op ons verdiep. Momenteel gaat het om 's avonds te poetsen, maar vanaf de winter is het al rond 17u donker. Wat zeggen de medebewoners dan, ja dan moet je in 't weekend in den dag kuisen.... Daar sta je dan hé...

Ik zeg het blijkbaar mag den ene bewoner al meer dan den andere.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 aug 2016 10:06

Een bewoner mag niet meer dan de andere, de wet staat namelijk aan uw kant.

Ivm het kuisen: schrijf een aangetekende brief naar de syndicus dat u niet langer wenst te kuisen noch dat anderen in uw naam kuisen gezien u niet verantwoordelijk wil gesteld worden voor eventueel zwartwerk en zware gevolgen bij arbeidsongevallen. Laat weten dat de syndicus hiervoor een oplossing dient te zorgen en dat u hem 2 maand de tijd geeft om een oplossing te voorzien. Deze termijn is RUIM voldoende, gezien schoonmaakfirma's in principe binnen de week personeel kunnen leveren.

Ivm de auto in de gemeenschappelijke ruimte: zie giserke (wel niet zelf u auto fout parkeren) & katwezel. Verwijs naar de aankoopakte en maan de syndicus aan deze te volgen. Breng dit punt eventueel aan op een volgende AV en bij weigering van de AV om hieromtrent maatregelen te nemen, kan u zich wenden naar de rechtbank.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”