verstopping gemeenschappelijke afvoerbuis

claus agnes
Topic Starter
Berichten: 3

verstopping gemeenschappelijke afvoerbuis

#1 , 20 feb 2006 17:19

Als eigenaar van app op 6de en laatste verdieping lees ik zonder enige verwittiging op jaarafrekening dat (gemeenschappelijke) ontstoppingskosten priv? aangerekend worden. Tijdens A.V. ga ik duidelijk niet akkoord: de werken dateren van 5 maand geleden, ht was vanzelfsprekend een gemeensch. kost aan een gemeensch. afvoerbuis. noch huurster noch eigenaar zijn betrokken geweest en krijgen zelfs geen factuur gezien. Syndicus en R.V.Beheer hebben zonder te verwittigen (en zonder speciaal te vermelden in agendapunten) gevonden dat het duidelijk was dat de huurster verstoppingen veroorzaakte (hetgeen zij betwist) en "bij wijze van verwittiging" de gemeensch. kosten maar naar de eigenaar doorverwezen die dan op haar beurt de kosten "bij wijze van straf" aan de huurster moest aanrekenen! Het verslag van de A.V. neemt geen nota van het feit dat eigenaar niet met deze afrekening akkoord gaat, maar vermeldt enkel dat de eigenaar een beetje moeilijk doet.
Vermits het nu moelijk is een oorzakelijk verband aan te tonen heb ik me toch bij loodgieters bevraagd; het gaat om een app van > 40 jaar, gietijzeren afvoerbuis van 73-60 (binnen) mm doorsnee. Rechtstreekse oorzaak van huurster is niet aan te tonen, wel aanslibbing van vele jaren en corrosie van het gietijzer.
Moet ik een vordering bij de Vrederechter instellen om correctie van bedriegelijke besluitname in A.V. verslag of gewoon niet betalen en afwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2006 18:42

Burgerlijk Wetboek
Art. 577-9.
? 2. Iedere mede?igenaar kan aan de rechter vragen een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen.
Deze vordering moet worden ingesteld binnen drie maanden te rekenen van het tijdstip waarop de belanghebbende kennis van de beslissing heeft genomen. De mede?igenaar die op regelmatige wijze is opgeroepen, wordt geacht kennis van de beslissing te hebben genomen op het tijdstip waarop ze door de algemene vergadering is goedgekeurd.

U dient de beslissing van de A.V. binnen de drie maanden aan te vechten voor de vrederechter.

scorpioen

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 21 feb 2006 00:58

1. Op welke datum was deze AV? Reken op ??n maand voor de advocaat (studie dossier, opstellen ontwerp dagvaarding, ...).

2. Schrijf naar de syndicus en vraag om de facturen 2005 te mogen inzien. Stel zelf eventueel twee data voor. Vraag specifiek inzage en afschrift van de documenten betreffende de bewuste ontstopping: bestek, bestelbon, factuur, ... . Vraag ook deze documenten voor de laatste preventieve reiniging van de waterafvoer (zo er opooit ??n geweest is). Zo niet, een overzicht van de ontstoppingen van de laatste vijf jaar. Geen commentaar over de betwiste feiten in die brief.

3. Kijk na wat de basisakte zegt voor de afvoerleidingen. Vanaf welk punt worden ze gemeenschappelijk op elk verdiep.

4. Bepaal waar de ontstopping zich voordeed (sporen van schade, herstelling, ...). En zie na of een deel van de afvoerbuis werd vervangen.

5. Hoeveel appartementen per verdiep?

Reclame

claus agnes
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 21 feb 2006 13:01

dank u voor reactie,
het app. is 6 verdiepingen hoog, de huurster betrekt het 6de. 5 maanden na de interventie van de loodgieter beweert bewoonster-eigenares (in raad van bestuur) van 4de dat bovenbuur duidelijke oorzaak is van verstopping, want op de 5de woont sinds enkele jaren niemand. Dus heeft raad van bestuur +syndicus beslist discretionair gemeenschappelijke kost door te schuiven naar priv? eigenaar, opdat hij "bij wijze van straf" het zou aanrekenen aan huurster. Toen in september de loodgieter kwam ontstoppen was er sprake van aanslibbing door ouderdom van een gemeenschappelijke afvoerbuis. hij is trouwens op verschillende niveaus tussengekomen. Een vorige loodgieter beaamt dat en beschrijft versleten afschilferende gietijzeren afvoerbuis van 73/60 mm diameter, hetgeen veel te weinig is voor dehoogte van bouw. Die verstoppingen zijn een oud zeer van een bouw van 40 jaar
De A.V.was op 8/2 en de agenda vermeldt niet die anomalie in de afrekening. Die heeft eigenaar zelf moeten ontcijferen in de jaarrekening. Ik heb als eigenaar zelf de opmerking moeten opwerpen, anders was het stilzwijgend doorgeschoven. Bovendien houdt verslag A.V. geen rekening met mijn verzet, en beschouwt ze de jaarrekening unaniem goedgekeurd!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 21 feb 2006 15:04

Professioneel syndicus?

Zo het een onbezoldigde syndicus is: op welke verdieping woont hij?
Of verhuurt hij?

Waar wonen de leden van de Raad van Beheer (verdiep)?

claus agnes
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 21 feb 2006 18:20

bezoldigd syndicus die niet in app woont
een persoon van R.V.B. woont net op 4de verdiep!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”