Onderbuur houdt een groot huisdier, ondanks dat dit in strijd is met de basisakte

Siro01
Topic Starter
Berichten: 3

Onderbuur houdt een groot huisdier, ondanks dat dit in strijd is met de basisakte

#1 , 17 dec 2015 10:13

Beste,

Onze onderbuur (= eigenaar van een appartement in een appartementsgebouw), heeft een knipperlichtrelatie met een buitenlandse vrouw.
Deze vrouw is in het bezit van een zeer grote hond.
Regelmatig komt zij voor enkele maanden bij onze buurman wonen.
In de zomervakantie van 2015, werd er tijdens de AV van het gebouw teruggekomen op het artikel dat het verbod vermeldt op grote huisdieren. Hij ging hiermee akkoord. Maar sinds 2 maanden staat zijn vriendin hier weer aan de deur met haar hond. Dit dier geeft niet alleen geluidsoverlast (vooral voor de onderburen), maar ook geurhinder en vuil in de gang.
Om deze lastige situatie te willen oplossen, heeft de syndicus van het gebouw enkele maatregelen opgesteld (aanschaf bench, dagelijks poetsen van de gang, ...) Onze onderbuur heeft niet gereageerd op deze mail.

Mijn vraag: kan een eigenaar verplicht worden tot het verwijderen van een huisdier omdat dit in strijd is met de basisakte? Of geldt dit enkel voor huurders? Is er een wettelijke basis, waarop wij dit probleem kunnen oplossen? Of heeft het geen zin om hier mee door te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2015 10:19

hoe groot is het appartement (ongeveer, in m²'s) en over welk type hond gaat het? Bij zeer groot denk ik aan dergelijke hond: http://www.hondenwoordenboek.nl/hondenr ... uitse-dog/

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 17 dec 2015 10:44

Het houden van huisdieren valt onder de privésfeer en kan niet zomaar verboden worden, ook niet door een akte. Voor overlast kunt u natuurlijk wel altijd klacht indienen.

Reclame

vv-ke
Berichten: 174

#4 , 17 dec 2015 11:50

Ik spreek uit ervaring... Naast mij (appartement van +/- 90m²) woont een koppel met twee honden (ik noem ze mini-lassies).
Elke morgen gingen zij wandelen en waren die honden door het dolle heen, gekeffer tot en met. We spreken dan van vijf uur 's morgens. 's Avonds waren zij meestal nog aan 't werk en zaten die honden in een bench in een éénpersoonslaapkamer, met het nodige geblaf. Via syndicus dit gemeld. NIks gebeurd, dan heft zelf in handen genomen. Wijkagent langsgestuurd, en tot op vandaag is de relatie met die mensen niet in orde. Want ik heb wel over HUN honden geklaagd (terecht).
Je zou moeten zien dat je ook een aantal bewoners hebt die hiervaan ook last hebben. Ik was in mijn geval de enige die er last van had. en inderdaad overeenkomen dat hij de gang meer kuist als de honden er zijn lijkt mij een goed plan. Als bij ons de honden in de lift zijn geweest ruik je dat ook.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 18 dec 2015 10:23

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Siro01
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 dec 2015 09:37

Het gaat over een volwassen husky in een appartement van 65 m².
Wij vinden het al triest, dat zo'n dier in een appartement wordt gehouden en dit midden in een stedelijke omgeving. Niet bevorderlijk voor dit type hond om zich in deze situatie te bevinden.

Siro01
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 22 dec 2015 09:39

Dit is trouwens niet het eerste incident met deze eigenaar. Deze man stelt zich boven alle wetten en regels. Het zou fijn zijn, mocht het met iedereen mogelijk zijn om tot een redelijk compromis te komen, maar in ons geval kan dit niet.

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 22 dec 2015 11:11

Nu ja, hij wil de hond houden, u wil de hond weg, hoe ga je daar ooit een compromis in vinden?

tira00
Berichten: 929

#9 , 22 dec 2015 11:56

Dit is trouwens niet het eerste incident met deze eigenaar. Deze man stelt zich boven alle wetten en regels. Het zou fijn zijn, mocht het met iedereen mogelijk zijn om tot een redelijk compromis te komen, maar in ons geval kan dit niet.

Jullie of de syndicus mogen u natuurlijk, door het verbieden van huisdieren, ook niet boven de wet stellen.
De syndicus is al te ver gegaan met die maatregelingen voor te stellen.

naicwill
Berichten: 715

#10 , 24 dec 2015 20:58

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”