Garageboxen niet in mede-eigendom

bloemie
Topic Starter
Berichten: 11

Garageboxen niet in mede-eigendom

#1 , 08 dec 2015 16:04

Ik ben eigenaar van een garagebox. Er zijn nog 16 andere autoboxen met verschillende eigenaars (sommige hebben 1, andere 2 of 3 boxen). De garages en de voorliggende grond zijn belast met een servitude in het voordeel van de andere kavels-garages. Er is geen mede-eigendom, noch voor wat betreft de boxen zelf, noch voor wat betreft de voorliggende grond. De garageboxen liggen achter appartementsgebouwen die in mede-eigendom zijn en een Syndicus hebben Er is echter geen syndicus voor de autoboxen omdat er geen mede-eigendom is en er vanuit de garagebezitters ook geen vraag naar is. Toch willen wij iets concreet 'op papier zetten', voor het geval er werken/onderhoud moet uitgevoerd worden. Want de eigenaars van de garages zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de opritruimte. Wellicht is een basisakte een oplossing, maar sommige eigenaars wensen dit niet, omdat er dan aktekosten enzovoort moeten betaald worden. Trouwens heeft iemand een idee wat dit zou kunnen kosten? Consequenties? Is er nog een andere mogelijkheid? Graag advies hieromtrent. Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 08 dec 2015 22:53

B.W. Art. 577-4 § 1

De notaris stelt zijn authentieke akte op op basis van een voorafgaand verslag van een ”deskundige” m.a.w. in uw geval zijn de kosten prohibitief.


U zult er belang bij hebben een document : intern reglement op te stellen (en te laten ondertekenen door alle ME's) dat de grote punten van de wet appartementsmede-eigendom (2010) herneemt.

Wij denken aan :

• beschrijving van het onroerend geheel en van de privatieve en gemeenschappelijke delen
• beschrijving van de rechten en plichten van iedere mede-eigenaar betreffende de de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten
• vastleggen van een periode/datum voor een verplichte jaarlijkse vergadering van de ME’s
• wijze van aanbrengen agendapunten vergaderingen
• frequentie van tussentijdse vergaderingen
• procedure vergaderingen : fysiek, schriftelijk, per e-mail, volmachten
• opmaken rapport vergaderingen, verspreiden en archiveren
• aanduiden ”primus inter pares”
• aanduiden verantwoordelijke boekhouding
• aanduiden verantwoordelijken contrôle boekhouding
• procedure omtrent ontvangen en betalen facturen
• bankrekening op naam van het gebouw :
(vermits u niet kan deelnemen aan het normale rechtsverkeer zal deze geopend moeten worden met handtekening van alle ME’s)
• aanduiden van twee of meer volmachtshouders die gezamelijk moeten tekenen
• afhangend van de bank : mogelijkheid voor iedereen om de rekening te consulteren of systhematisch doorgeven van kopies bankuittreksels
• verplichting bij vervreemding en verkoop de andere mede-eigenaars (of de aangeduide ”primus inter pares”) op de hoogte te brengen van de         identiteit van de nieuwe ME.
• verplichting de aanstaande ME op te hoogte te brengen van de onderhandse overeenkomst en deze te laten opnemen in de verkoopakte


Vermits alles in volstrekte unanimiteit moet gebeuren riskeert u voor het minste overleg te moeten plegen.

”De kruik gaat zolang te water tot ze barst ”

bloemie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 09 dec 2015 13:14

Vooreerst dank u wel voor de genomen moeite. Omdat het om garageboxen gaat en niet om appartementen, willen wij het niet zo 'groots' organiseren. Er is ook geen mede-eigendom. Wij willen enkel op een eenvoudige, maar toch afdoende manier iets op papier zetten. Om bijvoorbeeld afspraken te maken voor het onderhoud van de opritruimte.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 09 dec 2015 17:07

Hogerstaande is/was bedoeld als een leidraad die u kan aanpassen aan uw specifieke behoefte.

Voornaamste punt in uw geval is dat er een schriftelijk document opgemaakt wordt dat door alle ME’s getekend wordt.

Correctie : schrap het laatste punt : verplichting……

WP002
Berichten: 1479

#5 , 09 dec 2015 17:40

Als u allemaal over dezelfde weg naar uw garage rijdt, is er wél mede-eigendom.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 09 dec 2015 20:06

Als u allemaal over dezelfde weg naar uw garage rijdt, is er wél mede-eigendom.
Niet noodzakelijk. uit wat de topicstarter schrijft maak ik op dat het 16 indivduele kavels zijn van telkens een garagebox en een stuk weg waarbij in de akte een erfdienstbaarheid opgenomen is. Elk stukje weg is dus prive eigendom zodat iedereen moet akkoord gaan om bv uitgaven te doen voor de volledige toegangsweg.

bloemie
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 10 dec 2015 11:59

Sirkii heeft gelijk, er is geen mede-eigendom. Dit is bevestigd door een notaris. Op de oprituimte tussen de garages en de appartementen ligt veel vuil, komende van de bewoners van de appartementen. Ze gooien zelfs afval op de daken van de boxen, wat de afvoeren doet verstoppen. Ook parkeren ze hun auto soms op de oprit. Deze ruimte is eigendom van de eigenaars van de garages. Dus ik vraag me af, of dat deze mogen weggesleept worden. Wij hebben hun er herhaaldelijk op attent gemaakt, zonder veel resultaat. Vandaar dat we ons toch moeten organiseren, in groep sta je nu eenmaal sterker.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 12 dec 2015 12:05

Sirkii heeft gelijk, er is geen mede-eigendom.
...
Deze ruimte is eigendom van de eigenaars van de garages
Volgens mij staat hier een tegenspraak.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”