geschil met buur over tegenhouden grond

maren_leben
Topic Starter
Berichten: 26

geschil met buur over tegenhouden grond

#1 , 09 nov 2007 21:36

wij hebben een sociale koopwoning gekocht. Het zijn halfopen huizen die per blok van 2 liggen op een bepaald niveau. Nu zit het zo dat het huis en de grond van onze buurman iets meer als een meter hoger ligt als ons huis en onze grond.

De bouwmaatschappij heeft maar voor een bepaald stuk betonnen panelen gezet om de hoger gelegen grond tegen te houden. Wij waren gaan voorstellen aan onze buurman om de betonnen panelen door te trekken over de hele lijn van de grond. Hij heeft hier toen niet op gereageerd.

Het gevolg is dat zijn grond door regen,... op onze grond overhelt. Hij wint dus grond, terwijl wij grond verliezen door het schuine vlak. Hij gaat zelfs zo ver dat hij stiekem onze graafwerker heeft gevraagd om het schuine vlak te laten staan, terwijl wij aan de graafwerker hadden gevraagd om het recht te maken.

Nu horen wij dat wij in ons recht zijn. Hij zou het schuin hellend vlak op zijn grond moeten zetten, en het zou dus niet op onze grond moeten komen. De buurman is er blijkbaar van overtuigd dat wij de betonnen panelen moeten betalen, maar wij horen dat het zijn plicht is om zijn grond bij hem te houden. wij zouden in principe dus geen bijdrage moeten leveren aan de betonnen panelen.

Hoe ver kunnen we hierin gaan? Onze buurman beslist gewoon zelf wat met ONZE grond gaat gebeuren.

Wij willen desnoods naar de vrederechter gaan. We willen na alles wat er gebeurd is, niet meer bijdragen aan het verdertrekken van de betonnen panelen. En wij willen ons stuk grond volledig kunnen gebruiken. Nu verliezen we een heel groot stuk, terwijl hij erbij wint.

Bovendien heeft de bouwmaatschappij een paar maanden geleden omheining gezet. De palen voor de gemeenschappelijke omheining tussen onze grond en de grond van de buurman werden bovenop zijn grond gezet, eigenlijk bijna net op de scheidingslijn. Doordat er geen betonnen platen staan die de grond vasthouden, valt de grond natuurlijk af op ons perceel. De palen die in de grond staken, zijn nu al duidelijk zichtbaar. Binnen afzienbare tijd gaan de palen waarschijnlijk beginnen bewegen en vrezen we dat de omheining gaat omvallen. De buurman reageert echter niet en komt aan onze deur vertellen dat wij moeten opdraaien voor de kosten van de betonnen platen. Hij zegt dat de 'architect' heeft gezegd dat wij moeten toelaten dat zijn grond schuin afloopt naar onze grond.

Ik geloof hier niet veel van, maar wie kan mij zeggen of ik in mijn recht ben?

Bedankt

mvg

Maren

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding