geen uitnodiging voor algemene vergadering

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

geen uitnodiging voor algemene vergadering

#1 , 08 nov 2007 22:03

Omdat ik de laatste de puntje op de “i” heb gezet, heeft de syndicus mij dit jaar niet uitgenodigd op de algemene vergadering. Via een andere mede-eigenaar heb ik vernomen dat hij wel uitgenodigd werd. Zelf ben ik daar dus niét op uitgenodigd.

Kan iemand mij vertellen hoe ik daar op moet reageren?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 08 nov 2007 22:37

Is de datum van de AV statutair vastgelegd?

Is bepaald in de statuten wanneer de uitnodiging ten laatste moet verstuurd worden en hoe (aangetekend,; ...).

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 08 nov 2007 23:08

În onze statuten staat dat de algemene vergadering van rechtswege vast te stellen is door de eerste jaarlijkse algemene vergadering welke door de bouwpromotor moet worden georganiseerd. Dit moet in elk geval gebeuren binnen 3 maanden nadat het eerste privatief lokaal in gebruik is genomen.

Ik verneem dat de algemene vergadering elk jaar opnieuw begin december wordt gehouden.

De vergadering moet bijeengeroepen worden bij eenvoudig schrijven door de beheerder, in casu de syndicus.

Ik herhaal dat ik geen uitnodiging heb ontvangen, de andere mede-eigenaars wel. Dit berust zonder enige twijfel op pesterijen van de syndicus!
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 09 nov 2007 00:20

Zo één mede-eigenaar niet uitgenodigd wordt, is de AV een vergadering van een groep van mede-eigenaars en kan zij dus geen geldige beslissingen nemen.

Een van de gevolgen is dat U de beslissingen kan betwisten binnen de drie maand na ontvangst van de PV, en niet binnen de drie maand na de AV.

Meldt aan de syndicus dat U heeft vernomen dat een AV georganiseerd zou zijn, zonder dat U enige uitnodiging heeft ontvangen. Hierdoor worden uw belangen ernstig geschaad.

Vraag per aangetekend schrijven dat hij U een afschrift bezorgd van de uitnodiging, en zijn bijlagen, binnen de voorziene wettelijke en statutaire termijnen (deze niet specificeren). Herinner hem eraan dat hij moet kunnen aantonen dat U deze uitnodiging (en zijn bijlagen) heeft ontvangen binnen deze termijnen.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 09 nov 2007 00:38

Beste Luc, bedankt voor uw gewaard bericht.

Ik heb het volgende begrepen:
Indien ik hem een schrijven richt en hij reageert, kan de vergaderingen rechtsgeldige beslissingen nemen. Echter wanneer ik niets onderneem kan de vergadering geen rechtsgeldige beslissingen nemen.

Heb ik dit goed begrepen?
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Pedro
Berichten: 735

#6 , 09 nov 2007 01:02

Ik volg Luc . De wet stelt dat een mede-eigenaar die regelmatig werd opgeroepen geacht wordt kennis te hebben genomen van de beslissingen op het moment dat de beslissing wordt genomen. In se dus de dag van de AV zelf. Vanaf deze dag begint in principe de 3-maanden vervaltermijn te lopen. Maar in dit geval is het,zoals Luc correct stelt, het moment van kennisname van de beslissing die als startdag voor de vervaltermijn telt. Dus de dag van ontvangst van de notulen (houd de briefomslag met datumstempel bij want soms staat op het verslag geen datum).

Herinner hem eraan dat hij moet kunnen aantonen dat U deze uitnodiging (en zijn bijlagen) heeft ontvangen binnen deze termijnen.[/quote]

Dit zou ik persoonlijk niet doen. Houd dit als juridisch argument als u van plan moest zijn om de vergadering (binnen de 3-maanden) aan te vechten.

Heb ik dit goed begrepen? Hilde, de wetgever heeft een rechtsmiddel voorzien om te reageren, namelijk de vergadering/beslissingen binnen de 3-maanden aanvechten (vredegerecht). Als je blijft stil zitten en de vervaltermijn verloopt, dan worden en de vergadering en de beslissingen definitief en onaantastbaar en dienen ALLE eigenaars zich er naar te gedragen. Ook zij die afwezig waren, zelfs omwille van het feit dat ze niet werden uitgenodigd.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#7 , 09 nov 2007 09:14

Indien ik even mag resumeren: het is beter om te reageren en de syndicus erop te wijzen dat ik geen uitnodiging ontving en hem er tevens aan te herinneren dat hij moet kunnen bewijzen dat dit binnen gestelde termijn wel gebeurde.
In passant vraag ik mij alsnog een uitnodiging te bezorgen.

In dat geval kan ik alsnog naar de vergadering gaan, MAAR het feit blijft dat ik niet regelmatig werd opgeroepen wat tot gevolg heeft dat de drie maanden om te reageren op de beslissingen van de algemene vergadering beginnen te lopen vanaf ik het verslag heb ontvangen of zijn de beslissingen sowieso ongeldig gezien ik onregelmatig werd uitgenodigd?

Alvast bedankt voor de goede hulp!
Laatst gewijzigd door Hilde Verjans op 09 nov 2007 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 09 nov 2007 09:37

Herinner hem eraan dat hij moet kunnen aantonen dat U deze uitnodiging (en zijn bijlagen) heeft ontvangen binnen deze termijnen.
Pedro heeft gelijk, het is juridisch beter om dat argument pas later te gebruiken.

Maar bereid je goed voor. Dat wil zeggen bepaal eerst en vooral je doel. Zorg ervoor dat het klaar en helder is, bevattelijk voor iedereen. Kijk na of je de middelen, inzet en uithoudingsvermogen hebt om dat doel te bereiken.

Speel niet op de man maar op de bal. Een goed doel is bijvoorbeeld: ervoor zorgen dat de AV correct georganiseerd wordt. Een slecht doel is: ervoor zorgen dat de syndicus vervangen wordt. Het een kan impliciet het andere insluiten maar vermijd zoveel mogelijk om er een persoonlijke vete van te maken.

Vraag advies aan een advocaat, die kennis van zaken heeft, zodra je de uitnodiging niet tijdig hebt ontvangen. Dat eerste advies is gratis. Of neem eventueel contact op met AES of NICM, en toon hen uw statuten, etc ... ..

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#9 , 09 nov 2007 19:20

Ik zou nog iets willen weten:

Het staat vast dat de syndicus mij niet uitnodigde voor de algemene vergadering. Indien ik de syndicus nu aanschrijf en hem verzoek om mij een uitnodiging te bezorgen en naar de vergadering ga, zijn dan de beslissing genomen tijdens deze vergadering nietig omdat ik niet-reglementair werd uitgenodigd? Of moet ik van die vergadering wegblijven om de beslissingen nietig te laten verklaren?

Bedankt!
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Pedro
Berichten: 735

#10 , 09 nov 2007 20:51

Ik zou nog iets willen weten:

Het staat vast dat de syndicus mij niet uitnodigde voor de algemene vergadering. Indien ik de syndicus nu aanschrijf en hem verzoek om mij een uitnodiging te bezorgen en naar de vergadering ga, zijn dan de beslissing genomen tijdens deze vergadering nietig omdat ik niet-reglementair werd uitgenodigd? Of moet ik van die vergadering wegblijven om de beslissingen nietig te laten verklaren?

Bedankt!
Hilde, als je nu zelf op papier aan de syndicus een uitnodiging gaat vragen, naar de vergadering gaat, de aanwezigheidslijst tekent en daarna de beslissingen zou willen aanvechten/de AV nietig wil laten verklaren, dan is de kans dat je ongelijk krijgt (net omdat je aanwezig was) zeer reëel. Wanneer je weg blijft, dan heb je na ontvangst van de notulen 3 maanden tijd om de beslissingen/AV aan te vechten. Het is dan aan de syndicus om aan te tonen dat hij je regelmatig heeft opgeroepen. Ik zou wel (zie ook infra Luc) overwegen of het protest zin heeft. Ik verduidelijk; wanneer er geen beslissingen werden genomen die voor jou financiële of andere gevolgen met zich zouden meebrengen, dan denk ik dat het geen zin heeft om kosten te gaan maken. Als je gewoon je zeg wil doen tijdens de AV (wat ik denk dat meer gaat uithalen, zeker met dat voorval van die pomp in gedachte) en aan de andere eigenaars het wanbeheer wil aankaarten, dan vraag je idd gewoon aan de syndicus een kopie van de uitnodiging en ga je naar de av. Het is je bedoeling om de syndicus "te raken". Het protesteren van beslissingen/een AV houdt in dat je (raadsman) de VME zal moeten dagvaarden en dat de kosten van ereloon door de andere eigenaars dient te worden gedragen. Je wil de syndicus treffen maar de andere eigenaars zijn daar dan mee de dupe van. Als de verstandhouding tussen u en de andere eigenaars natuurlijk zoek is, dan kan je een en ander overwegen. Gr.

Hilde Verjans
Topic Starter
Berichten: 40

#11 , 09 nov 2007 21:17

Pedro, jij bent heel duidelijk. Bedankt hoor! Laat mij toe te zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is om keet te schoppen. De syndicus is trouwens altijd een goed vriend geweest. En bij de meeste mede-eigenaars lig ik in het bovenste schuifje. Dus… Maar sinds kort is de syndicus een soort privé-oorlogje gestart dat steeds grotere en ernstiger vormen aanneemt. Ik wil de syndicus gewoon een koekje van eigen deeg geven en daarna terug in alle vrede samenleven.

En wat de kosten voor een gerechtelijke procedure betreft: ik ben voor dat soort zaken verzekerd.

Pedro en Luc, nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groet

Hilde Verjans

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 10 nov 2007 11:49

... . Het protesteren van beslissingen/een AV houdt in dat je (raadsman) de VME zal moeten dagvaarden en dat de kosten van ereloon door de andere eigenaars dient te worden gedragen. Je wil de syndicus treffen maar de andere eigenaars zijn daar dan mee de dupe van. Als de verstandhouding tussen u en de andere eigenaars natuurlijk zoek is, dan kan je een en ander overwegen. Gr.
Volledig eens met Pedro.

Maar wel voeg ik er nog dit aan toe. Indien je niet gaat, en je haalt gelijk bij de rechter, dan zijn in principe alle kosten van de VME in die zaak ten laste van de syndicus, en niet ten laste van de VME. Zo de VME wint zullen (bij een normaal procesverloop) deze kosten bijna integraal ten laste zijn van jou (of jouw verzekering).
BW 577/8
§ 5. De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer; hij kan zijn bevoegdheid niet overdragen dan met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden.
Praktijkervaring heeft mij aangetoond dat administratieve problemen (organisatie AV, ...) slechts zwaar wegend zijn als er andere reële betwistingen bestaan. Een AV met correcte beslissingen en verkeerde organisatie zal niet vernietigd worden.

Maar het bestaan van procedurefouten laat wel de vrederechter toe om beslissingen te vernietigen zonder beroep te moeten doen op een gerechtelijke expert. Want als er vijf redenen van vernietiging bestaan, dan is de eerste (oproep AV) voldoende en moet hij de vier andere (bvb. de pomp die een gerechtelijke expertise vereist) niet verder uitwerken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”