regelgeving private weg gedeeld door 14 woningen

Sebbe
Topic Starter
Berichten: 2

regelgeving private weg gedeeld door 14 woningen

#1 , 23 nov 2015 22:14

Hallo,

Ik ben een eigenaar van een woning gelegen in een woonerf met 14 woningen. Het woonerf is toegankelijk via 2 doorgangen aan de openbare weg. Binnen het woonerf is er een private weg van doorgang naar doorgang in de vorm van een U. Mijn woning is gelegen aan de onderkant van de U. Op de plannen van het project was het de bedoeling dat de U voor auto-verkeer zou afgesloten worden dmv. twee paaltjes ter hoogte van mijn woning, welke via een sleutel verwijderbaar zijn. Volgens die plannen zou er dus nooit doorrijdend verkeer voorbij mijn woning passeren. Nu hebben de andere eigenaars beslist dat ze die paaltjes niet willen plaatsen, gezien dit voor hen gemakkelijker is.
In de praktijk komt het er nu op neer dat er dus wèl doorgaand verkeer mogelijk is aan mijn huis. Dit heeft voor mij de volgende gevolgen:
  • ik word wakker wanneer een wagen passeert (kan ik nog mee leven)
  • er rijden wagens aan (wat mij betreft) overdreven snelheid (20-30km/u) voorbij mijn voordeur (op 1m afstand) (vind ik absoluut onveilig)
  • ik kan onmogelijk auto's zien komen uit één richting wanneer ik uit mijn garage rijd, gezien de muur van mijn huis het zicht belemmert. (vind ik ook absoluut onveilig)
Bovendien werd door de gemeente bepaald dat er een stuk van de private weg waterdoorlatend moet zijn. In plaats van betonklinkers werd daarom een stuk volledig in grind aangelegd vóór mijn woning. Door het doorgaand verkeer is dit grind reeds na een jaar kapot gereden en omgevormd tot een "zandbak", wat in de zomer nogal wat stof met zich mee breng en niet echt te onderhouden valt (vegen kan je niet).
  • kan ik op één of andere manier afdwingen dat die paaltjes toch geplaatst moeten worden (zoals voorzien)?
  • bestaan er wetten voor privé wegen (auto's op 1m van uw deur vind ik echt niet kunnen) waar ik mij op kan beroepen?
  • kan ik de bouwfirma hierop aanspreken (oplevering van het gemeenschappelijk deel is nog niet gebeurd)?
  • kan ik eisen van de andere bewoners dat zij verantwoordelijk zijn voor alle kosten die hadden kunnen vermeden worden indien de paaltjes wel geplaatst werden? (ik heb al 3 keer gehad dat een wagen voorbij zoeft net voor ik uit mijn garage rijd, ik vrees dat dat op een dag eens tegen mijn wagen gaat zijn en dat ik in dat geval nog eens in fout zou zijn) Zoiets zou ik op papier willen vóór er iets gebeurt.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 nov 2015 09:00

Doorgaand verkeer? Is de straat dan niet enkel toegankelijk voor aanliggers? of kan heel de gemeente hier door?

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 24 nov 2015 13:51

Die straat is niet privaat doch een openbare weg gedeclareerd als woonerf (dus maximaal 20 km/uur als de woonerfverkeersborden er staan.

Doordat de straat openbaar is is de "beslissing" om geen paaltjes te plaatsen niet rechtsgeldig doch dit kwam de verkavelaar goed uit als kostenbesparing.

Stel de verkavelaar al eerst aangetekend in gebreke om alsnog de paaltjes te plaatsen zoals voorzien in het lastenboek. Stel eventueel een compromis voor dat het vaste paaltjes mogen zijn zodat ook jij de U maar langs één kant kan verlaten.

Als hij daar niet op ingaat op een redelijke termijn dan rest je de vrederechter.

PS. Als jij bij het uitrijden van uw garage een ongeval veroorzaakt dan bent u in fout. Da's nu eenmaal de wegcode.

Reclame

Sebbe
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 29 dec 2015 02:30

Hallo,

Mijn excuses voor de late reactie. Even ter verduidelijking.

Mava105:
Met doorgaand verkeer bedoel ik dat wagens vrij kunnen doorrijden (niet doodlopend) in beide richtingen. Misschien gebruik ik niet de correcte terminologie. In principe zullen enkel de bewoners en bezoekers van deze weg gebruik maken. Maar het gebeurt al eens dat nieuwsgierige mensen ook van deze weg gebruik maken.

Sirkii:
Die straat wordt wel degelijk als privaat beschouwd, gezien de gemeente zicht niks van de aanleg heeft aangetrokken (behalve het verplichte grindstuk). De 14 eigenaars zijn verantwoordelijk voor het onderhoud, verlichting & riolering. Tot op heden zijn er geen markeringen aangebracht en volgens de gemeente zijn wij verantwoordelijk om de nodige markeringen aan te brengen indien gewenst. Welke markeringen er moeten komen is ons nog niet duidelijk (woonerf, speelstraat, max 10 km/u, ...), alsook waar deze geplaatst dienen te worden (gezien deze vrijwel zeker moeten aangebracht worden op een privé woning, aangezien de gemeente ons niet toelaat om borden te plaatsen aan de openbare weg (dus vóór het inrijden van het woonerf))

De verkavelaar heeft wel degelijk de voorzieningen getroffen: de paaltjes zijn geleverd en er zijn vergrendelingspunten voorzien om de paaltjes in te verankeren. De paaltjes zelf liggen bij één van de andere bewoners. Ik denk niet dat de verkavelaar hier dus aansprakelijk gesteld kan worden. Bovendien geeft hij als opmerking over het kapot gereden grind gegeven dat het er niet voorzien was dat daar auto's gingen over rijden.

Ik besef maar al te goed dat wanneer ik uit mijn garage rijd, ik in fout ben, ook al is het door de andere bewoners hun keuze - waar ik niet achter sta - dat zich dit kan voordoen.

Dus als we er echt niet onderling uit komen, dan rest mij enkel de vrederechter... Daar was ik dus al bang voor.

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties, mochten er nog ideeën zijn, dan zijn deze zeer zeker welkom.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 29 dec 2015 15:24

@ Sebbe : dat de verkavelaar (en dus direct of indirect de kopers van de bouwklare percelen) alle verkavelingskosten betalen is normal en is altijd zo. Dit behelst bestratingswerken, nutsvoorzieningen etc etc. Zo zijn er ook gemeentereglementen die hoge contributies opleggen als een groot perceel waarvan alle verkavelde percelen aan bestaande straten grenzen verkaveld wordt

De gemeente neemt evenwel op een bepaald moment het beheer van de nieuwe straat over. Heeft de gemeente je straat een (officiële) naam gegeven ?

Mocht het echt een privé weg zijn dan zou ondermeer (1) elke eigenaar een stuk van de weg in z'n aankoopakte staan hebben en doorgang moeten verlenen volgens de in de aankoopakte beschreven modaliteiten, (2) de electriciteit van de straatverlichting voor uw rekening zijn, (3) en je de straat kunnen uitrusten met bv toegangshekkens. Vergelijk het een beetje met de wegen als gemeenschappelijk bezit in een vakantiepark met uitsluitend verkochte (vakantie)huizen.

Als de buren de paaltjes niet geplaatst willen zien kan je naar de Vrederechter stappen om't alsnog (door de promotor) te doen uitvoeren omdat het zo voorzien was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”