wateroverlast door aanleg oprit bij buren

stiftje
Topic Starter
Berichten: 26

wateroverlast door aanleg oprit bij buren

#1 , 23 nov 2015 14:59

Een maand geleden zijn bij onze buren werken uitgevoerd om een gezamenlijke oprit van 6 geburen in de asfalt te leggen ( daarvoor gewoon in kiezelsteentjes).
Het gaat hier om een oprit die je langs het eerste huis op rijdt en die gaat zo verder achter de 6 huizen van de buren en daar heeft iedereen zijn eigen garage achter zijn huis.
De buren wouden al lange tijd de grond in asfalt laten leggen zodat ze niet steeds door de modder moesten van de garage naar het huis.
Omdat wij een bedrag van 5000 euro niet konden vrijmaken voor die werken, hadden wij toestemming gegeven dat ze de werken zonder ons deden.
Dus ons stuk is niet gedaan (en wij zijn het middelste huis) en de andere buren wel.
Nu is ons probleem dus dat alles in ons stuk stroomt van water bij regenweer en er in heel ons gedeelte een plas van 2 cm staat waar wij dan door moeten met de kindjes elke dag.
Wij hebben de aannemer hierover gesproken en hij zegt dat hij er niets aan kan doen.
Dat het normaal is en logisch dat wij dat nu hebben.
Ik had nochtans gedacht als anderen werken laten uitvoeren, dat ze dan toch moeten zorgen dat een ander hierdoor geen last krijgt of ben ik hier nu zo verkeerd in?
Wij wouden goed doen voor iedereen door toestemming te geven dat de anderen het werk konden laten uitvoeren en nu zijn wij degene die alle last op zich krijgen.
De aannemer zei dat hij het wel kon ophogen dat ons stuk gelijk zou komen te liggen, maar dat wij hem daarvoor dan moeten betalen!!!!
Weet iemand alstublieft waar ik met zoiets van melding terecht kan?
Wij kunnen toch moeilijk voor zo'n dingen een advocaat inhuren en wat moet ons dat dan niet kosten.
Kan ik voor zoiets bij het stadsbestuur of vredegerecht ofzo of familiale verzekering en wat kost dat ons dan?
De aannemer zei ook dat wijzelf goedkoop gewoon een afvoerputje kunnen steken, maar dan moeten wij wel weeral werken gaan doen terwijl zij toch wel het probleem veroorzaakt hebben....
Aan allen die ons kunnen helpen of een antwoord kunnen geven,
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 23 nov 2015 15:50

Beste,

Art. 640 van het Burgerlijk Wetboek schrijft voor: lager gelegen erven zijn jegens de hoger liggende gehouden het water te ontvangen dat daarvan buiten ’s mensen toedoen natuurlijk afloopt. In dit geval is het juist door toedoen van jouw buur (aanleggen oprit) dat er wateroverlast is. Je buren moeten dit probleem dus oplossen en afvoer voorzien


""""

Art. 640. Lager gelegen erven zijn jegens de hoger liggende gehouden het water te ontvangen dat daarvan buiten 's mensen toedoen natuurlijk afloopt.
De eigenaar van het lager gelegen erf mag geen dijk opwerpen waardoor de afloop verhinderd wordt.
De eigenaar van het hoger gelegen erf mag niets doen waardoor de erfdienstbaarheid van het lager gelegen erf verzwaard wordt.

"""""

stiftje
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 23 nov 2015 16:12

En moeten de buren dit zelf oplossen?
Of is het niet de verantwoordelijkheid van die aannemer?
Ik heb helemaal geen zin in burenruzies om zoiets en moesten wij financieel wat sterker staan hadden wij het allemaal zelf opgelost.
Maar ik val sinds deze maand op ziekte uitkering omdat ze een systeemziekte bij mij hebben ontdekt en ik eerst moet herstellen met behulp van cortisonenbehandeling enzo.
Dus heb zelf geen idee wanneer ik terug mijn werk kan hervatten en ik verlies dus wrs wel 300 - 400 euro elke maand dus dat is wel al wat en dan zijn zo'n dingen wat wij nu tegen komen het laatste wat je wil.
Maak mij wel zorgen hoe we alles in orde zullen krijgen zonder zelf al te grote kosten te moeten doen

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 23 nov 2015 16:19

Je aanspreekpunten zijn de buren, want zij hebben opdracht gegeven aan de aannemer om die weg te asfalteren. Je moet niet eens praten met die aannemer. Dat de buren er de aannemer over aanspreken of niet is wat zij zelf beslissen. als er niets gebeurt kan u hen in gebreke stellen via een AS. Als jullie er niet uit geraken: kan dit voor het vredegerecht.

stiftje
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 23 nov 2015 16:43

Oké, bedankt al.
Wij gaan proberen om de buren hierover vanavond al eens aan te spreken.
Zijn er nog bepaalde zaken die wij kunnen voorleggen om ons hierin sterker te zetten?
Bv dat artikel uit het wetboek kan ik dan al voorleggen enzo... Zijn er nog zo'n dingen die ik kan aanhalen dat jullie weten?
Dan kunnen wij ons toch iet of wat verdedigen als ze met argumenten afkomen...
Ben toch zo blij dat een forum zoals dit bestaat. Dat ik toch wat info kan krijgen hoe ik dit best aanpak, want om den duur zakt de moed je soms wat in de schoenen als vele dingen tegen gaan op korte periode.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 23 nov 2015 22:16

Meer moet je niet weten.
Het is jullie buren niet toegelaten om de natuurlijke waterstroom te veranderen zodat jullie daar last van krijgen.

Dit hoort eigenlijk bij goed nabuurschap. Weigeren ze, dan is het aan jullie om bepalen hoe ver je hiermee wil gaan. Juridisch gezien moeten de buren met een oplossing komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”