scheidingsmuur gemeenschappelijk maken

Foxy66
Topic Starter
Berichten: 1

scheidingsmuur gemeenschappelijk maken

#1 , 19 nov 2015 15:30

Beste

Achteraan mijn huis (rijwoning) bezit ik langs één kant over een scheidingsmuur. Deze werd door de vorige eigenaars van mijn woning geplaatst daar er geen overeenkomst was met de buren om een gemeenschappelijke muur te bouwen. Ondertussen zijn er ook nieuwe eigenaars en de situatie is als volgt:
Sinds de vorige eigenaren rust het dak van de veranda op deze scheidingsmuur. Nu wensen de nieuwe eigenaars een nieuwe veranda te plaatsen en deze scheidingsmuur op te hogen.
Indien deze mensen gebruik wensen te maken van deze scheidingsmuur (bevindt zich 100% op mijn perceel) ben ik verplicht om deze gemeenschappelijk te laten maken en zijn zij verplicht hier een vergoeding voor te geven => correct?
Is het tevens verplicht om hiervoor een landmeter aan te werven gezien het om niet zo een groot oppervlakte gaat? Ik nam reeds contact op met een landmeter en die was niet echt geinteresseerd om langs te komen en gaf me het advies om dit onderling te regelen...Kan ik enkel via het registratiekantoor dit laten vaststellen dan?
Zijn er nog bijkomende zaken waar ik moet opletten. Zijn er geen consequenties doordat er al reeds gebruik werd gemaakt van de scheidingsmuur door de buren door de vorige eigenaars (veranda) (verjaring)
Alvast bedankt voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 20 nov 2015 09:52

Als ik het goed begrijp is die scheidingsmuur volledig uw eigendom.
Dan mogen die buren in principe niet hun veranda laten steunen op die muur. Tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit?
Staat er hier iets van in de akte?

U bent niet verplicht om uw muur gemeenschappelijk te laten maken. Volgens de letter van de wet mogen deze mensen geen gebruik maken van uw muur om hun verande te bouwen. Echter zal een rechter niet vlug oordelen tot afbraak van de veranda, en zullen die mensen de kans krijgen om de muur over te nemen, mits een passende vergoeding. Alles is natuurlijk afhankelijk hoelang deze veranda er reeds staat.
Als dit langer is dan 30 jaar kunt u niets doen. Is dit korter, dan kan u een vergoeding eisen.

Echter, als ze een nieuwe veranda plaatsen, moeten ze (neem ik aan) eerst die oude veranda afbreken. Dan verliezen ze hun recht om gebruik te maken van deze muur. Dan kunt u eisen dat ze de nieuwe verande niet meer op uw muur plaatsen.

Contacteer een andere landmeter die wel zijn werk wil doen. U kunt uw buur verplichten tot het betalen van de helft van de kosten als de scheiding onduidelijk is.

Verjaring is pas na 30 jaar. Staat de veranda er 30 jaar, dan is deze overtreding verjaart en kunt u geen afbraak eisen. Wel kan u nog een schadevergoeding eisen voor de verloren grond.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”