Water-/gas-/elektriciteitsmeter appartementen in garage

bentium
Topic Starter
Berichten: 24

Water-/gas-/elektriciteitsmeter appartementen in garage

#1 , 02 nov 2015 11:03

Hey,

ik ben eigenaar van een appartement in een kleine blok (2 appartementen, 1 studio). In het pand is ook 1 garage die ook van mij is. Het andere appartement wordt bewoond door de eigenaar en het gelijkvloers is van een andere eigenaar, die het verhuurt.
Dit pand is vorig jaar (2014) pas verkaveld (gebouwd in 1967, steeds eigendom geweest van 1 persoon, die de 3 eenheden verhuurde).

De meters van de nutsvoorzieningen hangen in mijn garage. Is dit volgens de wet geldig? moeten de meters niet in een gemeenschappelijke ruimte hangen?

In de basisakte staat dat ik toegang moet verlenen aan de andere mede-eigenaren om de meterstanden op te nemen. Ik heb dit altijd met plezier gedaan. Moet ik dit ook doen voor huurders? De gelijkvloerse studio is verhuurd aan een asielzoeker die huursubsidie heeft aangevraagd. Hiervoor is er een controleur langsgekomen van wonen vlaanderen en die wou de studio onbewoonbaar verklaren omdat de meters niet permanent toegankelijk zijn. We hebben dit opgelost door een noodsleutelkastje in de gang te hangen. Maar dit geeft me toch niet zo'n veilig gevoel (in de garage staat redelijk wat materiaal van me) en ik heb al eens een vriend van de vorige huurder betrapt in mijn garage, die aan het rondneuzen was, daarom dat de deur nu op slot is.

Stel dat er besloten wordt om de meters naar de hal te verplaatsen, wie draagt deze kost? Wat zijn mijn verplichtingen tov de verhuurde studio?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 02 nov 2015 20:32

Doen wat in de basisakte is opgenomen, toegang verlenen voor opname van de meterstanden.
Enkel de waterkraan moet permanent beschikbaar zijn anders worden er 3 punten toegekend. Een woning mag 15 punten krijgen voor dat ze ongeschikt is voor bewoning. Die drie punten maken dus niets uit! Als de eigenaar toch verlost wil zijn van die drie punten, moet hij de watermeter maar op zijn kosten verzetten.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 02 nov 2015 22:23

Dus als de hoofdschakelaar elektriciteit uitspringt kan de andere eigenaar /huurder daar niet aan... ik lees toch al anders bij vb Sibelga.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 03 nov 2015 13:20

En wat bij gaslek in het andere appartement, waarbij men de meter moet afsluiten?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”