aftrekbaarheid belastingen bij niet eigenaar bouwgrond

philipvanbeirs
Topic Starter
Berichten: 2

aftrekbaarheid belastingen bij niet eigenaar bouwgrond

#1 , 02 nov 2007 17:24

wij zijn beiden niet getrouwd, ik heb bouwgrond op mijn naam, samen willen wij hierop huis bouwen, vraag:
Zullen we beiden de kapitaalsaflossingen en interesten kunnen aftrekken van onze belastingen?

Na ten rade te gaan bij 3 personen volgende uiteenlopende antwoorden:

notaris1:
best trouwen zodat mijn partner mede-eigenaar wordt; dit zou volgens hem de enige mogelijkheid zijn om 100% fiscaal voordeel te genieten voor de niet mede eigenaar vd grond.

notaris2:
clausule van opschorting van natrakking=recht van opstal toepassen
zodat de fiscus ook haar als medeeigenaar gaat beschouwen en zij ook volledig belastingvoordeel kan genieten door niet te trouwen.

medewerker belastingdienst:
kapitaal+interesten worden niet meer gesplitst in de belastingaangifte en wij toch voor een volledig fiscaal voordeel kunnen gaan bij niet trouwen.

toch zou volgens notaris1 dit niet juist zijn omdat de niet grond eigenaar daarbij enkel zijn interesten fiscaal kan inbrengen in de belastingen en niet het ontleende kapitaal; verlies van: (1950+650 euro eerste 10jaar)

Wie heeft nu gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 nov 2007 12:07

U wordt elk afzonderlijk belast in de personenbelasting.

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing...van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een...enige woning te verwerven...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

SLECHTS indien uw partner de woning (mede) verwerft,ook al is dit in onverdeeldheid en ook al verwerft ze niet de grond,en (mede) de hypothecaire lening daartoe sluit kan ze (mede) haar interesten en betalingen aftrekken,binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 115 en 116 WIB.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

philipvanbeirs
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 nov 2007 13:45

bedankt voor je antwoord.
dus als ik het goed begrijp kan zij door opschorting van natrekking ook medeeigenaar worden en zo ook haar kapitaal + interesten aftrekken,

zou het nu fiscaal voordeliger te zijn om te trouwen of zal dit niet echt een groot verschil maken in onze situatie?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”