bevoegdheid van een gerechtelijk aangestelde syndicus

inina
Topic Starter
Berichten: 311

bevoegdheid van een gerechtelijk aangestelde syndicus

#1 , 25 okt 2015 19:55

In een" beschikking" van het Vredegerecht werd recentelijk een gerechtelijk syndicus aangesteld waarover in deze beschikking wordt geschreven: “Benoemt als professioneel syndicus over de VME van het bebouw te **** ingeschreven onder het ondernemingsnummer **** de BVBA ***** voor de duur van één jaar vanaf het tijdstip van de kennisname van de opdracht met als taak een klassieke beheersopdracht zoals door de wet en de statuten voorzien. “
Gezien deze opdracht voor mij niet al te duidelijk is, vraag ik me af of deze syndicus ook bevoegd is voor de controle en verbetering van de gemeenschappelijke kostenafrekeningen uit het verleden. Gezien deze kosten reeds gedurende een hele tijd (minstens 3 jaar) onrechtmatig werden geventileerd?
Dezelfde vrederechter had de verbetering van deze kosten reeds bevolen in een vorig vonnis aan de toenmalige professioneel syndicus maar die syndicus heeft dat vonnis niet uitgevoerd. Bovendien had hij een overeenkomst gesloten met een deelvereniging zonder rechtspersoonlijkheid en is hij uiteindelijk gewoon verdwenen zonder AV VME.. Ik vraag me dus af welke “status” en/of "waarde" dit vorige vonnis eigenlijk bezit? Of is dit vonnis als ongeldig te beschouwen?
Graag wat meer verduidelijking in verband met deze vragen indien mogelijk. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 okt 2015 20:49

Hij moet zich enkel bezighouden met het beheer van het jaar waarvoor hij werd benoemd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 26 okt 2015 07:58

Is het juist dat dit dan betekent? Dat er dringend opnieuw zal moeten gedagvaard worden of minstens een verzoekschrift moet verzonden worden aan de vrederechter voor:
1e datgene wat er tijdens de vorige procedure naar de algemene rol werd verwezen +
2e bijkomend een dagvaarding voor de vorige professionele syndicus die geen overeenkomst had mogen sluiten met een deelvereniging zonder RP en daarenboven nadeel heeft veroorzaakt voor de kleinste kavel door zijn beheer dat totaal niet volgens de wet op de mede-eigendom en de statuten werd gevoerd?

Of kan de gerechtelijk aangestelde syndicus een bijkomende taak vragen aan de vrederechter? Tenminste als hij dat al wil doen! Hij moet toch ook nog de gemeenschappelijke kosten + de balans bezorgen aan de mede-eigenaars welke we nog steeds niet hebben ontvangen vanaf de vorige syndicus is verdwenen (= januari 2014)
Dank voor een reactie

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”