Gemeenschappelijke werken na verkoop

Kvdh
Topic Starter
Berichten: 1

Gemeenschappelijke werken na verkoop

#1 , 25 okt 2015 13:56

Ik ben eigenaar van een appartement in een klein gebouw. Er zijn maar 3 mede-eigenaars en geen externe syndicus. Kosten worden onderling verdeeld volgens de respectievelijke aandelen.
Mijn appartement is onlangs verkocht, de compromis is getekend, maar het verlijden van de akte is pas binnen enkele maanden.
Nu werd er een lek vastgesteld aan het dak van de garage op het gelijkvloers. Dat dak is ingericht als (betegeld) terras van het appartment van de eerste verdieping. Ik ben eigenaar van de tweede verdieping.
Daarbij heb ik twee vragen?
Hoeveel van de herstellingswerken is gemeenschappelijk en hoeveel is privatief voor de herstelling van ht terras van de 1e verdieping.
En in hoeverre moet ik "mijn" aandeel in de kosten betalen en hoeveel is voor rekening van de nieuwe eigenaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 okt 2015 15:52

Om zeker te zijn moet u de statuten nalezen, alsook de compromis.

Echter:

Het meest waarschijnlijke is dat het dak van die garage gemeenschappelijk, is.
Daarom moeten alle kosten gedragen worden door de gemeenschap van eigenaars, omdat de waterdichting van daken normaliter gemeenschappelijk is. Vermoedelijk is de betegeling privatief, maar aangezien ze in dit geval dient weggenomen om een "gemeenschappelijke" lek te herstellen zijn die kosten ook gemeenschappelijk.

Alle herstellingskosten tot het verlijden van de akte vallen ten uwen laste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 okt 2015 15:55

Herstellen van het lek is 100 % gemeenschappelijk.
Wegnemen en/of vervangen van terrastegels is voor de eigenaar 1ste verdieping; privatief dus, tenzij anders vastgelegd in de basisakte.
Tot aan de notariële akte zijn alle kosten nog voor u.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 25 okt 2015 16:04

Als het wegnemen en herplaatsen van die privatieve tegels nodig is om de fout aan de gemene delen te herstellen dan moeten die kosten ook door de gemeenschap worden betaald. Tenzij de dakbedekking stuk is gegaan door de slechte staat van die tegels.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 25 okt 2015 17:54

Of het plaatsen van het terras zonder toelating van de VME of niet voorzien in basisakte of niet als een goed huisvader ... zoals @roharro reeds heeft aangehaald.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”