Syndicus roept geen algemene vergadering bijeen.

JES123
Topic Starter
Berichten: 1

Syndicus roept geen algemene vergadering bijeen.

#1 , 21 okt 2015 14:29

Beste,

Ik ben eigenaar van één appartement in een gebouw van 4. Er is een vereniging van mede-eigenaars en één van deze eigenaars is syndicus. Deze syndicus woont, evenals de andere eigenaars in het gebouw. Ikzelf echter verhuur sinds 2 jaar mijn appartement.
Sinds april 2013 is er geen Algemene Vergadering meer bijeengeroepen.
Een maand geleden werd ik door mijn huurder op de hoogte gesteld van schade aan de achtergevel van het gebouw (ter hoogte van mijn appartement, het gelijkvloers). Toen ik dit doorgaf aan de syndicus ( via sms omdat telefoons nooit beantwoord worden) zou hij de aannemer die de achtergevel 2.5jaar geleden gerenoveerd heeft hiervan op de hoogte brengen. En sindsdien heerst er radiostilte...

Dit lijkt me een ideaal moment om eindelijk een algemene vergadering te laten doorgaan, zodat dit probleem ook daar besproken kan worden. Herhaaldelijke pogingen tot contact met de syndicus via telefoon of mail, om alsnog een algemene vergadering te vragen, blijven tot mijn frustratie vruchteloos. Telefoons worden niet beantwoord, mails evenmin. Het lijkt wel of ik totaal genegeerd word door de syndicus.

Ondertussen ben ik het vertrouwen in deze persoon kwijt. Hij beheert immers de rekening van de mede-eigendom en moet instaan voor de uitvoering van de beslissingen van de algemene vergadering. Er zijn geen vergaderingen, dus worden er ook geen beslissingen genomen en heeft hij in mijn ogen een wel heel gemakkelijke job met zijn "syndicus zijn". Hoeveel staat er op de rekening, wat zijn de onkosten, wordt de blokpolis wel betaald???? enz...

De andere eigenaars lijken zich totaal niet te storen aan deze toestand dus ik heb het gevoel dat ik hierin alleen sta.

Ik ben deze situatie grondig beu aan het worden maar weet echt niet wat ik kan of mag doen? Kan iemand mij advies geven?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 okt 2015 16:16

Wat zegt jullie rekeningcommissaris over de gevoerde rekeningen en zijn controle daarop?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adsummam
Berichten: 582

#3 , 21 okt 2015 17:29

B.W. Art. 577-9 § 3 en § 4

De wetgever heeft deze tekst nagenoeg op het lijf geschreven voor u.

Vraag een vakman een bestek op te maken.

Stuur syndicus en VME een aangetekende brief waarin u hen in gebreke stelt een BAV te organiseren voor xx/yy201z met als agendapunten : herstelling en bespreking van de offerte
en waarin u tevens aankondigt dat u, na deze datum, zal overgaan tot verdere juridische stappen en uitvoering van de werken op kosten van de VME.

Opgelet : 2 identieke aangetekende brieven, zie :

B.W. Art. 577-8 § 4 6 °


Blokpolis :

Recent verhaal uit kennissenkring :

Grootmoeder koopt 2 jaar geleden een appartement dat zij voordien reeds geruime tijd huurde. Zij zorgt er voor dat zijzelf het vruchtgebruik geniet en verdeelt de blote eigendom onder kinderen en kleinkinderen.

Een van de kinderen ontvangt (als eigenaar) een aangetekende brief van de waterschappij : er is een achterstand van betaling inzake de waterfactuur van 6 jaar. (Een watermeter voor het ganse gebouw).
De watermaatschappij wordt verwezen naar de syndicus.

Navraag bij grootmoeder : sinds zij vruchtgebruiker is, heeft zij geen enkele vraag tot betaling van de syndicus ontvangen.

Syndicus : onbereikbaar en oostindisch doof.

Nu wil het toeval dat enkele onder de blote eigenaars goed geïntroduceerd zijn in de verzekeringswereld.

Zij hebben dan ook onmiddelijk, ook uit welbegrepen eigenbelang als mede-eigenaar, een verzekering afgesloten volgens de formule : tussenkomst in geval van in gebreke blijven van de blokpolis, waarschijnlijk met rechtsbijstand.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”