UPDATE erfdienstbaarheid - vreemde personen

wadu007
Topic Starter
Berichten: 17

UPDATE erfdienstbaarheid - vreemde personen

#1 , 31 okt 2007 22:31

Hallo,

Een tijdje terug heb ik een posting gedaan ivm met bovenstaande topic.

Samengevat komt het er op neer dat op 2 kamers van mijn woning een erfdienstbaarheid rust ten voordele van mijn buur.

Bij "verkoop aan vreemde personen" is zij gehouden deze kamers voor een nog te bepalen prijs aan mij af te staan.

Overleg met 2 notarissen en mijn advocaat toonde aan dat de toekomstige koper (kleinzoon van mijn buur) wel degelijk een "vreemd persoon" is. Iets wat de notaris van mijn buur halsstarig blijft ontkenen!

Na een persoonlijk onderhoud met de notaris van de buur, de buur en de toekomstige koper werd bepaald door de notaris dat de woonst niet verkocht zal worden maar via sucessie of schenking zal overgedragen worden aan de kleinzoon.
Op die manier is er geen "verkoop" en dienen die 2 kamers niet af te staan te worden aan mij.

Klopt dit?

Mijn advocaat zegt van niet. Schenking is ook een vervreemding van het goed en valt dus ook onder de categorie "verkoop". Hij zegt ook dat die erfdienstbaarheid gevestigd is via een verdeling onder konsoorten waardoor de verplichtingen enkel betrekking hebben op de personen vermeldt in de notariele akte.

Bijkomende vraag:

Boven die 2 kamers bevind zich een zolder van mij die enkel te bereiken is via die 2 kamers. Beperkt die erfdienstbaarheid op die kamers mijn gebruiksrecht van die zolder of kan ik recht van doorgang eisen om die zolder te bereiken.

Alvast bedankt,

Wadu007

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding