Wijziging verdeelsleutel

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

Wijziging verdeelsleutel

#1 , 31 okt 2007 13:06

Kan een verdeelsleutel die bepaald werd in de basisakte door een nieuwe syndicus gewijzigd worden?Kan deze, onder druk van een paar mensen van de beheerraad, in zijn kontrakt een andere verdeelsleutel opnemen?
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 31 okt 2007 16:34

Kan een verdeelsleutel die bepaald werd in de basisakte door een nieuwe syndicus gewijzigd worden?Kan deze, onder druk van een paar mensen van de beheerraad, in zijn kontrakt een andere verdeelsleutel opnemen?
Dank bij voorbaat
NEEN.
Art 577/7
§ 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle medeëigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de medeëigendom, alsmede over elke beslissing van de algemene vergadering betreffende de volledige heropbouw van het onroerend goed.
In het geval deze al toegepast wordt:
Art. 577/9
§ 6. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen:

1° de verdeling van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten te wijzigen, indien die verdeling onjuist is berekend of indien zij onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen;

2° de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekening ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 15 nov 2007 15:14

Bij ons is het geen lachertje meer !

De voorzitter en ene bijzitter van de beheerraad gedragen zich tegenover de VME als GOD en ALS LEENHEER TEN OPZICHTE VAN HUN VAZALLEN!

Er werd een economische bedrijvigheid opgestart in gemeenschappelijke gedeelten en dit zonder de VME te verwittigen.

Bovendien worden de mensen die gewone mede-eigenaar zijn gehinderd door deze bedrijvigheid !

De voorzitter vindt zelfs dat hij onze gemeenschappelijke garage mag gebruiken voor zijn zoon die wat verder in de straat een eetzaak heeft.
Hij vindt zelfs dat als het niet anders kan de bezoekers de vrije plaatsen mogen gebruiken als jij als rechtmatige eigenaar er even NIET bent.
Kan dat zo maar?
En wat kan ik hiertegen ondernemen?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 15 nov 2007 16:21

Kan een verdeelsleutel die bepaald werd in de basisakte door een nieuwe syndicus gewijzigd worden?Kan deze, onder druk van een paar mensen van de beheerraad, in zijn kontrakt een andere verdeelsleutel opnemen?
Dank bij voorbaat
NEEN.
Art 577/7
§ 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle medeëigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de medeëigendom, alsmede over elke beslissing van de algemene vergadering betreffende de volledige heropbouw van het onroerend goed.
Hoi Luc, Bamboeka,
Behoudens vergissing mijnentwege, gaat het hier niet om een wijziging van aandelen maar om een wijziging van verdeling van gemeenschappelijke lasten. Deze laatste worden, behoudens strengere bepalingen in de statuten, beslist met een 4/5de meerderheid en niet met eenparigheid.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#5 , 15 nov 2007 16:30

Pedro,
En wat als basisakte èènparigheid zegt? Wat als zelfs bij stemming 4/5 niet gehaald wordt en men verkeerde telling toepast en daarna beweert dat het geen gewone algemene vergadering was (terwijl die toch 1 maal per jaar moet plaats vinden volgens onze basisakte),maar een buitengewone en men dan anders mag tellen (naar willekeur?).

MVG

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#6 , 15 nov 2007 16:52

Wat denken jullie van de advokaten van BELGAVOKA?
Dat zijn toch heel goede advokaten , los van syndikaten enz...

Pedro
Berichten: 735

#7 , 15 nov 2007 17:27

Pedro,
En wat als basisakte èènparigheid zegt? Wat als zelfs bij stemming 4/5 niet gehaald wordt en men verkeerde telling toepast en daarna beweert dat het geen gewone algemene vergadering was (terwijl die toch 1 maal per jaar moet plaats vinden volgens onze basisakte),maar een buitengewone en men dan anders mag tellen (naar willekeur?).

MVG
Als basisakte éénparigheid voorschrijft, dan dient dat te worden gevolgd. Het maakt niet uit dat het om een statutaire dan wel om een bijzondere algemene vergadering gaat. Naar willekeur stemmen/beslissen omdat het een "andere" vergadering betreft, is larie en apekool. Zulk beslissing kan je aanvechten als onrechtmatig, onregelmatig dan wel bedrieglijk. Wel binnen de vervaltermijn van 3 maanden.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#8 , 15 nov 2007 17:42

Dank u Pedro

MVG

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#9 , 05 dec 2007 23:03

Ik weet niet waarom wij een basisakte hebben.Ze wordt nooit gevolgd

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 06 dec 2007 11:06

Ik weet niet waarom wij een basisakte hebben. Ze wordt nooit gevolgd
De basisakte is niet het probleem. Wel heeft U te maken met een groep die zijn wil wil opleggen aan de VME.

Het formalisme van de wet (en de basisakte) dient juist als bescherming van een minderheid tegen dat machtsmisbruik. Elke rechter zal dit machtsmisbruik bestrijden, rekening houdend met de context. Maar hij kan dat niet preventief doen.

Men moet dus volhardend zijn, maar men mag nooit het gestelde doel uit het oog verliezen. Geen overreactie. Stel U vastberaden, maar verzoenend op. Geef blijk van interesse voor de behoeften van de tegenpartij. Zoek hou deze behoeften kunnen verzoend worden met het collectief belang van de VME. Tracht een win-win situatie te creëren.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#11 , 12 dec 2007 02:04

Dank u Luc voor uw goede raad.
Maar men lokt hier wel reacties uit.
Er worden dingen op mijn auto gezet zodat je bang bent dat ze ook nog ergere dingen kunnen doen.
Er wordt roddel verspreid. Ik vind dat intimidatie.En je moet toch tegen heel wat kunnen in deze contekst.
Bovendien zet men hier camera's zonder de nodige voorschriften te volgen. Ik vind dat een inbreuk op de privacy. Mocht dat aangekaart worden in een algemene vergadering zou het mogelijk zijn dat ik daar geen bezwaar tegen zou hebben . Nu ervaar ik dat nogmaals als intimidatie.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 22 dec 2007 20:05

Dank u Luc voor uw goede raad.
Maar men lokt hier wel reacties uit.
Er worden dingen op mijn auto gezet zodat je bang bent dat ze ook nog ergere dingen kunnen doen.
Er wordt roddel verspreid. Ik vind dat intimidatie.En je moet toch tegen heel wat kunnen in deze contekst.
Bovendien zet men hier camera's zonder de nodige voorschriften te volgen. Ik vind dat een inbreuk op de privacy. Mocht dat aangekaart worden in een algemene vergadering zou het mogelijk zijn dat ik daar geen bezwaar tegen zou hebben . Nu ervaar ik dat nogmaals als intimidatie.
Dat is een fase die men in sommige gevallen doormoet. Wees assertief, maar niet agressief. Viseer in uw commentaar nooit personen, maar wel feiten. Ik weet uit eigen ervaring dat dit alles niet evident is. Maar uiteindelijk stopt het.

Een tip: wees vriendelijk met iedereen, ongeacht hun houding tegenover U. Blijf constructief, maar sta op uw strepen (= dien klacht in bij de politie, zo het intimiderend feit markant is).

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#13 , 27 dec 2007 16:47

Bedankt Luc

Mijn beste wensen voor 2008

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#14 , 29 feb 2008 12:44

Als in de basisakte letterlijk staat:"De afwezige stemmen worden aanzien als tegen het voorstel "
Wordt een onthouding dan ook beschouwd als tegen het voorstel?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”