verlaging gemeenschappelijke muur

mielps
Topic Starter
Berichten: 7

verlaging gemeenschappelijke muur

#1 , 14 okt 2015 15:05

Het huis naast mij is verkocht en zal verbouwd wordt. Ik heb al in de bouwplannen gekeken en daar las ik dat een deel van onze gemeenschappelijke muur (die aan mijn kant de tuin is) verlaagd wordt met ongeveer anderhalve meter.

Op het eind van die muur, staat aan de buur's kant nog een oud 'kot' die ze deels willen afbreken. In de huidige situatie staat daarin dat deze muur ongeveer 6 meter hoog is aan mijn kant. Nu willen ze op de gelijkvloers van dat kot een lokaal steken en daarboven een dakterras. Dit zou een totale hoogte krijgen van ongeveer 4 m70 waarvan de 'muur' van het dakterras aan mijn kant 2 m zou worden.

Kan ik hier bezwaar maken tegen het feit dat een deel van de muur die onze percelen afscheidt met meer dan een meter wordt ingekort en (hoe) kan ik eisen dat die muur van het dakterras opnieuw bakstenen of beton worden en geen tralies of planken ofzo?

Welke argumenten kunnen allemaal aangehaald worden als bezwaar? Vermindering waarde huis, inkijk, gebrek aan privacy...?

Ik ben ook niet zeker of de afbraak van dit deel van de muur vanaf de grond gebeurd of vanaf het eerste verdiep waar het dakterras op komt..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 14 okt 2015 15:26

Ben je voor 100% zeker dat die muur gemeenschappelijk is? Meestal is het zo dat men de muur van de buur overneemt tot zo hoog en zo ver als men die zelf gebruikt. Maar dat kan je nazien op de registratie.

Als ze een gemeenschappelijke muur inkorten moeten ze je toestemming hebben. Zeker de plannen niet tekenen. Bezwaar indienen indien je het bewijs hebt dat de muur gemeenschappelijk is. Als je het plan niet mee ondertekend moeten ze zich houden aan regels. Voor die regels zie je gemeente.

mielps
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 14 okt 2015 18:24

ik ben het niet 100% zeker, maar ik las in een artikel over 'de gemene muur' dat:
Muurgemeenheid kan eveneens ontstaan doordat de scheidingsmuur die volledig op het erf van één buur staat, gemeen gemaakt wordt ten voordele van de eigenaar van het aanpalende erf. Dit kan bijvoorbeeld door verkrijgende verjaring. Het 30-jarig onafgebroken, ongestoord, openbaar en ondubbelzinnig bezit als mede-eigenaar vormt de basis voor deze verjaring.

Deze muur is al meer dan 30 jaar oud, betekent dit dat het dan sowieso een gemene muur is?

Indien niet, staat dit in mijn eigen plannen vd notaris meegekregen bij aankoop vh huis of moet dit aan de gemeente gevraagd worden indien deze muur gemeenschappelijk is of niet?

Alvast bedankt.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 14 okt 2015 18:57

Lees ook eens http://www.landmeters-experten.be/meergemenemuur.html

Uit die link.

De muurovername moet ter registratie worden aangeboden; daarop is registratierecht (10%) en zegelrecht verschuldigd. Om tegenstelbaar te zijn ten aanzien van derden kan de muurovername worden overgeschreven op het hypotheekkantoor (zie hypotheken). Voor geen van de beide handelingen is de tussenkomt van een notaris nodig.

Dus ik veronderstel dat je bij het registratie kantoor kan te weten komen of het je muur is.

Er bestaat een vermoeden dat de muur gemeen is tot het minst verheven dak.



Reden voor gedeeltelijk afbreken van de muur is stormschade. Indien je mede eigenaar van de muur bent ben je ook medeverantwoordelijk voor de muur. Moet je mee betalen voor het onderhoud en eventuele afbraak. Wie wil er nu wonen naast een alleenstaande muur van 4 meter hoog?

mielps
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 18 okt 2015 21:34

Nog een vraag over het feit dat ze een dakterras gaan bouwen achter die muur, maar tegelijkertijd ben ik niet zeker of die 'muur' transparant zal zijn zoals met tralies gebouwd of echt een ondoorzichtige muur.

Kan ik dat vragen of in het bezwaar zetten en kan ik ergens een voorbeeld zien van zo'n brief met daarin bezwaren opgesteld?

alvast bedankt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”