Volmachten en quota algemene vergadering

bianchi433
Topic Starter
Berichten: 7

Volmachten en quota algemene vergadering

#1 , 14 okt 2015 12:32

Naar aanleiding van de algemene vergadering in ons gebouw heb ik twee vragen.

In onze residentie (36 appartementen) is er iemand die eigenaar is van 3 appartementen. Hij geeft telkenmale volmacht (aan 1 mede-eigenaar) maar nu vraag ik mij af of die volmacht geldt voor de 3 appartementen samen dan wel voor elk appartement apart.
Met andere woorden worden de volmachten gerekend per kavel of per eigenaar.
En daarnaast is er bij meerdere mede-eigenaars twijfel omtrent de rechtsgeldigheid van de vergadering aangezien er slechts 17 van de 34 verschillende eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd waren en dit betrof 524/1000 aandelen.
Volgens onze interpretatie van de wet op mede-eigendom aangaande geldigheid van de AV moeten meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Graag uitsluitsel gezien de syndicus beweert rechtsgeldig te hebben vergaderd.

Alvast bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 okt 2015 15:13

Het zijn de quotiteiten die tellen, niet de personen.

bianchi433
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 okt 2015 07:14

De vraag is of deze AV nu rechtsgeldig is of niet. Hierop heb ik geen antwoord gekregen.

Reclame

Pelikaan
Berichten: 154

#4 , 15 okt 2015 08:43

BW 577-6- § 5. De algemene vergadering wordt door een mede-eigenaar voorgezeten.
De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten.

Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering tevens rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.

Indien geen van beide quorums wordt bereikt, zal een tweede algemene vergadering na het verstrijken van een termijn van ten minste vijftien dagen bijeenkomen die zal beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de aandelen van mede-eigendom waarvan ze houder zijn.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 okt 2015 10:05

De vraag is of deze AV nu rechtsgeldig is of niet. Hierop heb ik geen antwoord gekregen.
524/1000 is een meerderheid en de AV is dus geldig.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 15 okt 2015 12:37

De vraag is of deze AV nu rechtsgeldig is of niet. Hierop heb ik geen antwoord gekregen.
524/1000 is een meerderheid en de AV is dus geldig.
Er is een dubbele voorwaarde: meer dan de helft van de eigenaars moet aanwezig zijn of vertegenwoordigd. Hier is er één te weinig.
Dus niet geldig volgens mij.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 okt 2015 15:08

§ 3. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beraadslaagt de algemene vergadering alleen dan rechtsgeldig wanneer meer dan de helft van de medeëigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten bezitten.
Ik volg Roharro.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 15 okt 2015 15:39

[Er is een dubbele voorwaarde: meer dan de helft van de eigenaars moet aanwezig zijn of vertegenwoordigd. Hier is er één te weinig.
Dus niet geldig volgens mij.
0
Klopt helft 34 is 17. "Meer" is minimum 38 personen

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 16 okt 2015 11:44

“Art.577-6...§ 5...De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten. Niettemin beraadslaagt de algemene vergadering tevens rechtsgeldig wanneer de mede-eigenaars die aanwezig of vertegenwoordigd zijn aan het begin van de algemene vergadering, meer dan drie vierde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen vertegenwoordigen.§ 6. Iedere mede-eigenaar beschikt over een aantal stemmen dat overeenstemt met zijn aandeel in de gemeenschappelijke delen. § 7. Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering. De volmacht vermeldt de naam van de lasthebber. De volmacht kan algemeen of specifiek zijn en mag slechts gelden voor één algemene vergadering, tenzij gebruik wordt gemaakt van een algemene of specifieke notariële volmacht. Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars beschikken. Niemand mag meer dan drie volmachten aanvaarden. Een lasthebber mag evenwel meer dan drie volmachten krijgen als het totaal van de stemmen waarover hij zelf beschikt en die van zijn volmachtgevers niet meer dan 10 % bedraagt van het totaal aantal stemmen dat toekomt aan alle kavels van de mede-eigendom. De syndicus kan niet als lasthebber van een mede-eigenaar optreden op een algemene vergadering, niettegenstaande zijn recht, wanneer hij mede-eigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering...§ 8. De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de mede-eigenaars die op het ogenblik van de stemming aanwezig of vertegenwoordigd zijn, tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist.Voor de berekening van de vereiste meerderheid worden de onthoudingen, de blanco- en de ongeldige stemmen, niet beschouwd als uitgebrachte stemmen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘iemand die eigenaar is van 3 appartementen’ is slechts één mede-eigenaar.
17/34 is niet meer dan de helft van de mede-eigenaars en dus niet voldoende om geldig te zijn.

524/1000 aandelen=stemmen is een gewone meerderheid.en dus voldoende(tenzij de wet een gekwalificeerde meerderheid vereist).

De algemene vergadering beraadslaagde dus niet rechtsgeldig
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”